HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Pang sa min gitarrförstärkare

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Björn-Ola Posted - 2021/09/05 : 21:06:41
Har inget med hifi att göra men igår när jag slog på min gitarr-rörförstärkare smällde det till ordentligt med ett rejält pang i högtalaren och sedan sprakade det högt och jag såg ett återsken av blåa ljusblixtar bakom förstärkaren. Jag slog snabbt av den. Testade med att slå på den men samma högljudda sprakande i högtalaren och ljusblixtar.
Finns det någon med lite kunskap om rörförstärkare?
Vad kan ha hänt?
6   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Björn-Ola Posted - 2021/10/29 : 22:45:22
Det var ett rör som hade gått sönder.
Trodde inte att det skulle leda till ett sådant fyrverkeri.
Nu är alla rör bytta och förstärkaren fungerar perfekt. Passade på att göra en modifiering.
Den har inte låtit bra på låga ljudvolymer. Väldigt tunt ljud utan den fyllighet man har på höga ljudvolymer. Jag hade delvist löst problemet genom att placera en volympedal i effektloopen mellan för- och slutsteg och dra ned volymen på den för att kunna dra på volymen på försteget. Men nu har jag en attenuator installerad mellan förstärkeriet och högtalaren.
Varför är detta ett problem egentligen? Låter hifi-rörförstärkare tunt på låga ljudvolymer, som min gitarrförstärkare?
Inget jag har hört talas om, så varför är det ett problem med gitarrförstärkare?
peterh Posted - 2021/09/08 : 20:15:07
Han är väl vida känd för sina marshall mods. Säkert ok.
Björn-Ola Posted - 2021/09/08 : 19:25:56
Det är den här killen som jag tror butikerna nyttjar för reparationer.
Känner du till honom?

https://tommy-folkesson.nu/
peterh Posted - 2021/09/06 : 13:25:12
Låter klokt.
Berätta gärna efteråt vad det var för problem.
Björn-Ola Posted - 2021/09/06 : 12:47:51
Jag bor i Jönköping.
Det finns en mekare som butikerna i Jönköping brukar anlita som är duktig på rörförstärkare. Han har en hemsida. Jag får lämna in den till en butik.
Just nu sker en transformering av butiker i Jönköping där de gamla försvunnit och nya startas.
Butiken Musikern har startat och Musikbörsen ska också öppna en butik.
peterh Posted - 2021/09/05 : 21:29:36
Gasbildning med följande överslag i ett slutrör eller likriktarrör ?

Kontakta en bra mekare, berätta var du bor så kanske någon kan tipsa om en mekare i ditt närområde.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000