HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Storlek på PSU - Joule/Watt?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
soundbrigade Posted - 2018/01/01 : 19:03:38
Jag har, främst från ryskt håll, hört att man kan ha lite tumregler för hur stora nätdelar man ska ha till förstärkare.
Det har handlat om Joule per Watt, där Joule anger den energi som maximalt kan lagras i nätdelens filterkondensatorer.

Energin anges av formeln E = 1/2 QV = 1/2 CV^2 = 1/2 Q^2/C,
där Q är laddningen, C är kapacitansen och V är spänningen pålagd.

Notera att energin ökar kvadratiskt med spänningen, vilket förklarar varför rörförstärkare inte har lika stora kondensatorer som transistorförstärkare.

Det vore lätt att säga att det bara är att biffa på tills antingen likriktarbryggan far åt h-e eller Kronofogden knackar på dörren, men någonstans kommer inte en ökad kapacitans/ökad energilagring att ge några tillskott.

Jag vill erinra mig några koloka ord från Erik Andersson där han pratade just om detta att inte ta i för mycket, att inte ansluta sig till "Faradmaffian".

Så finns det några visa som I FÖRSTA HAND, kan uttala sig om tumregler i form av siffror som man kan ta sikte på när man designar ett nätaggregat till en (godtycklig) förstärkare?

Hur många Joule per Watt behöver man?
4   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
soundbrigade Posted - 2018/01/30 : 10:35:56
Fast det blir ju "samma sak" men "olika". Då får man räkna hur mycket energi som lagras i drosslarna och kanske kommer till samma resultat, på något vis.
OM det spelar någon roll.
AndersP Posted - 2018/01/30 : 00:01:28
I rörförstärkare kan man jobba med filterdrosslar har jag hört. Behövs väl inte så mycke Farad då eller?
soundbrigade Posted - 2018/01/03 : 13:08:13
Jag har något vagt minne av att den ryske konstruktören av mina förstärkare sa något om 1 Joule per Watt.
Givetvis hittra jag den dokumentationen i min TRANSISTORPÄRM!!!!

Nu ska vi se. I mätvärden för kommande maskiner anges effektförbrukning till 300W och nätdelens kondingar har en energikapacitet (ny SI-enhet) på 280 resp 300 J.
Men så hittar jag papper på mina monoblock och nu blir jag konfunderad. För här står bara Power Supply 200W Maximum, 37 Joules. Förstärkarna är på 60W vardera och är två monoblock.


I en skrift (LTS?) där Erik Andersson visar hur man bygger en Dynaco III i klass A, skriver han:
quote:
Till sist. Bli inte medlem i "elektrolytligan" och bulla på fantasivärden i nätdelen. Det ger inen återgivningskvalitéförbättring. Det enda du lyckas åstadkomma är att döda likriktarröret.
Men schunta gärna elektrolyterna med en liten kondensator, 0,1 mfd eller liknande, det dämpar högfrekvensstörningar på nätet - om sådan finns.
Bubbel Posted - 2018/01/03 : 12:17:16
Jag har sett att man har börjat prata om detta på andra forum vilket jag tycker är intressant för det verkar som om man har höftat på hur mycket som har behövts innan eller har de som vet låtit oss andra vara ovetandes.

Jag är lika nyfiken som SB på vilka tumregler man går efter.

Anders

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000