HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Prisutveckling för hifi

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Björn-Ola Posted - 2022/07/31 : 15:08:30
Är det någon som har en uppfattning över eller läst om hur det har sett ut?
Jag vet att det är svårt att jämföra pris mellan olika versioner av modeller.
Det har gjorts tekniska förbättringar som gör att en serie av modeller rör sig uppåt i prisklasserna. Ta B&W 805 som ett exempel med många olika reinkarnationer.
Det kan ju vara en orsak till att man tycker att priserna på hifi har stigit betydligt snabbare än genomsnittet. Vi är väl t.o.m vana vid att priset på viss elektronik inte har ökat eller t.o.m. sjunkit, TV apparater exempelvis. Det betyder att förbättringar inte alltid behöver leda till högre pris. Electrocompaniet EC4.7 kostade 2015 23000 kr enligt prisjakt. EC4.8 kostar idag nästan det dubbla. Har den blivit så mycket bättre? Man kan köpa en begagnad 4.7 för 13.000kr jämfört med 43.000kr för en 4.8! Är man en idiot om man idag köper nya prylar?
Prisutvecklingen i detta fall verkar ha gjort prisskillnaden så stor att det nästan dödar den nya produkten.
15   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
kebarb Posted - 2022/08/13 : 16:06:34
Ljudlimpa står inte i konflikt till en bra HiFi anläggning. Det är ju olika saker! Jag har en YSP5100 som tillsammans med en subwoofer ersätter ett ganska stort och klumpigt hemmabiosystem med väldigt bra resultat. Men man kan INTE lyssna på musik genom den. Det är helt katastrofalt.

Men angående HiFi så tycker jag att man får MYCKET fin begagnad HiFi för småpengar. Och om man kan byta ut några kondensatorer, säkringar eller fixa enklare saker så kan man få riktig high-end för småpengar också.

Som jag kommer ihåg det var en del av de gamla Kina produkterna riktigt bra.. Och det är märken som folk idag inte har en aning om vad det är, så därför säljs de för småpengar. Jungson, Korsun, Xindak, Opera och allt vad det nu var.

Sjukt fina saker fortfarande, även om kanske utvecklingen på DACar har sprungit iväg.

Jag har haft massa Kina-Fi och varit jättenöjd med den. Har ett par objekt fortfarande som jag skall renovera nu (kondensatorerna är färdiga).

För 10.000:- får man fina grejer om man letar lite, så ge int upp hoppet FBK =)

//K
Passerati Posted - 2022/08/12 : 12:15:21
Utgår man från enbart ordet billigt så slår man kanske krokben för sig själv, i ex framtida byteskaruseller som kostar mångdubbelt till slut.

Rätt kvalite. Som begrepp. Är något man borde leta och handla efter.
Perfect Sense Posted - 2022/08/12 : 09:25:58
I stora drag så har intresset och marknaden rört sig uppåt i nivå under senare år. Gemene man som har högre krav på enkelhet och design än ljudkvalitet har sedan länge nöjd sig med enkla, billiga allt-i-ett lösningar, ljudlimpor osv. Det var länge sedan man hittade kvalitets hi-fi hos hemelektronik-kedjorna.

Flera av de aktörer i branschen som jobbar aktivt och fokuserat och är duktiga på kommunikation har haft ett par väldigt starka år under senare tid. Faktum är att många har upplevt ett rejält uppsving, vilket även inkluderar min verksamhet. Delvis "tack vare" Covid-perioden där många har lagt pengar på intressen som ligger nära hemmet.

Jag tror med detta sagt att mycket av handeln på den högre nivån kommer att fokuseras till färre aktörer i storstäderna till stor del vilket ställer andra krav på tillgänglighet och distanshandel där vi fokuserar mycket på hemlån över hela landet. Något som många uppskattar.

/Marcus, www.perfect-sense.se

FBK Posted - 2022/08/09 : 21:55:34
Vi får tips varandra mer om prisvärda grejer på beg marknaden och fynden också. Vi har ju en sådan tråd... Tex nu så la jag in kabel tråden om en butik som säljer flera billiga koppar kablar då det efterfrågas.
Vi måste tänka på Svenska butiker också och försöka hålla dem flytande efter egen ekonomisk förmåga för vem vill att alla butiker ska försvinna....
Leif B Posted - 2022/08/09 : 13:22:01
Är det KLASS D som bara säljs för en billig peng? Har dem stor drakarna gett upp?
Sviktande marknad.. Ja det kan man säga.
Säljs nästan all hifi över nätet nu?
Förr kunde man hitta en hifianläggning och välja bland högtalare på typ Elgiganten eller Mediamarket. Nu får man vara glad om man hittar en radio där.
lampuradio Posted - 2022/08/09 : 07:41:59
Är det inte så, att praktiskt taget all elektronik blivit billigare, i reala termer, dvs de kostar mindre av din yrkesarbetstid än de gjorde för några dekader sen? Det beror ju på massproduktion, som nästan alltid pressar priserna, rationaliserad produktion (bättre maskiner, mer automatisering), och, ofta, att man lägger produktionen nånstans där lönekostnaden är lägre än i USA eller Tyskland eller så.

Att Kina leder tillverknings- och prisligan beror säkerligen på allt det ovan. Det finns troligen inte så mycket utvecklingskostnader för dem att hämta in heller, särskilt inte på "audioområdet", där det för mig verkar som det ofta finns ett "original" till högt pris, och en kinesisktillverkad för ett lägre pris; den kinesiska tillverkaren har sannolikt inte gjort nån direkt grundforskning inför att prylen börjar tillverkas och säljas.

När ljudgrejer fortfarande är dyra, men ändå är gjorda i Kina, så kommer ju misstanken att nåt mellanled tar hem rejäl profit på handeln.

Det är ju inte så, att kinesiska grejer automatiskt är dåliga, men jag har sällan sett nåt "outstanding". De rörpytsar jag tittat på har varit helt OK vad gäller ljudet, men innanmätet motiverar inte på långa vägar det begärda priset - högst ordinära kretskort, standad- eller lågbudgetkomponenter, vimsig layout i övrigt och det är bara de ytor man ser utifrån som har nån form av finish.

Men det låter som sagt helt OK.

Så vad vill ljudälskaren ha för grejer? Allt som måste hanteras av levande människor och genomgå verklig kvalitetskontroll kommer att bli/vara svindyrt. Att de som säljer varor med enklare tillverkning hänger på priståget är inte konstigt, och det är svårt att se vad man kan göra åt saken som konsument.

Men man ska ju inte tro att kinatillverkat generellt är av dålig kvalitet. Om beställaren sätter en sträng spec så blir det en bra produkt, men då till priser som inte längre är osannolikt låga...
FBK Posted - 2022/08/09 : 03:32:26
Så här är det enligt mig.
Det som stör mig lite är att man ska inte bara var sur på Kina som tillverkarna grejerna utan Audio märkena som tar ut stora vinster på grejerna. Innan allt blev Kina tillverkat så tillverkade märkena i Europa och USA och inte kostade grejerna mer då utan mindre... Förstår inte att folk som varit med länge har lagt märke till detta......när det började med Kina byggen så blev det ju enorma skillnad i kostnader för märkena för att få det ihopskruvat i Kina istället för Europa. Sedan finns det ju märken som än idag tillverkar i Europa och USA, jag kan räkna upp ett gäng om någon vill veta.
Så boven är inte bara Kina utan märkena i sig också + att marknaden för Hifi och bättre dyr Hifi minskar nu då folk inte är lika ljudintresserade som förr. Jag känner en hel drös folk som jag umgicks med kring Hifi förr som övergett Hifi och kör med ljudlimpa numera.... Och det har jag svårt att förstå mig på, hur ljudintresset helt plötsligt bara försvinner. Jag har själv varit tvungen att banta ner min anläggning till enklare grejer pga. ekonomi och det känns.... men ljudlimpa blir det aldrig. För egen del så kommer jag aldrig att ha råd att köpa nytt längre då min ekonomiska möjligheter ser helt annorlunda ut numera så jag får köpa begagnat om jag ska köpa något.
Leif B Posted - 2022/08/08 : 11:27:45
Det är bara vad jag har läst att Kina är boven.
Dom vill ha bättre betalt.
FBK Posted - 2022/08/02 : 17:52:41
Du menade denna Björn-Ola? http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=97342 Om så är det gjort.
FBK Posted - 2022/08/02 : 17:46:50
Inget mer om kriget här. PAC uppskattar det inte. Men alla måste tänka mer på sina val, då alla val påverkar vilka länder som gynnas, för att göra det kort. För dem som ändå vill läsa om kriget så läs i den låsta tråden då många uppfattningar kommer upp där.Punkt!
lampuradio Posted - 2022/08/02 : 16:46:10
Nu måste jag nästan fråga, Leif B, hur din kommentar synkar med ämnet och de tidigare kommentarerna. Om du menar att vi skulle släppa stödet till Ukraina för att inte det ska bli dyrare att köpa HiFi-grejer känns det som åtminstone jag inte kan förstå inställningen alls.
Leif B Posted - 2022/08/02 : 16:16:22
Kina köper olja av Ryssland i stora mängder. Kina ökar sina priser betydligt på varor som görs i Kina.
Väst är stora förlorare på att skydda Ukraina och det kostar väst mycket pengar.
lampuradio Posted - 2022/08/01 : 17:14:05

Måste man inte på nåt sätt "definiera" kvalitetsnivå, innan det går att analysera prisutvecklingen?

Björn-Ola skriver: "Det har gjorts tekniska förbättringar som gör att en serie av modeller rör sig uppåt i prisklasserna.".

Då måste man nästan tänka sig, att man trots det allmänna prisraset på elektroniska produkter, har utvecklat så extremt mycket mer komplexa kretsar för ljudändamålet, att de blir dyrare *trots* den allmänna prisutvecklingen. Frågan är då om det har blivit så mycket bättre med den nya lösningen?

Jag kan inte svara på detta, jag vet för lite om Hi-Fi-marknadens nuvarande status och utveckling. Men om man drar paralleller med andra teknikområden kanske det dyker upp intressanta jämförelsemöjligheter. TV-apparater blir ju större, fler pixlar och tunnare, men priset "per tum" är väl snarast på väg ner? Mer komplexitet, bättre upplevelse (?) men lägre priser. Kanske finns det "high-end" TV som blir dyrare vartefter? PC är en annan produkt som kan jämföras; prestanda har exploderat, men inte priserna... Vill man betala hysteriska pengar ska man titta på "roughbooks", men det är ju bara en fältanpassad variant av en vanlig laptop. Vem behöver en ljudanläggning som tål att tappas i marken eller spolas med vatten?

Min högst personliga uppfattning är att när det gäller uppspelningsapparater (för streaming eller fysiska fonogram) finns det idag väldigt lite att vinna konkret på dyra innovationer, men när det gäller högtalare tror jag att det ännu finns potential för nytänk, nya konstruktioner, förbättringar och, sannolikt, välmotiverade prishöjningar vartefter man utvecklar transduktorer (element) och lådor.
Björn-Ola Posted - 2022/08/01 : 14:39:00
Jag har en känsla av att man idag får betala betydligt mer för en hifi produkt i en viss kvalitetsklass än tidigare, men jag vet faktiskt inte.
Det kan ju hända att det handlar om att modeller i en generationsserie blir mer och mer påkostade och kliver upp i kvalitetsklass.

Du gjorde ett bra inlägg FBK, men jag tycker att mycket av det du skriver passar bra i tråden om intresset för detta forum. Du kanske skulle klistra in det även där?
FBK Posted - 2022/07/31 : 18:19:31
Efterfrågan och åter Efterfrågan.
Hur många var ljudintresserade förr och är det idag
För att tillverkarna ska gå runt så måste de idag ta ut "mycket" mer för dyrare grejer då det är mycket mindre antal som säljs då det är färre antal människor som köper produkterna och som har råd att köpa dem....
Hur är mellanåldern på de ljudintresserade idag jämfört emot för 20år sedan
Sista ljudmässan i Stockholm var halvtom jämför emot de som varit de 10åren innan och då har vi ändå ha Covid i mellan......
Även billigare grejer säljer i färre antal, så pass mycket att tillverkarna slarvar med kvaliten på grejerna så det är bättre att köpa en beg CD-spelare med några år på nacken är en ny för 5000kr som börjar krångla ganska fort....
Jag gjorde det som en livsuppgift förr att hjälpa kollegor, alla som ville ha min hjälp till att bygga en ljudanläggning eller Hemmabio förut. Ingen efterfrågar det längre......
Det är inte så många längre som vill hänga på sådana här forum..... då det finns massa annat som folk "måste" hänga på...
Vi är helt enkelt ett utdöende släkte, vi som älskar Hifi.....
Normalt så får man ökad köpkraft med åldern, i mitt eget fall har det gått åt andra hållet...
Och så här kan vi fortsätta med exempel och göra listan väldigt lång.................
Sedan finns det ytterst få ljuspunkter, som tex.http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=97342
så det är bara att hänga på Rydberg.
För egen del så är jag numera fattig på riktigt ett tag så jag har noll köpkraft och därmed ett bristande intresse för att skriva mycket utan jag tycker det är trevliga att träffas och lyssna och det är något som helt har dött här på Hififorum.nu därav är jag mer aktiv på Faktiskt.iö där folk ännu vill umgås i viss utsträckning.
Våra klubbstugor talar sitt tydliga språk då det endast skrivits i 2 detta år. http://www.hififorum.nu/forum/default.asp?CAT_ID=9
Folk vill inte umgås längre då det har fullt upp med Fejjan osv.
Jag och Imperial här på forumet har varit på en Dac träff och vi ska även träffa andra som vi blivit inbjudade till på Faktiskt.iö
Flera här på Hififorum som man träffade förr, har försvunnit helt ifrån forumet, och alla gör ju sina val så det är bara att acceptera utvecklingen. Tyvärr så är det så här så vi som finns kvar får greppa i dem halmstrån som finns kvar och göra det bästa av det.
Mvh Per

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000