HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalare för FM

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
to_apeiron Posted - 2021/04/27 : 23:57:06
Jag äger minst tre mycket högpresterande FM-tuners

I praktiken lyssnar jag på P2 all vaken tid i Sverige
Eller till Polskie Radio Dwojka när jag är där, mesta tiden

På söndagkvällar sänds programmet #8221;Dawno nie dawno#8221; som jag särskilt vill rekommendera till er som gillar mycket barockmusik, Academy of Ancient Music, The Gesualdo Six, Choir of S:t John#8217;s eller Trinity Clg Cambridge, concerto Melante, Consortium Classicus de. Etc etc Detta eftersom de också sänder över nätet Player Polskie Radio Kvaliteten på programmaterialet är nog snäppet bättre än P2 för jazz, klassiskt, elektronica som jag inte alls begriper, experimentalt, folkmusik, världsmusik

Nu till min fråga: Med tanke på hur tekniken för FM är beskaffad, jag har sökt massor på EBU utan att hitta något#8212;vilken beskaffenhet eller vilka högtalare för att maxa FM antingen gm rör eller transistor-förstärkare, där dessa är tillräckligt bra för att inte begränska kvaliteten på återgivningen?
3   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
lampuradio Posted - 2021/04/28 : 09:34:37
@miaber: Du har nog helt rätt... pilottonen ligger ju som sagt vid 19 kHz. Jag fegade lite och skrev "< 20 kHz" :)
miaber Posted - 2021/04/28 : 08:13:25
Är inte FM-utsändningarna begränsade till 15 kHz pga multiplexsignalen vid 19 kHz? Stämmer verkligen 20 kHz? (som om det skulle spela någon roll vid min ålder.....)
lampuradio Posted - 2021/04/28 : 07:12:39
Lite spontant skulle jag vilja säga, att det är väl inte annorlunda krav på högtalare som ska användas för FM rundradio, än på högtalare för annan ljudsignal av god kvalitet (CD-ljud etc). Reglerna för sändarnas bandbredd begränsar ljudsignalen till det hörbara området (< 20 kHz) och det är högst sannolikt att man kniper av basen runt 15-20 Hz i studioutrustningen. Jag tror att standarderna säger att man har en viss diskantpreferens i sändningen, som tunern ska kompensera för genom ett roll-off filter i det höga tonregistret, så att man får en frekvenslinjär överföring. Resultatet är en signal med rak frekvensgång och de flesta tuners ger linjenivå ut. Jag tycker att man får typ samma ljudkaraktär som från andra ljudkällor med linjeutgång, under förutsättning att man har god mottagning och rätt avstämd tuner. Troligen är det nåt annat i signalvägen än just högtalaren som är avgörande för upplevelsen vad gäller just FM-ljudet.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.08 sekunder. Snitz Forums 2000