HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Röret 6L6GC

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Kaktus Posted - 2021/12/18 : 17:30:21
Det sitter 4 styck 6L6GC i min förstärkare. Det slog mig att en del rör slutas att tillverkas. Jag kanske borde köpa ett gäng som prepping. Vad tros? Har inte koll på det här. Förslag på tillverkare och varför vore intressant.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
abbot Posted - 2021/12/23 : 20:00:44
Nej, hela du är en enda fullträff!
soundbrigade Posted - 2021/12/23 : 15:23:08
quote:
Bör kanske tilläggas att Philips,Telefunken,Marconi och några till bildade en trust och krävde höga avgifter av radiotillverkare när de använde sig av deras patentsökta rör och kopplingar. Vissa av dessa patent gick ut först i sent 1950 tal

Men varför så många pentodrör tillverkade i Sovjet?? Alla patentavgifter måste ha gjort stora hål i den sovjetiska statskassan, eller har jag missat något ....
Erik Andersson Posted - 2021/12/23 : 12:11:57
Ett tillägg till. Om en pentod/stråltetrod arbetar med en i förhållande till anodspänningen låg skärmgallerspänning får vi mer eller mindre beroende på spänningsskillnaden ett amplitudbegränsarsteg. Det kan fylla sin plats ibland men definitivt inte i våra förstärkare!
Erik Andersson Posted - 2021/12/23 : 09:39:37
Bör kanske tilläggas att Philips,Telefunken,Marconi och några till bildade en trust och krävde höga avgifter av radiotillverkare när de använde sig av deras patentsökta rör och kopplingar. Vissa av dessa patent gick ut först i sent 1950 tal
abbot Posted - 2021/12/22 : 22:12:19
Apropå patent på pentod:



"The triode had namely two serious drawbacks. First of all it didn#8217;t behave like a current source. In other words, the anode current not only increased with increasing grid voltage, but also with increasing anode voltage. In bipolar transistor terms we would say: #8220;it had a low Early voltage.#8221; This seriously limited the maximum amplification and the output power of the tube. At the same time there was a strong capacitive coupling between the anode and the grid. This Miller capacitance limited the high frequency operation.


In 1915, a remedy to these drawbacks was found by an old acquaintance of us: Walter Schottky. By inserting a screen grid in between the control grid and the anode, which was held at a constant high potential, the anode potential is effectively screened from control grid. In its hybrid form this arrangement is of course still widely used, and is known as a cascode. The tetrode as is was called, represented an enormous improvement, but in its turn also had a drawback. Electrons accelerated by the high potential on the screen grid bombard the anode and generate secondary electrons.


Unfortunately, in operating conditions where the anode voltage is low compared to the screen grid, these secondary electrons are accelerated to the screen grid, causing a current flow in the opposite direction. The result is a kink in the anode current characteristics, not unlike the kink in SOI MOSFET#8217;s. The problem especially occurred in output stages where the output voltage would swing between supply voltage and almost zero. Tellegen studied the problem, and came up with a very simply solution.


He simply inserted a third grid between the screen grid and the anode. This brake- or suppressor grid was connected to a low potential e.g. the cathode. The suppressor grid simply pushed the secondary electrons back to the anode and all at once all the disadvantages of the tetrode had disappeared. The pentode was a near ideal amplifying device with very high amplification and capable of delivering high output powers at relatively low voltages. Tellegen and Holst immediately applied for a patent on the 14th of December 1926.


It turned out to be perhaps the most valuable patent of Philips ever. Philips sat on the patent like a tiger protecting its young. In 1927, Philips becomes the largest radio tube manufacturer in Europe. Because of the pentode patent the European market was not interesting for the Americans at all. As a result the European and American tube markets developed almost independently, with different type numbers, envelopes, sockets etc. The protectionism of Philips was so strong that they would even order confiscation of radio tubes that radio shop owners directly imported from the U.S.! In 1932, little more than 10 years after the first samples were made at the research lab, Philips produced it#8217;s 100 millionth#8217;s radio tube".

Från: https://www.dos4ever.com/SAFE/SAFE.html

Även den här länken leder till intressant läsning, inte bara om röret i rubriken: https://www.dos4ever.com/EF50/EF50.html
lampuradio Posted - 2021/12/22 : 08:41:55
Då är jag helt med... :)
Erik Andersson Posted - 2021/12/21 : 22:25:00
Fullständigt rätt. Det hade vad jag hört med patenträttigheter att göra.
Men jag skrev inte att de var helt identiska heller. Däremot kan de i stort sett elektronisk ersätta varandra i de flesta kopplingsvarianter.
lampuradio Posted - 2021/12/21 : 21:41:01
Jag hatar att kasta in tvivel här, men KT66 är ju en stråltetrod och EL34 en riktig pentod; deras data är inte väldigt lika, eller har jag missat nåt?
Erik Andersson Posted - 2021/12/21 : 19:59:28
CV 1075 är samma som KT66 och EL37. I stort sett likvärdig med EL34
Imperial Posted - 2021/12/21 : 17:33:30
De va CV1075 so ljudbävern kunde tänka sej å sälja.
Dom har ju dragit iväg i pris.

Nä, vanliga EL34 e inte så dyra.

De e ju så m dom flesta gamla audio rören att dom stiger
i pris på ebay.
Endel till fantasi höga nivåer.
Erik Andersson Posted - 2021/12/21 : 13:16:10
EL34 e väl inget dyrt rör! Om det ska köras i Klass-A vilket det bör göra (sedan får vindsnurrstokiga miljötalibaner tycka vad de vill) se då till att det är ordentligt med luft runt röret. Den kraftiga katoden i kombination med den slanka glaskroppen kan annars orsaka att röret strömrusar och anodplåten blir rödfärgad. Detta händer mer sällan med 6L6 då detta rör har mindre katod sam grövre glaskolv.
Imperial Posted - 2021/12/21 : 11:53:47
Nja ja har inte råd å köpa så dyra rör nu.
Ja har för mycket rör å håller på å säljer av endel av de ja har.
Erik Andersson Posted - 2021/12/21 : 10:35:42
Att förstärka ljud fungerar med samtliga förstärkarrör men det kan ske på olika sätt. Om man önskar bruka sändarrör typ 807,6146 mm samt deras kusiner linjeslutrör för äldre TV apparater typ EL36.EL500.EL509/519 etc bör man noga ge akt på att skärmgallerspänningen inte överstiger det som anges i rörtabellerna. Om så inte sker riskeras kinesiskt fyrverkeri i röret och det är mindre kul. Rena förstärkarrör som EL34,KT88,6550 mm klarar som regel betydligt högre skämgallerspänningar.
soundbrigade Posted - 2021/12/21 : 10:32:43
quote:
Åh CV1075 e fina.

Du får gärna köpa dem 1000:-/styck eller 5000:- för alla.

Jag har något halvbyggt som behöver 4 6L6, något annat halvbyggt (SE) som behöver två rör och jag misstänker att det finns något mer (PP?) som ska ha fyra rör.
Och så kan det tänkas att det ena av mina monoblock behöver sex (matchade) rör.

Man kan INTE ha för många rör.
Kaktus Posted - 2021/12/21 : 08:44:10
Bra att 6L6GC används i instrumentförstärkare. Borde finnas kvar länge då så knappast behov att lägga tusenlappar på ett eget lager för den sakens skull. Har inte mycke plats heller. Skönt.
Imperial Posted - 2021/12/20 : 17:36:26
Åh CV1075 e fina.
peterh Posted - 2021/12/20 : 16:16:32
Du har en del i förrådet magnus ! Aspirerar du på vinsten "den som har mest prylar när man dör vinner" ?
soundbrigade Posted - 2021/12/20 : 14:27:55
Jag var tvungen att kolla i källaren - det är en kvadruppel CV1075 jag har liggande. Köptes för några år sedan för 500:- för alla fyra rören. Så billigt säljs de inte på eBay.
Imperial Posted - 2021/12/20 : 13:51:53
6L6G e en av mina favoriter.
Ja har kört både pp å se triod å pentod.
Ja föredrar låg spänning på B+ å pentod lr ul kopplat
med katode feedback.

Ja har jämfört m 6L6GC å m lägre anodspänning så ere
väldigt lite skillnad mellan GC å G varianterna.
Bubbel Posted - 2021/12/20 : 06:20:00
Jag har sneglat på 6L6 som SE men ju mer jag läste mer förvirrad blev jag för det verkar finnas en hel del fördomar just om detta rör visserligen är det några är sedan men jag håller mig till mina favoriter istället men de verkar ändå var intressanta trots det.
lampuradio Posted - 2021/12/19 : 20:04:09
Drivrör för en pentod eller beamtetrod som drivs normalt i klass A brukar väl inte vara superkänsligt? Men jag gillar verkligen 6SL7, så det blev ett sådant. Om man vill ha en gallerläcka på slutröret som är i det lägre registret (47-100 kOhm) kan det finnas skäl att använda 6SN7 som också är en favorit, men här fanns inte skäl att gå så lågt, tyckte jag, dvs det blev 6SL7.

Och jag jobbar med viss motkoppling från sekundären på utgångstrafon. Ingen frekvenskorrektion eller så, bara en enkel motkopplingsslinga till katoden på drivröret, för att hålla ner utgångsimpedansen och få en lite bättre dämpfaktor. Inget komplext mattearbete bakom, mer "trial and error".
Ryssen Posted - 2021/12/19 : 19:14:23
Vad använde du för drivrör till SE?
Då jag tycker det är kännsligt (enligt mina erfarenheter)..
lampuradio Posted - 2021/12/19 : 18:42:32
Jag har en gammal hembyggd enhet med 807 i SE, med Tango utgångsjärn, och den är jag mycket nöjd med. Kretsen började med 6L6, men ändrades för 807 (lite andra drivspänningar) och fick lite mer "tryck", tyckte jag. P-P har testats också, men där blir det ingen jätteskillnad mot 6L6 egentligen, det finns kraft så det räcker för mina behov oavsett vilket rör man väljer.
Ryssen Posted - 2021/12/19 : 17:32:12
quote:
Låter fint, tycker jag

Har du lyssnat i P-P eller SE då?
lampuradio Posted - 2021/12/19 : 17:24:09
Till listan "6L6-liknande" kan man lägga 807. Väldigt snarlika data men högre anodförlust och annan sockel + toppkontakt. Låter fint, tycker jag.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000