HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp!

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
sulan Posted - 2020/12/02 : 17:21:20


Sonen höjde POKEMON allt allt för högt. Nu är högerkanal tyst ur diskanten, knäpptyst och stillastående. I övrigt så tycker jag det låter som det brukar. Antar att den är bränd.

Högtalarna är ett DIY-projekt, de står mig mkt varmt om hjärtat. Elementet (Scanspeak D2904/98000) har jag lyckats hitta på nätet och går att beställa från utomlands. Tror nog jag lyckas löda dit ett nytt. Nu till frågor;

1. Ok att byta ett element? Eller ska man byta båda samtidigt?

2. Kan det blivit ngn annan vajsing på högtalarna? Kan elementen ha skadats på annat sätt? Som sagt så tycker jag att det låter bra, men det är svårt att finlyssna då diskanten är tyst från höger, blir liksom lite skevt.

Från en stressad och lite arg pappa sulan

11   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
FBK Posted - 2020/12/13 : 23:14:41
Kul att det löste sig så smidigt för dig.
FBK Posted - 2020/12/13 : 16:47:32
Säg inte så Tomas, nu vågar man inte ringa dig
Tomas J Posted - 2020/12/13 : 12:55:19
Grattis!

Känns extra bra om man löser det på egen hand!
sulan Posted - 2020/12/13 : 09:19:04
Hepp. Nytt element på plats, egenlött! Ljuv musik med diskant strömmar ut!!
sulan Posted - 2020/12/05 : 09:17:31

Har nu pratat med en del fackmän. Alla tror på elementet, inte filtret. Har beställt ett nytt och löda fast det ordnar jag själv. Håller tummarna...
A8 Posted - 2020/12/04 : 16:42:31
Troligen inte filtret såvida inte nån vart helt fel ute. Det är inte helt ovanligt att diskanten ger upp om man spelar så att slutsteget klipper.
FBK Posted - 2020/12/02 : 21:56:50
www.studiomusikservice.se
peterh Posted - 2020/12/02 : 20:41:25
http://vatanseverljud.se/
sulan Posted - 2020/12/02 : 18:27:58
Fan tror inte jag reder detta. Öppnade upp försiktigt. Allt ser helt ut avseende filter. Lödningen till diskantelementet satt hårt och när jag lossnade elementet så gick själva blecket/lödningen av. Nåja. Får nog se till att lämna in detta.

Tips på bra reparation i Skåne, Lund, Malmö?

sulan Posted - 2020/12/02 : 18:04:18


Just det. Filtret kan det ju också vara... fan också. Ellära är inte min starka sida. Attans. Enklast kanske att koppla in nåt annat diskant element och se om det låter nåt. Om så är väl filtret intakt? Om inte så är det filtret som är bränt?!

lampuradio Posted - 2020/12/02 : 17:59:18
Jag tror inte det är problem att byta ett av två element.

Om du är osäker på om det är elementet eller nåt annat, så prova att mäta över elementets anslutningar. Nån volt växelström ska det väl bli om man drar på lite. Eller koppla in nån liten högtalare av vad slag som helst över elementet - nåt borde höras om filtret är helt.

Du kan också prova ett element genom att göra en resistansmätning med en multimeter. När man kopplar in instrumentet, bör det knäppa lite i högtalaren om det är helt, och det bör vara några ohms resistans över spolen.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000