HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 PLEX + Raspberry Pi USB = Sant!, *Äntligen!*

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Pac Posted - 2018/12/08 : 20:00:46
Jag sitter duktigt fast i PLEX-träsket eftersom jag gillar server-lösningen och hur den hanterar mina filer.

Jag kör också med Chromecast pga hur den integrerar emot diverse serviceleverantörer. Den funkar fint i PLEX-systemet också men man kan ju inte låta bli att fundera på vad som händer om man tar en brygga som är aningen mer kapabel än Chromecast-burkarna?

För något år sedan provade jag en Raspberry Pi som Plexplayer och det funkade fint för bild, men att få plex-playern att skicka ut ljudet via USB till min DAC var helt omöjligt, jag gick bet och lät det bero.

4   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Pac Posted - 2018/12/09 : 08:12:48
Det beror på hur du sätter upp systemet.

Plex eko-system
Om man vill köra Plex som eko-system så tror jag att Sonos är komatibel rakt av, de övriga är jag osäker på. Men man kan ju som du skriver ladda Plex-player på nästan allt som existerar(antingen som app eller native SW), kolla listan i drop down listan här!

Alla andra eko-system
En Plex-server kan alltid agera UPnP och därmed kan man utnyttja Plex en extern källa till alla andra eko-system
AlfaGTV Posted - 2018/12/08 : 20:55:13
Tack för tipset! Om jag förstår rätt kan man köra Plex Server på många olika hårdvaror, både NASar och även Raspberry Pi. Men hur är det med "endpoints", måste de ha en Plex app/programvara installerad? (Eller är Plex servern kompatibel med andra system som AirPlay/Squeeze/Sonos e.d.?)

Pac Posted - 2018/12/08 : 20:15:42
Efter en om-boot började allt att lira och nu har jag kopplat in den på HiFi-anläggningen och det går som tåget!

Det första jag märkt är att fördröjningen från det att jag ger ett komando i min telefon-app till att Plexplayer'n reagerar är kortare än för Chromecastarna. Jag har inte tyckt att det spelat någon roll, men nu är den vessle-snabb och det kan ju vara skönt.

Jag har också Plexplayerna på det fasta nätverket och jag har upplevt några gånger då CHromcasten "hackat" eftersom den haft dålig signalstyrke, det kommer jag ju att slippa nu.

I övrigt har jag inte hunnit jämföra mer. Det återstår att se om det gjorde någon nytta för ljudet också eller om det bara är handhavandet som förbättras. Jag får återkomma när jag provat lite.
Pac Posted - 2018/12/08 : 20:09:16
Men tanken på att kunna köra USB-brygga rätt in i min DAC istället för den optiska bryggan jag använder Chromecast till har legat och gnagt. Så, idag gav jag mig i kast med det igen.

Jag uppdaterade min plexplayer och började kika på de nya inställningsmöjligheterna.
Under inställningarna fanns det tidigare enbart HDMI, men nu fanns det något som kallades "Basic" också...???

Efter ett "enter" så hade jag möjlighet att välja att skicka musiken till "X-Core" eller en massa andra val. Till saken hör att DACen jag har en Gustard X12 har SABRE 9018-DAC'ar och den har en XMOS-USB, X-Core kallas XMOS USB'ns drive... Så gnistan tändes rejält och jag valde X-core!





HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000