HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Det här med Cms...

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Double A Posted - 2019/12/25 : 08:57:56
Sitter så här på Juldagens morgon och filurat på T & S parametrarna och då cms i synnerhet. Har väll inte tänkt så mycket på denna parameter innan en god vän till mig sa ungefär så här.

-Cms ska va så högt som möjligt, annars låter det inte bra!

Nu är ju det ofta inte så lätt att bara behöva titta på en parameter för att bilda sig en uppfattning om ett element, men cms är ju ett rätt intressant värde tycker jag.
Om jag förstår det hela rätt så är cms antalet mm konen rör sig om vi trycker 1 Newton mot den. (Rätta mig om jag har missuppfattat det hela)
Alltså, ett högre cms = en mjukare upphängning, rätt?
Och med en mjukare upphängning bör ju konen kunna röra sig lättare vid en låg insignal.
Man kan väll tänka sig att ett högt Bl kan hjälpa till att kompensera för ett lägre cms, eller?

Det finns så mycke duktigt folk här på forumet så jag hoppas ni kan reda ut de här åt mig :)
10   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Double A Posted - 2020/01/06 : 14:23:03
Eller luften ?
Mathias på Öckerö Posted - 2020/01/03 : 04:34:51
Mekanisk komplians kan väl liknas med medgörlighet och följsamhet?
Som en fjäder kanske?
Men om vi liknar komplians med en fjäder, vad i en högtalare kan då liknas vid en stötdämpare? Det vill säga något som "segar" rörelsen? Kan "Back-EMF" komma in i sammanhanget?
martinsson Posted - 2019/12/28 : 06:56:10
Vas är en produkt av bla. konytan (deplacement ytan, Sd) och upphägningsföluster (qms) det beskriver den luftvolym som ger samma komplians som upphängningarna, med lite hjälp från wilipedia kan man se hur dels produktparametrar men även direkta parametrar är uppbyggda.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Thiele/Small_parameters
nisseW Posted - 2019/12/27 : 05:53:02
Vas är väl en kompis till Cms, som ger kompliansen i liter luftvolym?
Double A Posted - 2019/12/25 : 21:53:24
Tack Martinsson för utläggningen :) Och som jag sa inledningsvis så är det nog betydligt mer invecklat än att bara titta på en parameter.
martinsson Posted - 2019/12/25 : 20:48:46
För att svara på den direkta fråga så blir svaret dessvärre att jag inte känner till om något sådant samband finns (därmed inte sagt att det inte gör det) men med tanke på att Bl är som högst runt konens viloläge (kan ibland vara något asymetrisk) liksom kompliansen, så borde de flesta element naturligt låta bäst vid låg nivå, jag skulle nog hällre i så fall titta på Qms dvs upphängningsförlusterna, den rörliga massan och Bl, därefter qts som beskriver dämpningen, för vad är en rörelse bärd utan kontroll.

(Ursäkta stavfelen, skriver på mobilen i en rörig miljö)
martinsson Posted - 2019/12/25 : 16:07:40
Jag tror man ska passa sig lite för att se endast till en eller ett fåtal parametrar, men där finns patametrar som är produkter av andra parametrar, ofta enhetslösa, bland dessa finns kvalitetsfaktorer som qms, qts etc. dessa i ich med sin uppbyggnad kan säga mer än andra mer direkta parametrar.

Själv brukar jag försöka se om elementet är balanserat map. parametrarna för tillämpningen och det önskade resultatet, det finns dock vissa balanseringar jag personligen är svag för som t ex för en mid/bas där jag gärna ser lågt qts, högt bl och högt qms, ett bra exempel på ett sådant element är L12P110k från RCF, där får man lite klipp och driv med hög känslighet, dock på ekostnad av jämn frekvensgång och utsträcknig neråt.
jonasz Posted - 2019/12/25 : 14:57:32
Har hört detsamma gälla qms, mekanisk dämpning, högt, dvs låg dämpning ska vara bättre. Om det stämmer vet jag inte.
Double A Posted - 2019/12/25 : 14:35:52
Hej Martinsson :)

Men då har jag ju nästan koll på cms i alla fall.
Men tror du det ligger något i att ett element med högre cms spelar bättre vid lägre volym än ett med lägre?
martinsson Posted - 2019/12/25 : 12:52:08
Cms beskriver kompliansen mao. upphängningarnas (kon och spindel) styvhet genom att märta kraft och förflyttning (m per N) och om man plottar en graf kan man även se kompliansens linjäritet/progressivitet, ju längre du flyttar konen desto mer kraft behövs vanligtvis till dess talspolen bottnar eller upphägningarna säger stopp, lite grovt och kanske lite slarvigt beskrivet

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000