HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Lättdriven bra lur, passiv

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
MartinN Posted - 2021/05/20 : 20:25:33
Jaha, nu har jag konstaterat att jag har litet för tröga lurar (AKG 702) för att kunna driva dem med min Sony Dap. Så vad skulle behöva provlyssnas ? Sonyn ger futtiga 2x35 mW. Inte mycket, men någonting trevligt i klassen 1000-3000kr borde gå att hittas ? Tips ?
18   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Micke Y Posted - 2021/06/22 : 21:25:46
Alla förstärkare levererar mer effekt vid lägre impedanser, till nätaggregatet tar slut och den inte orkar längre. För dig borde det innebära att den ger dubbel effekt ish för dina Hifiman

Micke
MartinN Posted - 2021/06/22 : 20:33:00
Jaha, då kom ett paket. Nu får det räcka med paket för en tid. Vad innehöll paketet ? Jo, Hifiman HE400SE lurar. Och vad märktes ? Till min stora förvånan kunde den lilla Lars&Ivan HA-3K driva dessa lurar riktigt bra. Det underliga är att speccen på Hifiman är 91dB 25Ohm. Och mina AKG K712 har speccen 105dB 62Ohm, men är mycket trögare i praktiken än Hifiman. Det enda jag kan tänka mig som förklaring är att stärkaren ger långt mera effekt i 25 än i 62 Ohm.

Och visst blev HE400SE ännu bättre med Topping NX4 som ger mera kräm, så att också AKG K712 blommar ut. Men en sak märker jag som utmärker Hifiman, bas-transienterna är mycket snabbare än med dynamiska lurar. Diskanten är tydlig, vilket endel har upplevt som tröttande, men en man med nedsatt diskanthörsel sedan födseln är litet extra boost där bara intressant och nytt.
Björn-Ola Posted - 2021/06/19 : 12:34:37
https://www.rockbox.org/wiki/SonyNWDestTool

Det brukar gå att ta bort spärren på Sonys spelare som inte bygger på Android.
AlfaGTV Posted - 2021/06/19 : 10:15:56
Instämmer att det är trams att begränsa utnivå på lurar, iaf för dig och mig.
Erbjuder inte Sony ngn firmware med "workarounds" för detta? Min Pioneer XDP-100R har ett läge som kallas "variable line out" utan dessa begränsningar. Givetvis används detta av alla som har lurar som inte är tokigt lättdrivna.
MartinN Posted - 2021/06/18 : 22:23:46
Början till problem med Sony dap är som sagt EU maxvolym för att inte#8217;skada#8217; hörseln, en sund tanke som blir bara ingenjörskräp när den implementeras så att förstärkningen och uteffekten begränsas. Man trodde alltså att det skulle vara öronvänligt, men tänkte inte på att olika hörlurar kan kräva 10-15dB olika utnivå för att ge samma lyssningsljudnivå. Som standard är Sony bara lämpad för de allra känsligaste musslorna. Blä för påstridigt förmynderi som tror sig bestämt vilken ljudnivå jag får lyssna på. Men nu med Topping är det andra bullar.
AlfaGTV Posted - 2021/06/18 : 22:04:24
Skönt att det fungerar först och främst, men givetvis också att du verkar uppskatta det du hör! NX4 DSD är ju en mycket funktionell rackare, med massor av möjligheter. USB DAC eller analog hörlursförstärkare likväl som USB DAC med linjenivå ut och alla tänkbara kombinationer däremellan!
Dessutom med ett mycket kraftfullt och varmt ljudsom jag tror de flesta kan tycka är trivsamt, utan att bli lyssningstrött eller tappa intresset.
MartinN Posted - 2021/06/18 : 19:02:49
Jaha, då anlände Topping NX4 DSD från Amazon. Först strulade det hela, jag testade den först som hörlursförstärkare utan DAC till min Sony NV-A105. Och resultatet var sådär, inte helt lysande. Sonyn har EU volume cap, och när jag jämförde med min Lars&Ivan HA-3K var förstärkningen densamma, alltså inget direkt lyft med bastant mera driv. Ljudkvaliteten var det dock inget fel på. Och så gick jag vidare till test 2, nämligen att använda usb kabel mellan Sonyn och Topping. Men vad, inget ljud, är de inte kompatibla tänkte jag och avslutade lysningssessionen samt tog en timeout, inte helt nöjd med situationen.
Efter en tid tänkte jag att jag måste försöka med usb kabeln på nytt. Och hoppsan, nu frågade Sonyn om den skall ansluta till Topping NX4. Och vad nu då, Sonys volume cap var borta, för första gången sedan jag började med de olika modellerna av Sony NW. Nu fanns det verkligen generöst med volym och kraft. Och ljudet känns mycket mera detaljerat och naturtrogenheten i akustiska instrument har blivit bättre. Detta var det jag hade i tanken när jag beställde Topping. Och efter det första misslyckandet har det aldrig mera varit problem att koppla Sony NW-A105 till DAC på Topping NX4. Även dsd filer spelas upp problemfritt via den medföljande Usb kabeln. Så varför misslyckades första försöket - jo jag har tänkt att jag lämnade 3,5mm audiokabeln i Sony och att Android då vägrade att ge Audio ut via USB. Men nu är jag alltså mer än nöjd.
Björn-Ola Posted - 2021/06/10 : 22:35:57
Edition X V2. 25 Ohm 103 dB
HE400SE 25 Ohm 91 dB. :-(
MartinN Posted - 2021/06/10 : 18:06:57
Jo, Hifiman är för tillfället otestat för mig, men hade tänkt den billigaste luren HE400SE att slita på i väskor mm.
Björn-Ola Posted - 2021/06/10 : 16:36:13
Lättdriven och låter bra:
https://hifitorget.se/visa_annons.php/hifiman_edition_x_horlurar_130472.htm
MartinN Posted - 2021/06/08 : 16:16:17
Beslöt att testa en Topping NX4. Få se när den anländer.
AlfaGTV Posted - 2021/05/24 : 22:34:29
Tipsar om Topping NX4 DSD, en rejält kraftfulll hörlursförstärkare med batteridrift. Den borde kunna sätta sprätt på dina AKG och kostar inte mycket. Den har en ganska mjuk framtoning hävdar jag, men det kan vara värt att provlyssna den först menar jag.
MartinN Posted - 2021/05/24 : 18:02:43
Minst sagt ARG. Butiken jag skulle beställa hörlursförstärkaren hade sitt pris 50% av normalpris, och verkade att finnas i lager för direktleverans. Jag knappade in beställning I lördags och i dag meddelar firman att de hade lagerfel. Och importören har inga heller. Känner mig snuvad på konfekten.
MartinN Posted - 2021/05/21 : 18:40:15
Om man inte hittar en lättdriven lur för portabel minispelare, vad gör man då ? Jo man behöver en portabel hörlursförstärkare. Min DAP, Sony NW-A105 har två negativa egenskaper som man får lära sig att leva med. Nämligen att batteritiden för streaming med wifi och Android är ganska kort. Som halvlösning är att välja battery saving, använda flygplansläge mm, och att lyssna från sd kortet, då är batteritiden mycket bättre. Den andra egenheten är att s-master hx utgångssteget är energisnålt, men även snål med uteffekt, futtiga 2x 35 mW.

Så vad blev mitt val, jo en Audiolab m-dac mini, med den borde man få både dac och lurförstärkare med rejäl uteffekt, samt att den borde gå att använda som batteribackup för dap spelaren.
MartinN Posted - 2021/05/20 : 21:46:16
Tyvärr, det där med hjälpligt låter inte så bra. Men, förstås om ljudet är njutbart och upplevs som bra, så spelar inte anpassningen så stor roll.
AlfaGTV Posted - 2021/05/20 : 21:41:30
Svårt att rekommendera nåt när man inte vet hur AKG låter.
Men jag gillar mina Hifiman EdtX men även de "billiga" Sundara har bra klipp och underhållningsvärde! Sundara är lite trögare dock, men fungerar hjälpligt med Pioneer XDP
MartinN Posted - 2021/05/20 : 20:33:20
Kanske Akg K702 är litet för basfattiga och studio anpassade för att vara musikaliska. Litet mera botten ?
MartinN Posted - 2021/05/20 : 20:27:03
Och för övrigt passiv, utan bluetooth eller NC, och inte heller In-ear eller sportlur.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000