HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 vad gör man med dessa element

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Stormen Posted - 2020/10/09 : 17:36:47
Något bra förslag på hur man kan bygga ett så litet kabinett som möjligt och gå till 19-20Hz med detta element?


Thiele-Small parameters:

Fs = 23.58 Hz
Re = 5.00 ohms[dc]
Le = 876.52 uH
L2 = 2693.59 uH
R2 = 6.52 ohms
Qt = 0.42
Qes = 0.50
Qms = 2.62
Mms = 83.45 grams
Rms = 4.717359 kg/s
Cms = 0.000546 m/N
Vas = 184.79 liters
Sd= 490.87 cm^2
Bl = 11.114077 Tm
ETA = 0.47 %
Lp(2.83V/1m) = 90.82 dB

Added Mass Method:
Added mass = 33.00 grams
Diameter= 25.00 cm
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Amatören Posted - 2021/01/02 : 15:52:20
Ser ut som om du lyckats med din målsättning, grattis!
Sen det där med att "höra" subbas, tänk på att en 20Hz ton behöver 17 meter på sig att utvecklas! Blir många "studsar" i ett normalt rum innan den är klar, så att säga
Jag tycker att man mest känner subbas i form av trycksättning av rummet och känslan i kroppen. De gånger jag testat med en signalgenerator så tycker jag att man börjar "höra" tonen först över cirkus 30Hz...eller?
Stormen Posted - 2021/01/02 : 14:53:49
Ni får ursäkta att det är fotografier av em dataskärm. Det har med att musikdatorn är inte uppkopplad mer än nödvändigt. Det skulle vara förödande om det kom in virus osv i min hifistereo :-)

Så med en linkwitz transform enligt en beräkningsmodell. Det kluriga är att denna tar bara 1 Eq. För i MiniDSP HD så har man 10 eq punkter att fippla med på en signal. Sen har man iofs 10st på ingången också.

Så här ser det ut efter. -3dB vid 20hz är fantastiskt.#8312;





Det gör att jag har mer eller mindre full rörelse i elememtet vid 20hz. Även om rumskurvan ser ut som den gör i inlägget 30/12. Dvs ganska fallande under 30hz så slår elementet upp i soffan och man upplever utan problem hela registret ända ner i botten.
Stormen Posted - 2021/01/02 : 14:48:03
Nu så har jag fått lite mera klarhet med att ha testat med linkwitz transformationen.

Mäter man nära membranet utan eq så ser responsen ut såhär.
En fin avrullning neråt.








Stormen Posted - 2021/01/01 : 14:21:27
Det är ganska intressant. Jag kan inte mäta någon output 20-25hz. Alltså jag har jagat de sista frekvenserna i många år och i en rad olika konstruktioner. Både i utvecklingen av Hugin o Munin en fjärde ordningens baslåda. I egna tricolumnhorn fick jag trycka på extra flr att det saknades information i vissa låtar o stycken,(Carola-Blott en dag. Dire Straits-Iron Hand) även vissa scener på film. Bumpen när raketen landar i Wall-E mm.

Dessa toner och effekter brukar bara mötas av tystnad även i system som går ner till 25hz.
Jag är mkt förvånad att här rådet det inga tvivel det är fullständig kontakt upp genom soffan hela vägen ner i registret.
Det saknas inget i upplevelsen.
Bidraget är nog att det är konrörelse från 20hz. Dvs du känner det i kroppen utan att det för den skull är tillräckligt i nivå som 30hz o ger koppling till rummet så mikrofonen fattar.


Det är också rätt inställt. Dvs det är inte subbas hela tiden i filmen på alla möjliga ställen utan det är full explosion i byxorna eller så hörs det inget nämnvärt av subben.
Det här var en trevlig bekantskap.
Stormen Posted - 2020/12/30 : 11:50:21


Tog ner några toppar med miniDSP o förlängde försiktigt botten.

Ska lägga på en linkwitztransformator sedan.

Stormen Posted - 2020/12/30 : 11:46:40
Stormen Posted - 2020/12/30 : 11:45:22
Stormen Posted - 2020/12/30 : 11:35:57
Stormen Posted - 2020/12/30 : 11:33:47


Jag måste reflektera lite över vad jag gjort o vad jag hör.

Alltså målet var att byta ut en sladdrig yamaha subb mot betydligt bättre elememt o samtigt gömma subben under soffan o spela uppåt i dynan eller bakom soffan o spela ut mot sidorna. Kanske med en basreflex, blir då 150liter sluttande låda.Amatlren hjälpte mig o visade på en snygg modell.

Klurade lite o detta med slutna lådor åå 50 liter under soffan var de enklaste alternativet samtidigt som det ger en ordentlig upplevelse. Med tanke på att man kanske då spelar lite lägre.

Det som saknas spomtamt är ljudvågsfronten. Den som närlyssnat på en 12" coaxialelement vet att det är ngt i ljudfronten som kommer emot en. Nu är det som att någon lagt en kudde framför basen :-)
Å andra sidan kommer det upp genom rumpan med full övertygelse.

Hade man haft bra subbar fram så kan man ju exprementera med shakers, ställa nivån på dom osv.

Så detta är en kompromiss (som allt annat) Jag har 8" sinus i alla högtalarna (surround också som du ser på bild) o frontarna är Transmission
Line o går ner till 25hz om man vill.
Vägghögtalarna går ner till 35 ungefär men bryter vid 80. Ska exprementera lite mer med detta efter tycke o smak.
Stormen Posted - 2020/12/27 : 16:12:40
Bråkar med minidsp och enligt beräkningsmallen att få till en Linkwitz transformator.
Men jag knappar tom in värdena från exemplet på minidsp hemsida men likväl så slår grafen ifrån när jag trycker på "process" och utsignalmätaren hänger sig på 0dB. Enda är ayt dra ur kontakten o börja om. Märkligt.

EdIT: nu kom jag på vad det var. Kodsträngen får ett kommatecken i excel tex 0,99987778. Detta ska bytas till en punkt för att systemet ska läsa strängen.
Radbyte för att läsa nästa kodsträng görs med komma.
Tex
b1=0.9876556668,
b2=1.3425667876,


Osv. Glömmer man kommatecknet så fattar inte dsp att det är nytt värde. Man måste hålla isär detta med komma o punkt o dess betydelse.
Stormen Posted - 2020/12/22 : 22:42:16
Kolla här Amatören.
Sp77 heter lådan med pushpull för dessa element.


Sinus WQ 1285 MCA
Dock är mina modifierade.


http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about1446.html

(Märkligt nog har jag själv komenterat i tråden för 10 år sedan.)

Sitter även i Sentec Sw1
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=64969
Tomas J Posted - 2020/12/17 : 23:59:26
HD varianten är bättre, du skulle ha ångrat dig om du köpt standard varianten!

Bla.a. har den lägre brus och högre utnivå.
Stormen Posted - 2020/12/17 : 22:27:26
en MiniDSP 2x4Hd beställd. kommer imorgon.
Har läst massa trådar om man kan nöja sig med den vanliga minidso 2x4 för en tusenlapp. Men hittade en tråd om någon som bygger egna horn o rörstärkare som hör skillnad på dessa två, o det känns ju såklart som några sånna tokar som en själv man kan ta till sig som referenspersoner :-)
Har man redan tex Dirac via en Denon av Reciever så behöver man ju inte köpa in en sådan här. Fördelen är väl att man kan lära 10 filter på varje kanal o 4 subbar om man så vill. man kan även uppgradera till Dirac i den med tiden.
Så nu mot slutna lådor som jag tänkte från början att ha under soffan. Får se hur det blir.
Steg två om det inte blir bra blir med basport.
Stormen Posted - 2020/12/15 : 13:48:52
Sluten låda på 50 liter börjar fall vid 55Hz och har -3dB vid ca 40hz.
vid 20Hz är det -15 till -17dB.
Det är ganska mycket att få upp men man vet ju aldrig vilken hjälp eller ohjälp man får av rummet.

Det skulle resultera i att det blir 2 st 12" basar i sånna fall.
Jag spelar med 1 st idag och den slår aldrig i botten.

EDIT: AHa,, https://www.minidsp.com/applications/advanced-tools/linkwitz-transform
Stormen Posted - 2020/12/15 : 11:37:19
ok
Anders, Så du tänker en sluten låda, räcker det med en minidsp för att trycka upp nivåerna så passa mycket? Jag tycker att det är intressant med sluten låda det har oftast sina fördelar. Men dock så går det inte så lågt i freq. eller tom kanske med en aeroport dvs filtvadderad broms.

https://www.hembiobutiken.se/produkter/tillbehor/delningsfilter/315550-minidsp-2x4-boxed/?gclid=Cj0KCQiA2uH-BRCCARIsAEeef3nz6j_A8U54obOPFvQUYU4KKfH3ukqtfRtBHFVwNZp0Iv5pa2q8ViQaAtm7EALw_wcB

Jag ska simulera sluten låda så vi får en graf o fundera på.
AndersP Posted - 2020/11/18 : 15:47:47
Synd att ni ökade mms. Fs sänks, men Qt höjs också dessvärre. Jag röstar på sluten låda med elektronisk kompensering.
Amatören Posted - 2020/10/26 : 22:19:38
Om du har tid, ork och lust så testa av elementet lite.
Ta en tjock spånskiva, MDF eller annan "stum" skiva, så stor som möjligt, och placera bakom soffan lutad mot väggen med långsidan mot golvet. Såga ett hål för elementet så nära golvet som möjligt (för ökad basrespons), och i mitten på långsidan.
Detta blir som en "open baffle", kanske inte optimalt för elementet, men du kan i alla fall utvärdera hur elementet spelar och "uppför sig". Bör, med lite eq, spela ner till 30 Hz innan det faller av...
Stormen Posted - 2020/10/26 : 19:56:56
Jag har funderat lite till. Det är mycket riktigt själv att även om man tillslut kan få till en snygg graf i ett program så kan verkligenhten med ett element som du pressar utanför dess komfortzona låta märkligt, det låter pressat men rätt i frekvens. Vrider man upp med dubbelt kräm från slutsteget så är det som att det dubblar sig inte alls i akustisk output.
Låt oss säga att om man höjer 3 enheter så ökar det bara 2. ökar man ytterligare 2 enheter så ökar det bara 1. Men ett element i sin rätta miljö o låda tom horn så har man utväxling som man är van vid.

Får se vart jag landar med detta exprement.
Amatören Posted - 2020/10/20 : 22:51:17
Utan att veta 100% så tror jag inte elementen klarar det.
Du är välkommen att ringa. Du har mail:)
Stormen Posted - 2020/10/20 : 22:07:07
Det skulle behövas en kopp kaffe och så hinna prata igenom detta lite.

Men jag tänker på att de första simmarna som du visade på isobarisk och 100 liter så kommer man ju ner till 23Hz ungefär på -3db, det borde väl funka? Vad är det då som gör att man inte kan tex ta 150 liter?
Amatören Posted - 2020/10/20 : 12:45:51
Yepp!
Skaffa ett stort bilbaselement om du ska ner och rota i 15-20Hz regionerna eller ett par rejäla 18-21".
Stormen Posted - 2020/10/20 : 09:20:02
Jag har ingen positiv erfarenhet av lådor där rummet ska hjälpa till längst ner även om jag vet att det ska vara så. Full output i de lägre registren är något jag brottats med i många år. Lådor som går till 28hz osv kommer att sakna den allra lägsta tonen. Så jag ser gärna att redan i ritningsstadiet kommer ner till 20hz -3db.


quote:
Det som händer med isobarik är att lådvolymen halveras. Frekvensgången påverkas inte.


Men men , kan man inte tänka att man behåller lådvolymen o monterar isobarisk.
i simuleringarna så ger det mig nästan frekvensrakt ner till 20hz om jag sätter isobarisk i 150 liter o portad låda.

Eller blir det fel för elementet då?
Stormen Posted - 2020/10/19 : 22:28:02
Väldigt bra fråga, ingen aning vilket xmax de har. Men det är inte överdrivet mkt.

En annan spännande lösning som Pix kom med är att ha ett gäng 12" basar som ob lösning i soffan. Där man bygger en låda med elementen neråt o lämnar 3cm mot golvet. Det bromsar lite. Stoppningen uppåt i soffan blir dämpning och OB. Tillräcklig membranyta så borde det funka.


Har hört mina 12" hemma hos Claes som har 4st 12" Sinus PA per kanal i IB, infinite, dvs rummet bakom som låda.
Vet att claes IB går ner spikrakt till 15hz.

Jag har ju 4st 12" i samma PA utförande som Cleas, som jag hade till hornen i förra huset.
Kanske en vadderad OB går ner tillräckligt i frekvens? Det blir en tung soffa :-)



Amatören Posted - 2020/10/19 : 21:38:08
quote:
Men med en 12" i varje så kommer jag väl inte så lågt som 20hz ? Det är väl bara med isobarisk lösning jag kommer ner till 20?
Det som händer med isobarik är att lådvolymen halveras. Frekvensgången påverkas inte.
Jodå, du kommer under 20 Hz då rummet bidrar till att lågbasen framhävs om du inte hamnar mitt i en nod då den kan släckas ut istället. Därför föreslår jag att du gör två lådor då du kan justera placeringen för att optimera basen.
Var noga med att prova olika fasningar (polvändning ger 180 grader) om du får problem med noder.


Om du stämmer av till 21-22 Hz så verkar -3dB hamna på 30Hz, -6dB på 24Hz och -12dB på under 17Hz. Ser ut att rulla av snyggt och med rumsbidraget blir detta riktigt bra. Det jag funderar på är vilket Xmax elementet har...
Stormen Posted - 2020/10/19 : 20:50:04


Här hade jag tänkt att gömma baslådan.
Från början hade jag en tanke om att bygga om yamahan på 70 liter och lägga den under soffan helt. o låta membranet spela uppåt.
Men så vet jag att den är lite sladdrig och ger mest muller ifrån sig om man tex lyssnar på musik, vilket jag aldrig kommer att göra på en atmos anläggningen. Det har jag horn o rörgrejer till, så detta är bara nöje.
Men det hade varit kul att hitta en lösning där man gömmer det under/bakom soffan. ( under soffan är bara 17cm o spela med så man kan inte sätta isobarisk lösning där inte.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000