HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 SRPP och bypass konding

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Ryssen Posted - 2021/08/03 : 17:41:57
Har läst lite om SRPP i några dagar nu,men får inte klämm på om jag ska använda bypass konding eller ej.
Vad jag förstår så ökar gainen några db med kondingen men disten ökar istället. Är det tycke och smak som avgör om man ska använda kondingen och om man inte behöver den extra gainen är det bäst att köra utan?
Hur gör/funderar ni?
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Ryssen Posted - 2021/08/21 : 21:00:17
Fick efter mycket om och men pengarna tillbaka för R coren plus att jag fick behålla den felaktiga.
Då det hade kostat mer för mig att skicka tillbaka den än den är värd..
Ryssen Posted - 2021/08/14 : 15:48:59
http://www.valvewizard.co.uk/SRPP_Blencowe.pdf
I Conclusions sist står att SRPP är lämplig att driva lurar ner till 15ohm,om det stämmer får framtiden utvisa..
Ryssen Posted - 2021/08/13 : 17:24:52
Fick R core transformatorn idag ,naturligt vis var det fel! Har skrivit till chineserna....
Ryssen Posted - 2021/08/13 : 07:02:21
Tackar du är en klippa..
Fuling Posted - 2021/08/12 : 21:54:35
1000uF blir nog bra, det motsvarar en reaktans på ungefär 8 ohm vid 20Hz ( 1 / 2*pi*f*C ). Enligt nån gammal tumregel ska reaktansen ligga på ungefär en tiondel av motståndets värde vid den lägsta frekvens som är av intresse.
Ryssen Posted - 2021/08/12 : 21:41:41
Ja jag beställde 1000uf på elektrokit,ska den vara större?
Tänkte även minska dom nuvarande katodmotstånden 4st (180 ohm) till 100 ohm.
Fuling Posted - 2021/08/12 : 21:30:18
Om du kortsluter det övre rörets katodmotstånd så blir det röret utan förspänning med resultat arbetspunkten kommer lägga sig längs 0V-linjen, nästan hela spänningen hamnar över det undre röret och det finns inget utrymme kvar för den positiva halvan av vågformen.

Men för att återgå till den ursprungliga frågan: Om du ska få en SRPP att jobba med lågohmig last så vill du nog ha en kondensator över det undre katodmotståndet, ja. Troligtvis en ganska stor kondensator också.
Ryssen Posted - 2021/08/12 : 20:21:02
Ja jag menade kortsluta.
Fuling Posted - 2021/08/12 : 20:03:41
Tar du bort det övre motståndet blir det nog tyst, då kan det inte flyta nån ström genom kretsen. Om du menar att bygla över det så blir nog arbetspunkten väldigt skev, övre och undre triod vill nog ha ungefär samma bias?
Ryssen Posted - 2021/08/12 : 19:10:59
Hmm isåfall får jag nog biffa upp nätdelen oxå...
Men en fråga,vad händer om man tar bort katod moståndet för den övre trioden,(I SPRR)blir det bättre eller sämre?
Fuling Posted - 2021/08/12 : 17:50:59
En variant, om man får vara lite kreativ, är att du hakar på en White follower på utgången efter SRPP-stegen. Gärna baserat på nåt ganska kraftigt rör som drar ordentligt med anodström och har hög branthet.
Då skulle du fortfarande kunna plocka ut en linjesignal innan White follower och bara använda det extra röret till att driva lågohmiga hörlurar.
Bara en tanke, känns intuitivt som att en SRPP med småsignalrör kan få det svettigt med att driva 32 ohm, följare brukar vara bättre lämpade för såna jobb.
Ryssen Posted - 2021/08/12 : 14:27:41
"The voltage drop across a resistor depends on the amount of current flowing through the resistor. If the external load impedance presents a high resistance, then the AC current flowing through the current-sense resistor will be small; if the resistance is low, on the other hand, the AC current flow will be big. Ideally, we want both triodes to work equally into the load; which means that for any given load impedance, there is an optimal value for the current-sense resistor. This means that the White cathode follower and SRPP and SRCFPP are not universal push-pull amplifiers, as they are all load dependent."

Då måste det ju vara bra med en bypass konding,då får man ju ner utimpedansen.
Ryssen Posted - 2021/08/12 : 12:50:30
Jag menar det blir ju jobbigt att bygga om krestkortet till White follower,även om det går...
Jag ska prova med SRPP först--
Ryssen Posted - 2021/08/12 : 12:06:11
Ja jag vet,och den funkar bra att drive 32 ohms lurar.
Men jag har för mig att jag läste att jag läste att SRPP ska funka bra med låga ohmtal oxå men jag hittar inte det nu.
Håller på och läser om white follower på Broskie..
Fuling Posted - 2021/08/11 : 22:14:18
Bygget i diyaudio-länken en bit upp här har en White follower på utgången.
Ryssen Posted - 2021/08/11 : 18:04:44
Ja vi får se,jag ska "bara" bygga klart M2x steget så ska jag börja med denna...
Och läsa på om White follower...
MatsT Posted - 2021/08/11 : 09:10:36
SRPP är inte så bra för låga impedanser. Symmetrin i kretsen som är grunden för PP-beteendet försvinner när man tappar av ström från det övre röret som sedan inte kommer till det undre röret.

White Cathode Follower är nog bättre till hörlursutgång.
Fuling Posted - 2021/08/10 : 19:19:49
Bara att testa. Finns det bara strömkapacitet nog så brukar det mesta gp med tillräckligt mycket återkoppling
Ryssen Posted - 2021/08/10 : 17:48:01
Hörlurs förstärkaren jag byggde med White follower klarar ju att drive 32 ohm gallant.
Men den kanske klarar det bättre än SRPP,ja vi får se jag ska då prova.
Fuling Posted - 2021/08/10 : 16:22:27
Känns som att utmaningen blir att få den att driva 32 ohm, klarar den det så klarar den 100k också.
Förutsatt att det inte är nån transformator på utgången som behöver termineras med en viss impedans för att fungera bra.


...vilket kanske inte vore en så dum idé egentligen, 32 ohm känns som en väldigt lågimpedant last för en stackars triod. En trafo på 4:1 eller nåt skulle nog göra livet mycket lättare för utgångssteget när det ska driva hörlurar.
Ryssen Posted - 2021/08/09 : 22:31:26
Rk in an SRPP performs two roles:
1. biases the valves
2. sets the output impedance and the optimum load impedance (which are almost never the same value), but note that with a 100k load you can probably not worry about either of these
Ryssen Posted - 2021/08/09 : 15:35:04
Jag läser att SRPP inte är någon universal lösning för alla inimpedanser utan skall byggas med ett smalt spectra av impedanser.
Jag tänkte använda den för lurar (32ohm) och en rörförstärkare (100K)
Vad händer om jag ändrar ingångsmotståndet i rörstärkaren till 10k då?
Så att SRPP trivs bättre.....
Ryssen Posted - 2021/08/05 : 21:33:38
Jodå det stämmer ganska bra,detta ska jag göra,omkopplare till glöden mellan 6N6P och ecc99. (slutröret)
Variabel återkoppling.
Bypassa katodmostatåndet på utgångsröret.
soundbrigade Posted - 2021/08/05 : 21:13:10


Jag har en GU-50 SE-stärkare där verkligheten inte riktigt stämmer med teorin. Och teorin är ett schema som är så sönderpixlat att man inte vet vad.

Lycka till el Russo.
Ryssen Posted - 2021/08/05 : 19:46:22
Fick kortet idag,försöker utröna vilka komponenter som gör vad.
Vilket inte är det lättaste då schemat inte stämmer till 100%,det är mer komponenter på kortet än på schemat....
Detektiv arbete pågår...

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000