HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Mono - så HiFi det kan bli

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Little Esther-fan Posted - 2020/03/26 : 12:05:16
Jag har en skivspelare för 78-varvsskivor och en Audio Technica högnivå mono MC-pickup. Jag vill kunna lyssna på mina stenkakor genom en högtalare. Hur ska jag koppla endast en högtalare (mono) till Rega Mira 3 stereoförstärkare utan att belasta endast en högtalarutgång?
8   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Rolfen Posted - 2020/03/27 : 18:24:51
Detta forum saknar en ikon för detta men jag kör en "thumbs up"
gcs Posted - 2020/03/27 : 17:17:57
Jag köpte en QUAD II i början av 60-talet. Det är en monoförförstärkare utrustad med ett antal knappar som kan tryckas i olika kombinationer för att spela av 78:or från olika skivbolag graverade före 1955. Jag kan inte påstå att det ena kurvan nödvändigvis låter bättre än den andra. Jag har ett antal olika nålar med olika slipning som passar i en SHURE pickup. Beroende på vilken slipning man väljer så får man olika utnivå och olika mycket skivbrus.
Den puppan som låter bäst och som jag har är från Ortofon. Den heter typ "A" 65µ safir. Den bästa metoden att spela av en monoskiva och då menar jag även monovinyl från förr. Det är att man bara spelar den laterala signalen. Det bästa är att man försöker att få tag i en förstärkare som medger att man kan välja vänster eller höger kanal eller mono. Sådana förstäkare finns knappast längre idag. Då skaffar man sig en analog mixer med pan och mute möjlighet. Jag var nyfiken på om det blev någon skillnad n'är man spelade en mikrospårs vinyl med en 25µ jämfört med en modern stereo slipad puppa. Puppan var en Ortofon OM30, 40 & 25. Nej det var knappast någon hörbar skillnad.
När det gäller avspelning av 78:or rekommenderar jag att man använder ett bra fembandigt parametrisk filter och med variabelt Q-värde. Det är viktigt att det är just ett parametriskt filter och det gör undervärk.
AlfaGTV Posted - 2020/03/27 : 12:54:26
Jag skulle inte spela 78:or med en mono-nål generellt. Det är ju avsevärd skillnad på gravering och du borde nog inrikta dig på att hitta en specifik 78rpm-nål.
Ber om ursäkt om jag slår in öppna dörrar, men tyckte det var värt att nämna. Mycket mera avgörande för ljudet än om det skall återges i en eller två kanyler.

Dessutom finns det ingen standard som påminner om RIAA avseende 78:or, så det kan finnas anledningar att titta på justerbar korrigering.
miaber Posted - 2020/03/27 : 12:29:31
Ja, det var Y-kabel på ingången jag menade, för att få ut monoljudet I båda högtalarna. Koppla ihop utgångarna är nog inte att rekomendera.
Annars går visa förstärkare att bryggkoppla, men det ska man inte ge sig på om man inte har tungan rätt I munnen, och en förstärkare som inte har flytande jord.
pix Posted - 2020/03/27 : 10:40:53
Min spontana fråga är -varför bara en högtalare?

Den stora vinsten med mono ligger INTE i en ljudkälla, utan i att spår-moduleringen på skivan nyttjas fullt ut. Detta till skillnad från stereo, där enbart en 45 gradig vektor till moduleringen (ca 70% av spårutrymmet) nyttjas. Detta kräver monogravyr och monopickup, vilket du ju har

Nästa stora fördel men mono är att ljudet från monoskivor är betydligt mindre påverkat av repor och andra skador, eftersom moduleringen är horisontell och repor (nästan uteslutande) är vertikala. Vertikala repor som påverkat bägge flankerna i skivspåret släcks teoretiskt ut, så även en skiva i väldigt dåligt skick kan vara helt befriad från brus och knaster.

Om du kopplar en mono-puppa till ett stereo-riaa/försteg så kan du göra detta med en Y-kabel. Dock halveras ingångsimpedansen vilket påverkar puppans last. en 47K ingångskänslighet blir 23,5K osv.
Nu är ju din puppa en MC, vilket är en mycket lågohmig källa. Denna bör troligen lastas med än lägre last än 23,5K. Så att lasta ner puppan till 23,5K är inget problem i sig. En lågohmig MC är betydligt mindre känslig för last än en högohmig MM-puppa.

Mitt råd är: Bygg en Y-kabel mellan mono puppa och stereo-riaa/försteg och anslut två högtalare till ditt stereoslutsteg. Spelar du monograverade skivor med mono-pickup så kommer du får en fantastisk stabil och fast ljudbild mellan högtalarna.
lampuradio Posted - 2020/03/27 : 09:18:55
Om det finns en monokopplare på förstärkaren kanske det räcker med att sätta den och sedan dra över balansen till den kanal du vill få ljudet från? Annars blir det mer komplext. Jag vet inte vad dina prylar tål, men att bara koppla ihop utgångarna är nog inte helt OK, så då borde man ha ett motstånd på typ 10 #937; (alltså 10 Ohm, fast den här sidan klarar tydligen inte detta tecken) med mittuttag mellan utgångarnas pluspoler och koppla in högtalaren mellan mittuttaget och högtalarnas jord/nolla/minus.
gcs Posted - 2020/03/26 : 13:56:34
Varför vill du att musiken endast ska ljuda från en högtalare? Och hur gör du när du vill lyssna på en vinyl som är monograverad?
miaber Posted - 2020/03/26 : 13:06:03
Jag hade gjort eller köpt en Y-koppling, 1 hona till 2 hanar.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000