HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hornfunderingar kring Altec A7

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
more10 Posted - 2018/02/16 : 20:27:47
Förra helgen hade jag nöjet att få lyssna på ett par Altec A7 bestyckade med 816 och 511-horn hos Altec-Lennart. Det lät ju riktigt fint.

Jag tror att en hel del av upplevelsen kommer sig av att elementen har akustiskt centrum i samma vertikalplan.

Så jag har börjat fundera lite kring vad jag kan göra med tolvor och 811-horn. Tratten framför tolvan blir då mest för syns skull och för att få akutstiskt centrum i plan. 811 borde kunna delas vid 1 kHz. Det finns ju inte på kartan att få ett horn till en tolva att gå så högt, så hornet kommer att förstärka lite runt 2-3 hundra kanske.

Jag har en gammal PA-låda för dubbel femton. Den borde duga till det jag vill göra. Det får nog plats med två tolvor i MTM.

Basen blir nog i en egen låda, så tolvan blir i en sluten låda.

Vad säger ni? Är det en dålig idé? Självklart ska jag simulera lite också.

9   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
pix Posted - 2018/02/18 : 21:27:05
En "trend" är att låta 12" spela fritt uppåt tills massan får den att naturligt rulla av.
Joe Robert började med detta på Altec 414 vilket sedan spritt sig.
Många "basar" har väldigt låg dist när de spelar med låg amplitud.
Kan vara värt att pröva
more10 Posted - 2018/02/17 : 20:39:33
Inte något liknande, men en hel massa kul grejjer: http://www.inlowsound.com/
Fuling Posted - 2018/02/17 : 20:02:08
Undrar om inte John Inlow har simulerat en del på liknande konstruktioner?
more10 Posted - 2018/02/17 : 19:03:33
Det simulerar uselt i Hornresp. Har någon simulerat A7?
more10 Posted - 2018/02/17 : 18:04:12
Jag tänkte göra det enkelt för mig och göra en trevägs. Stor sluten låda och små trattar till tolvorna.

Men självklart ska jag kolla på andra alternativ också. Kanske en onkenlåda?
Fuling Posted - 2018/02/16 : 23:14:25
Jag var inne på samma spår (horn framför och basreflex bakom elementet)för några år sen och byggde några prototyper. Inte ett okomplicerat koncept, å ena sidan vill man ha en uppsättning T/S-parametrar för att basreflexdelen ska funka bra och samtidigt vill man ha helt andra parametrar för att det ska funka bra i horn långt upp i frekvens. Det mesta av min dokumentation försvann väl när Photobucket klappade ihop men här kommer ett sammandrag av mina erfarenheter direkt ur minnet:

* Basen vill inte gärna komma upp i nivå med midbasen.
* Frekvensgången vill gärna bli stökig, dels av vad jag uppfattar som interferenser mellan port och horn samt att man gärna skjuter dem allt längre in i hörnen för att locka fram basen.
* Bäst resultat fick jag med en liten bakkammare och en stor port, hög avstämning alltså. Vill minnas att basreflexdelen behövde vara ganska skevt avstämd för att få en skapligt jämn tonkurva, då på bekostnad av djupbasen.
pix Posted - 2018/02/16 : 21:39:26
En "trend" är att låta 12" spela fritt uppåt tills massan får den att naturligt rulla av.
Joe Robert började med detta på Altec 414 vilket sedan spritt sig.
Många "basar" har väldigt låg dist när de spelar med låg amplitud.
Kan vara värt att pröva
more10 Posted - 2018/02/16 : 21:00:12
Tack Johannes. Din idé om TH ska jag simma lite på.

Hornresp visar inte frekvensgången när hornet har slutat jobba helt enkelt. Jag kommer inte att få någon vidare förstärkning uppåt, men direktstrålningen kommer att rädda situationen.
Circlomanen Posted - 2018/02/16 : 20:37:48
quote:
Det finns ju inte på kartan att få ett horn till en tolva att gå så högt


Så länge som du har ett rakt icke böjt horn - dvs du kan se elementet - så är inte 1000 Hz något som helst problem.

Hornresp visar inte verkligheten, utan en förenklad oändligt styv kon som inte gradvist avkopplar mer och mer konyta med högre frekvens.

Ett kort midbashorn med en 12a kan delas 1000 - 2000 Hz med lätthet.
Om du simmar hornet som ett tappat horn med en basreflexladdad baksida som mynnar in i hornet en bit ut från elementet så kan du få en rejält utökad respons nedåt. Det är bättre för portarna att mynna ut inne i horngången och koppla till hornet än att låta A7ans port vara ytmonterad utanför hornet som en vanlig port.

Mvh Johannes


HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000