HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bass response

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Zei Posted - 2018/12/11 : 21:38:54
Sprang på detta i lite random slösurfade och blev lite fundersam..
Hur viktigt är det med enorma basar som spelar spikrakt ner till 20hz i ett vardagsrum egentligen?


https://www.harbeth.co.uk/usergroup/forum/the-harbeth-line-up-m20-m30-m40-1-p3esr-c7es3-shl5/can-t-decide-which-harbeth-is-right-for-you/1659-bass-response-how-deep-should-my-speakers-go-for-a-lifelike-sound-at-home
5   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Zei Posted - 2018/12/13 : 22:00:03
Wow, De där ser ju helt grymma ut.. Sjukt snyggt.
Jag har själv på gång 4 SLS10" med lite LT.. blev inspirerad att ta tag i det där.. :)

Nåja. Det är ingen tvekan om att man kan ha kapabla system hemma.. stora som små..
Frågan som länken adresserar är mer om det verkligen behövs då det mesta av materialet man lyssnar på inte innehåller någon "musik" i de frekvenserna..
Det är å andra sidan dumt att chansa :)
lennartj Posted - 2018/12/13 : 19:25:23
Basarna behöver inte vara enorma, (det är en vanlig CD ovanpå) se här

Ena av mina fyra 10" Bremenbasar i 25 l låda (ovan, som jag kallar OB52) och en under en Carlsson OA52.2 (nedan)

Här syns också mitt Klass-D slutsteg baserat på B&O ICEPower1000ASP som driver de fyra i mono under 80 Hz via lågpassfilter 30 dB/oktav. Mina Carlsson OA52.2 trivs inte riktigt på sin anvisade plats då de ensamma levererar den mörkblå kurvan.

Den turkosa kurvan visar totala outputen från både båda OA52.2 med högpass 18 dB/oktav samt alla OB52. Det är svårt att hitta en mikrofonposition där 100-200 Hz ser bättre ut. Där finns en svacka, javisst, men inte så uppenbar som mätningarna antyder.
De små OB52 har givetvis slutna lådor och lite EQ i oktaven under ca. 50 Hz innan rumsstödet, som du nämner, tar vid. Avstämningen med q=0,5 (kritisk dämpning) benämns ibland Linkwitz transform och ger den rappaste, tightaste mest välartikulerade basåtergivning jag någonsin hört av system som är kapabla även under 20 Hz.
De har gjort mig nyfiken på bl.a. Drone Music https://www.dronerecords.de/ där man med vanliga högtalare är stolt om de ger ifrån sig lite brummande läten, men jag har fått en helt ny ljudvärld att uppptäcka!
Bubbel Posted - 2018/12/13 : 11:27:18
quote:
Rumsförstärkningen är 12 dB per oktav. Rätt Petter?

3x4 meter = 12 kvm => 42 Hz
4x5 meter = 20 kvm => 34 Hz
5x6 meter = 30 kvm => 28 Hz
6x7 meter = 42 kvm => 24 Hz



quote:
Men hur är det med musik? Hur mycket material som "man" lyssnar på har information down below....?
Enligt det länkade inlägget så i stort sett ingenting..


Som lekman ser jag det som en del av sanningen, rumsförstärkning är en sak ta t.ex det första exemplet 3x4m -> 42 Hz av vad vilken frekvens har de använt.

Jag ser det så här istället om du har musik inspelad med lägsta ton på 30Hz får du en 12dB förstärkning nedåt så även uppåt det är kanske förenklat men så har jag lärt mig.

Jag har även varit med när nagref mätte och höll på där jag överöste honom med frågor vilket visade sig stämma med en del som jag hade lärt mig men också en massa nytt.

Jag kan ha fel eller så är det som det är.

anders
Zei Posted - 2018/12/12 : 22:28:36
Jaja. allt sånt här är ju känt.. och går att få fram data på utan problem..
Men hur är det med musik? Hur mycket material som "man" lyssnar på har information down below....?
Enligt det länkade inlägget så i stort sett ingenting..

/JZ
more10 Posted - 2018/12/12 : 18:11:08
Du får ju rumsförstärkning under den frekvens som bestäms av rummets längsta sida. Under en halv våglängd.

Rumsförstärkningen är 12 dB per oktav. Rätt Petter?

3x4 meter = 12 kvm => 42 Hz
4x5 meter = 20 kvm => 34 Hz
5x6 meter = 30 kvm => 28 Hz
6x7 meter = 42 kvm => 24 Hz

Stäm av högtalaren mot rummet, och se till att ha snygg avrullning nedåt (12 dB/oktav) så kommer det att låta mumma

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000