HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 3d printing - nån med erfarenhet?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
coldcut Posted - 2018/11/09 : 19:24:58
Hej, har funderat länge på att ge mig i kast med 3d printing, men känner inte att tiden har funnits riktigt. Men nu finns det mer tid och alla Youtube videor har inte minskat suget direkt.
Har 3d och cad kunskaper (solid works, 3ds max) sedan tidigare, har inget större intresse av att printa andras kreationer från exempelvis thingiverse. Har en "hemlig" hobby bestående av tågmodeller och diaramor, dvs modelljärnväg i naturtrogna miljöer, känns som en intressant värld öppnar sig med 3d printing.

Har hittills funderat på en billig Anet A8 som byggs ut med diverse uppgraderingar, tilltalande när man knåpat ihop diverse dig hifi projekt!
Är det någon som har erfarenhet från detta område? Rekommendationer?
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
coldcut Posted - 2018/11/24 : 17:49:10
Tack för all info och utskrifterna. Var till en hel del hjälp. Får se om jag får tid att göra nån återkoppling på det hela framöver.
solhaga Posted - 2018/11/24 : 16:39:02
Bra att du har koll, och grattis!

Du har rätt, det är mycket lätt att hamna i uppgraderingsloopen.

Lycka till och "Happy printing"!
coldcut Posted - 2018/11/24 : 15:24:26
Jo, såg videon förut. Makers Muse har mycket vettigt i sin kanal. Först var jag inne på en Creality Ender-3, som såldes för 1990kr på svarta fredagen, men den har också sina bekymmer som ska fixas och uppdateras/uppgraderas.
Vilket verkar vara faktum på många skrivare i den prisklassen.
Kom fram till att jag hellre lägger den ständigt begränsade tiden(!) på 3-d modellering på det jag vill bygga istället för ständiga tekniska uppdateringar på hårdvaran.
Annars kanske det riskerar att bli som de tidiga hifi diy projekten man gav sig på, stor del av tiden petades det i elektroniken istället för att lyssna på musiken

Beställde en mk3, så vissa uppgraderingar är gjorde jämfört med Angus ex.
solhaga Posted - 2018/11/24 : 14:48:26
Cetus 3D?

Ja, det är ju en robust och okomplicerad (i ordets positiva bemärkelse) skrivare.

Just den typen av skrivare är dock extra känslig för ghosting, se cirka en minut i denna video.

Något att tänka på hur du sedan orienterar det du skall skriva ut.
coldcut Posted - 2018/11/24 : 08:10:10
Snubblade över en möjlighet att skaffa en egen 3d-printer, och så blev det.

https://flic.kr/p/QZeUTb

Extremt liten och kompakt, men med en byggvolym på 18x18x18.
Tre linjära axlar med lager, från IKO, Japan.

Uppgraderingsbar z-axel för 10cm extra byggvolym, uppgraderingsbar extern PSU och byggplattan för ABS m.m på g.

Blir kul att testa.
solhaga Posted - 2018/11/18 : 00:14:11
Autodesk Fusion360 är annars ett populärt program bland DIY:are.
Gratis om man är hobbyist eller startup-företag med mindre än $100k i årsomsättning.

quote:
Entitlement Types: If your rights to use a service have identified your entitlements using one of the descriptions below, the following entitlement parameters apply to you:

Startup: If your entitlement has been designated as Startup, You may use the service if You are (a) a company, startup, or home-based business that generates less than $100,000 (or equivalent in other currency) per year from the total sale of goods or services, or (b) an individual using the service for personal non-commercial projects, hobbies, or personal learning.


Fusion360 inkluderar även CAM, om du nu skulle vilja ge dig på CNC, exempelvis för att fräsa ut plywoodskivor som sedan kan stackas för att bygga upp landskap.
coldcut Posted - 2018/11/17 : 22:31:21
Efter en del undersökande blir det ev. en maskin av varje sort, dvs en fdm och en DLP/sla. Har fastnat för Anycubic, vi får se.
Hursomhelst, på den tiden jag jobbade en del med 3d CAD var det mycket Solid Works, en del 3ds max samt lite maya3d.
Det går ju in te som privatperson.

Laddade ner Freecad som är ett opensource projekt, och är mycket positivt överraskad. Blir till att använda en månad eller så och gå igenom arbetsflöde m.m, men vilket mastodont jobb som är nedlagt på detta!
coldcut Posted - 2018/11/17 : 12:56:04
Lät inget vidare. När man ger sig på att sponsra ett teknikbaserat kickstarterprojekt, får man dock räkna med att bli använd som försökskanin, kvalitetskontrollant, reservdelsmontör, processutvecklare m.m. Sett många exempel på det. Ibland kommer det något bra ut i slutändan, ibland blir det total kollaps och många sura miner.
solhaga Posted - 2018/11/17 : 08:28:15
Jag antar att du har läst recensionerna?
Det finns en sluten Facebook-grupp, så där kan det finnas lite mer användaråsikter.
coldcut Posted - 2018/11/16 : 19:04:54
Hittade den här också
https://www.sparkmaker3d.com/buy
Ett sätt att testa tekniken utan att ruinera sig. Är tydligen en uppföljare på gång, så första varianten reas ut..
solhaga Posted - 2018/11/16 : 07:35:56
SL1-forumdelen hos Prusa.
solhaga Posted - 2018/11/15 : 22:48:02
All3DP publicerade nyss denna genomgång av 3D-printrar för "Jewelry".
solhaga Posted - 2018/11/15 : 20:25:25
Jag håller med dig.
Dina modeller behöver ju inte vara så hållfasta.

Prusa har släppt en SLA-kombo.
Men om de följer tidigare mönster så blir det förseningar samt att när den väl levereras så är den fortfarande i beta-stadiet.
coldcut Posted - 2018/11/15 : 19:21:55
Hej, tack för försöket. Efter informationsinhämtning och diverse djupdykningar på olika forum i ämnet så kan jag konstatera att FDM tekniken kräver mycket av operatören när skalan på utskriften är liten.
Dock fantastiskt att man har kommit så långt hittills med vad som egentligen är en ren hobbyprodukt.
Har trots alla nackdelar funderingar på DLP/SLA, man kanske ska ha is i magen och vänta på nästa generations produkter?

Är det någon som har köpt/använt DLP/SLA?

Parantes: För rätt många år sedan var jag nere på utbildning i Tyskland. På ett studiebesök på en firma som heter Electro Optimal Systems, demade dom en maskin som jobbade med DMLS teknik. (Direct Metal Laser Sintering) Gick att välja att skriva ut modeller i Stål, Titan, samt en mängd olika legeringar. En högeffektslaser användes för att smälta metallen, lager för lager. Fanns även en maskin för plast. Detaljnivån var otroligt bra med toleranser nedåt 20-30um.
Tydligtvis gick en del av original patenten ut för ett tag sedan. Drömmen vore att en del av den tekniken blir tillgänglig för oss vanliga dödliga. Utan att behöva betala 6-7 miljoner.
solhaga Posted - 2018/11/15 : 08:34:58
Ghosting är en maskinberoende defekt.

Att ABS-printningen misslyckades beror nog på för hög extrudertemperatur alternativt att printerfläkten skulle ha varit på när skorstenen och toppen av taket skrevs.
Det kan vara svårt att få till detta; vilka värden på styrvillkor skall man ange om de nu finns?

Hur som helst, med FDM är det inte bara att slica och sedan skriva ut.
Olika filament kräver olika inställningar och modellen kräver omtanke vid både CAD:ning och slicning.
Amatören Posted - 2018/11/14 : 18:49:00
Jag vill tipsa om:
https://www.creedo3d.se/
Har handlat mycket från dem.
Alltid väl packat och snabba leveranser.

Vad gäller filament:
PLA består till största (om inte hela) delen av återvunnet plast.
Som vanligt så får man vad man betalar för. Dyrare i regel bättre
solhaga Posted - 2018/11/14 : 17:59:45
Nej, ABS var ingen höjdare.







solhaga Posted - 2018/11/14 : 08:52:32
Jag har inte studerat det så noggrant.

Ja, oftast (Clas Ohlson gör det inte).
Prusa har i dagarna lanserat Prusament med bättre toleranser (±0.02mm).
Lite dyrare (25 Euro) och dyr frakt tillkommer.
coldcut Posted - 2018/11/14 : 08:19:21
Ok. Mycket frågor nu. Men märker du någon skillnad på olika märken på filament? Kan tänka mig att när filamentet är 1.75mm i diameter och munstycket endast 0.4mm kan ojämnheter i tillverkningen ha viss betydelse. Brukar tillverkarna speca toleranser i tillverkningen?
solhaga Posted - 2018/11/14 : 07:29:13
Prusa har något som kallas Linear Advance.
Tveksamt om det har någon synbar effekt dock.
coldcut Posted - 2018/11/14 : 00:51:38
Intressant. Det verkar finnas olika sätt att ta sig an xyz styrningen. Ibland sitter z och y axeln på byggplattan, ibland y på armen med skrivarmunstycket tillsammans med x.
Känns som det inte behövs mycket i montering och kalibreringsväg för att defekter ska synas. Lite andra toleranser på grejerna i exempelvis en 3 eller 5-axlig CNC för en halv miljon.

Fart är ju ofta en fiende när något ska göras noggrant. Vad händer när man drar ner på hastigheten, gör det någon skillnad generellt?
solhaga Posted - 2018/11/13 : 23:24:01
Ja, du har helt rätt i dina iakttagelser.

Huset uppvisar också ghoosting; det blir en skugga efter varje abrupt skillnad i x- eller y-led.

Jag blir lite nyfiken vad smoothing kan göra, så jag skriver just nu ut ett hus i ABS. Tyvärr gult denna gång.
coldcut Posted - 2018/11/12 : 22:50:14
Tack för insatsen. Tycker ändå att det ser bättre ut än förväntat. Svagheten verkar vara lodräta, raka ytor, eller rättare sagt, när något ska vara slätt, så syns ju ojämnheterna ju större yta. Intressant nog verkar taket ha mindre "bandning" än väggarna, eller är det en synvilla?

solhaga Posted - 2018/11/12 : 17:28:23
Nästan 6 timmars printande senare:









Huset väger 56 g, dvs lite mer än en tjugondel av en rulle.
Clas Ohlson tar 200:- för en enkilosrulle, så detta hus kostar 11:-.

Antagligen så skulle du vilja efterbehandla förutom målning.
Med ABS kan man som sagt smootha.

Nu är det bara du som kan avgöra om FDM är tillräckligt bra.

coldcut Posted - 2018/11/11 : 22:39:12
Absolut, ett foto låter bra. Men skulle även vara intressant att testa hur efterbearbetning funkar. Men börja med ett foto.. och tack förresten

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000