HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Finns intresset att följa med? THE BEAST OTL!

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Tomas J Posted - 2020/05/17 : 21:47:03

Om jag bygger något av den här högen...?
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Erik Andersson Posted - 2020/06/20 : 08:09:21
Jag vill korrigera mig själv på ett par punkter. Sockeln till EL509 heter inte novar utan magnoval och inget annat. Jag uppgav att EL509 klarar 35 watt anodförlust, det skall vara 30 watt. Det fanns dock en förbättring av EL509 som benämnts EL519, den klarar 35 watt, dessutom hade detta rör förbättrad isolering mellan glödtråd och katod. En viktig egenskap om röret skall användas som katodföljare i en OTL förstärkare.
Erik Andersson Posted - 2020/06/19 : 06:25:50
Drivspänningarna till EL509 i gårdagens färg TV var c:a 220 volt på anoden samt 150 volt på skärmgallret. Den höga spänningen var den sk. boosterspänningen som upparbetades i linjeslutsteget. Den kunde uppgå till något tusental volt med frekvensen 16.525 Khz tror jag det var om jag inte minns fel. Av den anledningen var EL 509 försedd med toppkontakt för anoden för att undvika överslag i rörhållaren. Man kan säga att EL 509 arbetade som en strömbrytare för att leverera en sågtandformad puls till avlänkningsspolarna. Max kontinuerlig anodförlust för EL 509 var endast 35 Watt, men det spelade mindre roll i detta fall.
Bernt Jansson Posted - 2020/06/18 : 21:18:13
Nja, JJs variant började tillverkas långt efter EL509/PL509/EL519/PL519.
Från början användes de i färg-TV och jobbade med anodspänningar på tusentals volt.
Tomas J Posted - 2020/06/18 : 17:28:09
Dessa har egentligen beteckningen EL 509S, detta kanske indikerar avsaknaden av toppanod?

peterh Posted - 2020/06/18 : 17:10:38
JJ's variant av EL509 har oktalsockel och saknar toppanslutning.
Dvs egentligen är det inga EL509 ... Men i rörbranchen kan
vem som helst kalla det vad som helst numera.

Elektriskt verkar det vara EL509 så länge anodspänningen är under
500Volt ( då anoden sitter i sockeln )
Erik Andersson Posted - 2020/06/18 : 13:08:15
Vad jag skådar är det octalhållare, EL509 brukar vara novarsocklade. Är det då något som JJ infört? Kan bli problem om man använder rört av annat fabrikat.
Tomas J Posted - 2020/06/18 : 11:05:00
Jaha, okej, det var något nytt för mig.
Jag får hoppas att Bruce har tänkt till och kanske konstruerat resten av nätdelen rätt och riktigt så jag slipper bekymmer angående detta
Bernt Jansson Posted - 2020/06/15 : 12:28:22
Nättrafos av toroidtyp är mer bredbandiga än EI. Släpper alltså in mer högfrekvent skit i nätdelen. Om det är hörbart är väl diskutabelt kanske.
Tomas J Posted - 2020/06/15 : 11:43:09
Det är absolut monoblock, ett steg för höger kanal och ett för vänster

Stormen: nu är det ju inte jag som står för konstruktionen, men jag kan bara se fördelarna med torroiderna i detta bygge, mindre störfält och mindre i storlekarna än EI. Vilka skulle fördelarna med EI vara?
Stormen Posted - 2020/06/15 : 11:18:46
Blir lite nyfiken på valet av torroider till rörsteg?

Det finns ju en debatt om detta.
AlfaGTV Posted - 2020/06/13 : 19:50:41
Helt galna byggen! Stor tumme upp till den som vågar nåt sånt hära! *klapp* *klapp* *klapp*
FBK Posted - 2020/06/13 : 17:49:34
Men visst är det monoblock ? Finns ju bara en en RCA-ingång på bilden längre upp.
Bubbel Posted - 2020/06/13 : 13:06:20
Här går det framåt, jag trodde att det var monoblock men tji fick jag.
Cyrus Posted - 2020/06/12 : 16:44:49
Riktigt fint bygge det där
Kaktus Posted - 2020/06/12 : 12:19:58
Det finaste jag sett sen jag konfirmerades!
Bernt Jansson Posted - 2020/06/12 : 10:35:49
Angående EL509 och livslängd: Min erfarenhet är att de är gjorda för fantastiska mängder stryk och att de håller läääänge.
I mina OTLer mätte jag upp rören efter ett par års ihärdigt musikspelande och knappt något alls hade hänt. (Iofs PL519 men det är nog ingen större skillnad)
Tomas J Posted - 2020/06/11 : 13:28:54
Ryssen: Ja, de är minst sagt röriga, men dock inte så rörliga, tunga som sjutton blir de. ska väga dem sen för att se vad de väger
Ang. tiden för rören så vet jag inte riktigt, antar att de klarar sig som andra effektrör, ett par 1000 timmar kanske?
Så lite som jag hinner lyssna så håller de nog i många år!

Bernt: nej, den biten går bra, åtminstonde på det ena steget som verkar fungera som det skall, det jag har problem med just nu i det ena steget är att högspänningen till effektrören uteblir, jag ska prova att kasta om sekundärlindningarna för att se om det löser problemet.

FBK: Tack för glada tillrop! Det här bygget har jag investerat så mycket tid och pengar i så jag bara måste få ihop det, allt annat är uteslutet
FBK Posted - 2020/06/11 : 12:29:16
quote:
Det har gått lite trögt...
Först och främst så har det fina vädret satt käppar i hjulen och det tycker jag känns helt okej.
Det som inte känns lika okej är att jag har fått lite problem då jag kontrollmätt spänningar ifrån stegen och jag måste starta en felsökningsprocess.

Det är ett helt fantastiskt arbete du lagt ner och snyggt är det också. Och hjälp med felsökningsprocessen lär du kunna få hjälp med här om du behöver det.
Bernt Jansson Posted - 2020/06/11 : 11:07:33
quote:
Det som inte känns lika okej är att jag har fått lite problem då jag kontrollmätt spänningar ifrån stegen och jag måste starta en felsökningsprocess.

Nollar inte utgången eller?
Ryssen Posted - 2020/06/11 : 10:15:56
Många rör blir det....
Hur många timmar räknar du med att dom håller?
Tomas J Posted - 2020/06/11 : 08:32:46
Det har gått lite trögt...
Först och främst så har det fina vädret satt käppar i hjulen och det tycker jag känns helt okej.

Hur som helst så ska ni inte gå bildlösa för det!

Lite rör ska ju på plats, de var ju dessa jag började reportaget med.

Och Småsignalsrören.

Brorsan får sina också.

Och båda med alla rör monterade, om man är skarpsynt så är det en liten skillnad mellan stegen då det högra har fått bottenplåten med apparatfötter blivit ditmonterade och detta är därför något högre än det vänstra

Bubbel Posted - 2020/05/28 : 09:29:24
Kabeldragning som jag skulle ha gjort det!
Bernt Jansson Posted - 2020/05/27 : 23:18:52
Snyggt och prydligt!
Tomas J Posted - 2020/05/27 : 22:25:47
Vi vidarebildar oss!

Så här ser det ut när man vänder på stegen och alla kablar ifrån transformatorerna sticker upp hej vildt.

Och så här kan det se ut när alla kablar är på sin plats...

Här har jag bara satt dit en liten drivning till lysdioden i powerknappen...

Båda färdigkopplade.

Bubbel Posted - 2020/05/25 : 09:17:38
När jag bygger är jag väldigt focuserad att jag glömmer bort att hålla en viss ordning runt mig ibland blir jag frustrerad på mig själv att saker ligger i vägen eller "saknas" det kanske är dags att bättra sig.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000