HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Reläer till Rotel RSP-1098

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
svanbo Posted - 2021/08/16 : 14:01:48
Ursäkta att jag spammar forumet nu men nu när jag börjar lyssna på musik igen så dyker många frågor upp

Har vissa problem med mitt gamla försteg Rotel RSP-1098.

Rätt ofta, ca 1/5 av gångerna, som jag sätter på det så händer inget. Eller rättare sagt, ett knäpp hörs men sedan händer inget mer. Vanligtvis hörs två knäpp: ett när man trycker på knappen och ett när utgången blir aktiv ett par sekunder senare.

De gångerna som inget händer är försteget obrukbart tills jag gör en hård reset (drar ur och sätter i sladden), sedan brukar det fungera att sätta på igen. Men detta händer så pass ofta att det är ett problem.

Om jag förstått rätt så är det reläer man hör, som knäpper. Kan det vara något relä som är dåligt och behöver bytas? Någon som vet var man kan få tag på ett sånt?

Tacksam för råd och tips!
8   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
svanbo Posted - 2021/09/15 : 10:20:19
AndersP: Du har helt rätt, har just köpt en TAG McLaren AV32 till en bråkdel av nypris... En från forumet hörde av sig och var intresserad av Rotel -försteget, så den kommer inte gå till skroten tack och lov
AndersP Posted - 2021/09/15 : 09:50:57
Synd om det skrotas. Det är en fin apparat som är väldigt snygg. Tyvär är andrahandsmarknaden inte nådig mot surroundprodukter utan HDMI...
svanbo Posted - 2021/09/14 : 11:54:24
Dåliga nyheter. Servicepartner har nu tittat på den och det var tydligen inte så enkelt som ett relä. Tydligen måste DSP:n bytas samt något i nätdelen. Kostnad: knappt 5000 kr... vilket är mer än vad försteget är värt.

Vill någon här köpa ett defekt Rotel RSP-1098? Annars kommer det skrotas... det som är fel på det är alltså att det ibland inte startar, kräver hård omstart i de fallen, samt att centerkanalen är död.
svanbo Posted - 2021/08/30 : 20:52:33
Uppdatering: både försteget och boxen till högtalarna är nu inlämnade hos Servicepartner i Göteborg. Hoppas det inte blir för dyrt, frågan är hur mycket det är värt att lägga på dessa gamla prylar...
soundbrigade Posted - 2021/08/19 : 14:07:40
Mmmmm, tänk om reläet sitter i en sockel (knappt troligt dock).
svanbo Posted - 2021/08/17 : 22:08:55
Tack för svar. Ingen aning om var just detta relä sitter... alternativet är att lämna in den till någon som kan. Risken är att det blir dyrt... just nu är jag mest frestad att köra på den lösning jag har nu: att göra en hård reset i det fall den hänger sig.

Kanske värt att öppna upp den och kika i alla fall...
soundbrigade Posted - 2021/08/17 : 20:28:36
OM det nu är reläet som är kört kan det ju vara så att det är ett standardrelä, så det är, i detta fall, bra med lite beteckningar och close-ups.
lampuradio Posted - 2021/08/17 : 18:00:52
Reläer går oftast att byta. Emellertid brukar de nog räknas till rätt hållbara komponenter och "intermittenta fel" är inte jättevanligt. Om man kan komma åt dem, kan man knäppa lätt på ett relä, som man tror har trögat till sig när det borde dra, och då brukar det funka. Då är ju relät dåligt, iofs. Ofta är reläer uppsamlingsplats för villkor, dvs om vissa nödvändiga spänningar finns, drar relät och får igång nån del av apparaten. Då kan ett relä som inte drar vara helt, men villkoren är inte uppfyllda, dvs nån spänning finns inte eller är för låg. För att ge råd, måste man nästan veta vad relät är tänkt att göra och om det kan vara nåt annat som måste kollas innan man bara byter rakt av.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000