HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Trafoproblem

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
TxF Posted - 2018/02/08 : 11:31:43
Har ett lite märkligt problem som jag behöver hjälp med. Har köpt ett antal små trafos där primären består av 2st 110V lindningar. Jag har seriekopplat dessa men när jag slår på spänningen blir de väldigt varma, alltså säkert 60-70 grader på 5 min. Nu börjar jag fundera på om ledningarna kan vara felmärkta på nåt sätt. Spänningarna ut på sekundärsidan verkar stämma dock verkar de tåla väldigt liten last innan de kroknar, långt under specarna.

Så här ser trafosarna ut :


Och så här är det kopplat:


Törs jag prova skifta plats på kablarna i mitten? Eller hur kollar jag vilken tråd som går till vilken lindning så att jag kan koppla båda seriellt och i fas.
24   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
soundbrigade Posted - 2018/02/12 : 17:13:20
Det du kallar GND i glödmatningen får du nog kalla något annat, speciellt om den INTE ligger på "systemets nollvolt-nivå".

Sedan ska du se över dina värden.10K och 30K är på tok för litet. Och du ska ha en konding där också.

Så här är bättre:

TxF Posted - 2018/02/12 : 16:42:37
Jo tänkte mer på kopplingen rent teoretiskt om man kan höja glöden på sättet som visas i kopplingen längst ner. Det borde ju funkar på samma sätt tycker jag, även om likspänningspotentioalen blir något lägre.. Kan tänka mig att det normala är att höja golvet för glöden men här höjer jag taket istället och eftersom takets enda referens är gnd så borde gnd följa med upp väl?
peterh Posted - 2018/02/10 : 21:21:56
jag skulle nog ansluta gnd till din spänningsdelare. Och kanske använda 68k resp 22k som är "standardvärden" för
att minska lasten på B+
Föreslagna värde ( 30+10k)drar 5mA från din B+ och trafona misstänker du är i minsta laget ...
f.ö. lär du få ut 200 * 1.4V av trafon efter likriktning.


TxF Posted - 2018/02/10 : 17:06:25
Har ju fått klart för mig hur kjag löser det i just detta fall men intressant ämne just detta men upphöjd glödspänning. I den aktuella kopplingen sker det som översta schemat, men skulle det även funka att höja på plusssidan enligt det nedre schemat. GND och gnd är inte samma sak..

peterh Posted - 2018/02/10 : 15:53:23
Trafona kanskle funkar alldeles utmärkt för B+ om du tar glöden
någon annan stans.
TxF Posted - 2018/02/10 : 12:01:09
Det är ju så det är kopplat svart till nolla svart/röd i mitten ihopkopplade samt röd till fas. Kopplingen är rätt, däremot är trafosarna avsedda för 60hz så det kanske blir mättade väldigt fort?
soundbrigade Posted - 2018/02/09 : 13:01:55
Rita Rita Rita!

Gör upp ordentliga skisser.
TxF Posted - 2018/02/09 : 12:24:33
Jaha okej då är ja med. Ja alla ska sitta i samma chassi
peterh Posted - 2018/02/09 : 12:10:20
Du skall koppla ihop glödarna. Lägg märke till att glöden
inte behöver vara "hårt" kopplad i respektive monoblock utan kan
flyta. Du har väl alla i samma rum ?

Men om det värsta inträffar så sätter du 2 sådana här :
https://www.ebay.com/itm/100W-AC-DC-Converter-110V-220V-to-12V-DC-8A-Power-Supply-Switching-Transformer/252224159534?hash=item3ab9bb3f2e:g:gU4AAOSwniRWNsYS
i varje monoblock, de kostar tillsammans 140 kronor !
Hur länge kan du greja för de pengarna ??

TxF Posted - 2018/02/09 : 10:39:58
Jo jag förstår hur du menar men.. =) Kanske är jag korkad för jag kan inte riktigt se hur jag ska få ihop glöden på 6 monoblock utan att koppla ihop psuerna vid någon punkt. Jag tänker om jag tar ett 12v agg, höjer detta med 50v via spänningsdelaren från ett psu så långt är allt frid och fröjd och glöden på den kanalen är ordnad. Men till nästa kanal sedan så kan jag ju inte koppla in glöden till samma spänning eftersom den spänningen saknar referens till psu eller tänker jag galet? Jag vill ju tänka att höjningen måste ju ha referens till den aktuella anodspänningen?

Det är 2 rör perkanal, alltså 12 rör totalt.
peterh Posted - 2018/02/09 : 10:08:07
Du läser inte klart!
Jag skrev att du skall ha 2 stycken DC aggregat, det ena höjer du
potentialen på, det andra jordar du '-'.

Ett simpelt motstånd i serie med varje glödtråd är allt du behöver för att anpassa ditt dc-aggregats 12V till det som röret behöver
( 6.3 eller 7.5V beroende på rörtyp.)
2 st 12V aggregat är vad du behöver.

soundbrigade Posted - 2018/02/09 : 10:01:49
Ska du höja upp glöden visavi jord/noll-nivå är det ju enklast att göra så här:
http://www.pastisch.se/tubes/images/6550SE.gif
TxF Posted - 2018/02/09 : 09:48:36
Problemet är ju att jag behöver höja glöden med 50V. Hade det inte varit för det så hade jag satt en CCS på 300mA och kört 24V DC och seriekopplat 3 glödtrådar. 4 såna kopplingar hade gett mig glöd till alla rör på ett enkelt sätt. Vad riskerar jag om jag stuntar i att höja glöden och låter den vara flytande från eget DC-agg utan galvanisk koppling till högspänningen? Har kört så tidigare under flera månader i testsetupen och inte stött på nåt problem men kanske bara haft tur så här långt..
peterh Posted - 2018/02/09 : 09:27:18
Du har ju DC-aggregat, använde dem.
Kör du PCC88 som du nämnt tidigare så kan de fint drivas av 12V med ett 15ohm motstånd i serie ( 2w räcker)
Då slipper du dessutom problem med att DC aggregatet kvävs av rörens startström.
Var det 6 kanaler ? 6 rör per glödkedja ger 2.4A.
TxF Posted - 2018/02/09 : 09:10:13
Testat att bara hänga på ett rör på glöden. Spänningen sjunker till knappa 5V så de duger inte ens till ett enda rör.
peterh Posted - 2018/02/08 : 23:09:00
Använd Två DC aggregat, höj det ena.
Du har ju redan ett.
TxF Posted - 2018/02/08 : 21:38:46
Ja glöden är ju värst. Totalt 12 rör ju men jag har ett switchat agg som ger 24v som jag tidigare glött 3 rör i serie med en CCS på 300mA vilket funkade bra Blir ju lite knepigt dock om jag behöver höva glöden med 50v
soundbrigade Posted - 2018/02/08 : 19:01:50
Det står 10W på trafarna och jag undrar, ska du ha sådana för rör? De minsta jag har är på nära 25W. Jag räknar minst 50% extra på strömmen.
peterh Posted - 2018/02/08 : 18:54:43
Surt sa räven

Fast den stora lasten är väl glöd ?
Du kan driva löd med ett switchat 220 -> 12V DC ( testa i alla fall )
Har "på lager " : http://tubular-well.se/index.php/webshop/reservdelar/psu-30w-detail
och
http://tubular-well.se/index.php/webshop/reservdelar/psu-96w-detail

Så kanske dina 6 trafos kan behållas ...
TxF Posted - 2018/02/08 : 17:57:49
Ja jag har kollat och provat vända på en primärlindning och då fick jag inget alls ut så jag avskriva dessa trafos som skräp. Var lite orolig att min koppling var knasig så jag provade att koppla på en annan kraftigare trafo och då funkar det klockrent. Med full last kan jag ställa utställningen från 160-240v så det blir till att beställa nya trafos.
soundbrigade Posted - 2018/02/08 : 14:59:19
Fast mäter man obelastat kan man ju få "fel" värde, speciellt om instrumentet likriktar.
Fuling Posted - 2018/02/08 : 14:44:00
Att koppla lindningarna i motfas eller parallellt borde leda till katastroffel (eller snarare en primärsäkring som brinner direkt). Bilden antyder att de är specade för 110/220V 60Hz vilket är lite snällare för en trafo än 230V 50Hz. Att utspänningarna stämmer berättar för oss att de inte borde vara felkopplade.
soundbrigade Posted - 2018/02/08 : 14:18:24
Du kan koppla lindningarna i serie och parallell och du kan koppla dem i "motfas". Kopplas de i motfas lär du knappast få någon spänning ut och de kan nog bli lite varma.
Ohm-mät dem och håll koll på hur lindningarna ligger (ser ut som det är bra uppmärkt annars).


Men vänta lite nu här .... det ser ut som om du kopplat dem för 115V!!!!!!!!!!!!! Shame on you!


Du ska ansluta 230V till SVART resp RÖD i ytterkanterna och den SVARTA och den RÖDA i mitten ska kopplas ihop.
TxF Posted - 2018/02/08 : 13:23:07
Får nog konstatera att trafosarna ärkass, 6st likadana. Samtliga blir stekheta, obelastade. Varje primärlindning ligger på 130ohm och alla mäter lika. De sitter monterade på kort med likriktare och glättningskondingar efter. Ska testa koppla lös en helt men det borde inte bli nån större skillnad

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.24 sekunder. Snitz Forums 2000