HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vintage HiFi
 Har lärt mig en sak ikväll

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
FBK Posted - 2020/12/17 : 01:42:40
Ja vadå? Underskatta aldrig VintageVar på besök hos en kille ikväll då jag sett ett par högtalare som han hade ute på annons med flera. och han hade ett par som en kompis på västkusten har så jag tänkte jag åker väl ditt och lyssnar på kompisens burkar och de jag tittat på. Och denna kväll blev en ögonöppnare så det heter duga, har aldrig varit så förvånad i hela mitt liv. Och jag kom med ett par burkar ocksådet gick inte att låta bliUndrar hur de låter jämte mina Adan Audio A8X, ett par högtalare ifrån 1982....Då var jag 12år.
9   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Goldfinger Posted - 2020/12/22 : 16:36:40
Innan man tar sig an vintage bör man vara på det klara med att det kan bli kostsamt med framförallt elektronik om man inte klarar att löda och byta kondingar själv vid behov.

Högtalare likaså, även om det är lindrigare att renovera ett filter.
Har man otur kan renoverade element ha hunnit bli skadade i spolen innan de omkantats.

Det finns lite att se upp med.


FBK Posted - 2020/12/20 : 22:00:29
Då ligger min uppfattning ganska nära även om jag rankar grejer på 80-talet som vintage. Men jag tror att de bästa grejerna/fynden finns ifrån 70-talet och 80-talet.
Vox Posted - 2020/12/20 : 21:53:28
"Most antique dealers consider an item to be vintage if it is at least 40 years old."

Så var den saken utredd.
FBK Posted - 2020/12/20 : 14:19:06
Nja Pac, elektronik och högtalare ifrån slutet av 90-talet ser jag absolut inte som Vintage utan 70-tal och 80-tal är riktigt vintage, men sedan var gränsen går när det inte är det är kanske runt början på 90-talet eller vad säger du ?. För ett par Infintity Sigma som är det bästa jag hört ifrån 1997 ser jag absolut inte som vintage.

Sedan vad jag hade med mig hem vill jag inte avslöja ännu Tänkte fixa en bildtråd om dem senare
Pac Posted - 2020/12/19 : 20:52:39
Mina Tannoyer i huvudanläggningen är från början på 90-talet och de jag har ihop med TVn är från mitten på 70-talet. Men nog borde väl 90-tals högtalarna räknas som Vintage nu för tiden trots att de står som huvudhögtalare hos en maloman/audiofil?

FBK, vad är det du hade med dig hem?
ztenlund Posted - 2020/12/18 : 20:02:49
Visst finns det många gamla prylar som låter bra om de är i bra skick, särskilt om man har en budget att hålla sig till...
Micke Y Posted - 2020/12/17 : 09:25:35
Det har jag tyckt länge, mina härstammar från 1947....

Micke
FBK Posted - 2020/12/17 : 02:19:48
Mycket bra, kostar hos honom 1790kr och låter som ett par nya högtalare idag för ca:10.000kr eller mer.
Dato Posted - 2020/12/17 : 01:52:26
Och hur lät då din kompis högtalare?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000