HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 EQ har du provat

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Micke Y Posted - 2020/08/13 : 15:46:24
Jag har efter moget övervägande valt att addera lite EQ till mina Audeze 2c lurar. Sänkt lite runt 1k och höjt vid 5k för att kompensera för ojämnheter som jag tycker mig uppfatta.

Tycker det blev bättre med lite bättre klarhet

Har du också testat?

Micke
8   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
martinsson Posted - 2020/08/19 : 09:56:21
Så sant, gick lite fort där, ber om ursäkt, skummade igenom några inlägg lite snabbt och drog helt fel slutsatser, behöver man rumsbehandla för lurar så kanske man ska tänka över nivån man lyssnar vid :)
Micke Y Posted - 2020/08/19 : 09:41:17
Rumsbehandling är inte så aktuellt med hörlurar men visst, generellt behövs det mer än vad de flesta brukar göra

Micke
martinsson Posted - 2020/08/19 : 07:32:11
En bra mix av eq och lätt rumsbehandling har varit mitt recept sedan deceier tillbaka och det funkar bra för mig, och båda behövs enligt mig, det jag saknar är möjligheten att direkt angripa stökigheter i tidsdomänen, men det får vänta rills de verktygen för detta blir lättare att jobba med.
Micke Y Posted - 2020/08/18 : 23:12:35
Det verkar hålla i längden, tycker jag har fått ett bättre ljud totalt sett. Tydligare mellan och lite bättre topp där mina är lite svaga.

Micke
Björn-Ola Posted - 2020/08/14 : 14:47:05
ROON ger ju möjligheten till EQ, men jag har ännu inte testat det med mina hörlurar. Jag har egentligen inte sett någon anledning. Jag har använt EQ någon gång med en DAP, men inte konsekvent. Däremot använde jag ROON för att höja basnivån när några kompisar kom på besök. De hade tidigare klagat på att min anläggning saknade bas. Det fick de nu. De blev nöjda. Det lät förfärligt, men nu vet jag hur de vill ha det. Varje gång de kommer på besök aktiverar jag kurvan. Egentligen är det anledningen till att jag behåller ROON. Vad ska man med en dyr musikanläggning till om den inte imponerar på kompisarna?;-)
Micke Y Posted - 2020/08/13 : 20:37:52
Det gäller ju inte bara Audeze man kan ju prova med alla lurar

Micke
Björn-Ola Posted - 2020/08/13 : 17:29:34
Lite om EQ
https://youtu.be/Xfb_70TPSe8
https://youtu.be/A7dqZvLHvRA
Björn-Ola Posted - 2020/08/13 : 17:23:00
Jag har ingen Audeze lur. Det är lurar som ger en gamnacke oavsett om man har en eller inte. Äger man en får man gamnacke utav tyngden när man försöker ha den på huvudet, har man ingen så får man gamnacke för att ens egna lurar inte låter lika bra.
Audezes lurar anses dock tjäna på EQ. Det finns ju färdiga kurvor att använda i ROON som Audeze själva har tagit fram.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000