HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Köpråd cd-spelare och I-pad fundering.

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
G.M Posted - 2022/11/29 : 19:20:38
Hej.

Jag använder för närvarande en Pioneer dv-444 som källa för uppspelning av cd-skivor och tänkte köpa mig något nytt men då det var ett tag sen jag besökte forumet samt att hifi-intresset och det seriösa musiklyssnandet legat lite på is ett tag nu så är jag lite vilsen på vad man skall ha. Jag gillar vintage hifi och har en renoverad Marantz 2230 och ett par Carlsson OD11 med nya filter och element.

Begagnat är också av intresse och budgeten ligger väll runt 3000:-

Jag använder också en I-pad som källa till mycket musik och den har jag helt enkelt kopplat in i Marantzen med en 3,5mm propp som går över i RCA och jag tycker det låter bra men finns det nått "tweak" att få det än bättre?

Vh//G.M
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Björn-Ola Posted - 2022/12/14 : 16:19:12
Nu har jag installerat WiiM mini i min snläggning. Ansluten till min DAC med toslink. Det var enkelt att installera, den anslöt snällt till min Wifi.
Jag fick köpa till en USB nätadapter.
Jag använder den för att koppla min iPad till min anläggning via Airplay, något som min streamer NAD M50 saknar.
Någon ljudutvärdering blir det inte, eftersom jag inte använder den för finlyssning, men eftersom jag kopplar den digitalt, så är det upp till min DAC att göra sitt bästa av den digitala signalen. Den analoga utgången på mini lär inte låta något vidare, så det är en separat DAC som gäller.
Björn-Ola Posted - 2022/12/09 : 11:31:03
Darko om ViiM mini

https://youtu.be/JTSzAJ88zmE
G.M Posted - 2022/12/06 : 17:58:46
Nu har jag testat Solon lite och det vart ett rejält lyft. Jag hade ju ingen DA eller så mellan Ipad och förstärkare innan utan körde bara med sladd.
G.M Posted - 2022/12/06 : 09:09:05
Tjusigt bygge! Men jag håller mig till kondensatorbyten i nån gammal reciver som mest. :)
AlfaGTV Posted - 2022/12/06 : 08:09:17
en egen app för Argon

Nä, det är många som väljer att ta en vältrampad stig eller köpa in sig i befintliga koncept, med all rätta. Många äro de som tyckt sig kunna hoppa på mjukvaruutveckling och misslyckats fatalt (Bladelius kommer osökt upp på kartan).

Ett populärt koncept är ConversDigital, ett Schweitziskt företag tror jag, som säljer sin streaminghårdvara tillsammans med mjukvaran för mobila enheter, mConnect. Den används bl.a. av ReQuest, Alluxity och många andra. Men, mConnect är "öppen", den fungerar mot de allra flesta UPnP/DLNA-streamers på marknaden och garanterat mot Argon Solo också om man vill. (Eller Wiim)

Själv lade jag vantarna på en gammal SOtM sMS-1000USB, en gammal Vortexboxbaserad ripper/streamer med dedikerade USB-utgångar för ljud. Jag styr den med iPeng och den låter forfarande mycket bra för någon lusentapp.

Men vill man ha en bra streamer för några hundralappar rekommenderar jag fortfarande Bluesounds gamla Node eller Vault, de är de klart mest stabila och välfungerande streamers jag kommit i kontakt med, och de uppdateras regelbundet fortfarande.
Annars bygger man en egeen på Raspberry Pi som passa egna önskemål för några hundralappar, det blir också extremt mycket välljud för pengen:

Denna är en Pi2B med en PiFI Digi+ HAT, men det speciella är kortet i botten, en strömförsörjning som avskiljer Pajen galvaniskt och driver den med 5V från två supercapacitorer och 3.3V från ett par LiFePO accumulatorer. Kortet kommer från IAN Canada och heter PurePi.
Okej, vi är nog uppe i 2.000:- här men den har inga problem att spela jämnt med en Auralic Altair G1 som transport! (då pratar vi 30.000:- +)
G.M Posted - 2022/12/05 : 21:29:19
Du får skriva en liten recension på den!
Björn-Ola Posted - 2022/12/05 : 15:38:23
Jag läste en recension av Argon Solo i tidningen L&B. Där bekräftar man att en app saknas och att den bara kan spela upp musik som skickas till den via appar i andra enheter.

Jag har lagt en order på ViiM mini som kostar en tusenlapp och som ger mig Airplay 2. Nu kommer jag att kunna skicka ljud från min iPad till min anläggning. Kommer att koppla in den via toslink till min DA-omvandlare.
G.M Posted - 2022/12/05 : 09:08:02
Bra klipp. Jag ser inte avsaknaden av egen app som något negativt. Min Solo kommer i veckan så då får vi se. :)
Björn-Ola Posted - 2022/12/04 : 14:55:01
Den här verkar intressant. En riktig streamer med app för halva din budget. ViiM Pro
https://youtu.be/ICGsYWl7qQM
Så ny att den inte kommit ut på marknaden än, verkar det som.
Hur den konkurrerar ljudmässigt med det du har låter jag vara osagt.


Darko menar att den bör anslutas till en extern DAC för att få ett bra ljud. Det gör det ju lite mer kostsamt.
https://youtu.be/n3GPZNpxcNw
Argon Solo. https://youtu.be/ejYjox4hCVU Den beskrivs som en DAC med streaming.

Jämförelse mellan olika streamers: https://youtu.be/Ihus0HNtXC8

Konstigt nog nämns inte avsaknaden av en egen app för Argon i någon av recensionerna.
G.M Posted - 2022/12/03 : 16:39:52
Då skulle den ju fungera bra. Den har ju fått bra kritik vad jag läst.
Björn-Ola Posted - 2022/12/02 : 22:22:29
Funderar på om Argon Solo skulle kunna vara något för mig som ett komplement till min NAD streamer som saknar Airplay och blåtand.
Ibland skulle jag vilja kunna köra ljudet från Youtube i min anläggning.
Björn-Ola Posted - 2022/12/02 : 15:59:28
Det finns så mycket olika åsikter om olika fabrikat av DAC chips och deras påstådda ljudsignaturer. Jag undviker sådant för att slippa få förutfattade meningar. Jag tror att den generella kvaliteten på DAC chips är väldigt hög idag och att det snarare är implementeringen som är det viktiga. Priset brukar vara en indikator som alltid på hur mycket man satsat på det som finns runtomkring chipsen.

G.M Posted - 2022/12/02 : 09:01:01
Hej.

Stort tack för klargörandet! :) Solon har en "SABRE ESS 9018" vilken tydligen skall vara bra om man kikar på nätet. Själv vet jag inte alls.
Björn-Ola Posted - 2022/12/01 : 22:39:22
https://hifitorget.se/visa_annons.php/chord_mojo_med_leather_case_168613.htm
Björn-Ola Posted - 2022/12/01 : 22:34:45
Jo, den kan mycket väl förbättra ljudet om den fungerar som en bra DA-omvandlare.
Hifiklubbens text är förvirrande. Jag uppfattar att den är vad jag kallar en brygga. Den tar emot musik från en musikspelare via wifi eller blåtand. En streamer innehåller en musikspelare och du använder paddan eller telefonen enbart för att styra streamern,tala om vad den ska göra.
När jag använder Airplay 2 och skickar musik från min iPad stannar musiken när jag slår av min iPad. En streamer lever sitt eget liv oberoende av iPaddan och efter att jag har talat om vad streamern ska göra via iPaddan så kan jag slå av paddan. Den utdelar bara instruktioner till streamern.
Det enda du vinner med Argon jämfört med en separat DA-omvandlare, om jag uppfattat det rätt, är att du kan ha en trådlös anslutning.
G.M Posted - 2022/12/01 : 06:31:36
Nej det har du inte missuppfattat, att den får musiken från extern källa. Och jag undrar också om det dom skriver att den källa som skickar musik inte drar batteri. Vilket det måste göra? Men så skriver dom.

Sen skrev du att man lika gärna kunde använda en sladd i stället för solon och då frågade jag om solon inte gör något för att förbättra ljudet vilket den bör göra enligt texten jag läst på HiFi klubbens hemsida om produkten. Och vilken jag citerade i inlägget ovan. Jag menar att om den inte var bättre än en sladd så lär väll det ha framkommit i någon recention.

https://www.ljudochbild.se/test/hi-fi-2/argon-audio-solo/

I länken ovan nämns att den externa källa som driver solon drar batteri. Så där är det motsägelsefullt..
Björn-Ola Posted - 2022/11/30 : 23:49:33
Det förstår jag inte riktigt eftersom den är beroende av att en app i din telefon kontinuerligt skickar musiken till Solo.
Är det något som jag har missuppfattat?

Det är i allafall så jag tolkar det utifrån texten här:

När du använder din telefon som musikspelare väljer du själv vilken app du ska använda och behöver inte fundera på om allting är uppdaterat. Det tar telefonen nämligen själv hand om. När konfigureringen är klar #8211; och det ordnar du snabbt via AirPlay eller Google Home #8211; så är du redo att spela musik. Du väljer bara musik i appen och skickar den till SOLO eller valfria trådlösa högtalare via antingen Chromecast, AirPlay 2, Bluetooth 5.0 eller Roon.


Jag använder Airplay 2 ibland när jag vill spela upp ljudet från min iPad i min stereoanläggning trådlöst. ROON är en app som du har installerad i din dator och som också skickar musiken till streamern som då bara tar emot den och spelar upp den.
G.M Posted - 2022/11/30 : 23:18:03
Så här står det om solon på HFi klubben:

"Vi kan ju börja med hjärtat, där du i SOLO hittar en High End-DAC som används av många andra hifi-märken, nämligen en SABRE ESS 9018. I kombination med en otroligt seriöst konstruerad analog del, med bland annat fina Burr-Brown-förstärkarsteg."

"Eftersom det är själva anläggningen som spelar musiken drar du inte extra på batteriet i din smartphone."

Så du menar alltså att solon är lika bra som en sladd? Att HiFi klubben ljuger i sin annons och att man inte får någon ljudförbättring alls med denna produkt?

Eller missförstår jag dig helt nu?




Björn-Ola Posted - 2022/11/30 : 23:03:49
Du behöver ingen Hugo, Mojo som jag länkade till gör samma jobb och låter bättre än Argon. Fördelen med Argon är att den kopplas trådlöst till iPad, men en streamer bör kunna sköta sig själv så att du inte behöver slösa batterier på din telefon eller iPad och att du kan använda dem till något annat medan musiken spelar.
Argon är egentligen bara en brygga som tar emot musiken från telefonen och skickar den vidare till förstärkaren. En sladd gör samma sak. En streamer styr du bara med telefonen, sedan sköter den sig själv och spelar musik medan du kan prata med faster Anna via telefonen eller slänga den i toalettstolen eller vad du nu vill göra med den.
G.M Posted - 2022/11/30 : 22:47:22
Att den inte kan användas som dac med en cd/dvd spelare som transport är väll det negativa. Annars skall den väll om jag förstått allt rätt förbättra ljudet från en telefon eller ipad med den dac som finns i den?

Den Hugo jag hittar kostar över 27000:- Hugo 2. Hittar inget annat. Solon kostar typ 3000:-
Björn-Ola Posted - 2022/11/30 : 20:06:06
Den har klara begränsningar. Den är helt beroende av att andra appar skickar musik till den. Har ingen inbyggd streaming tjänst eller dedikerad app.
Har heller ingen digital ingång så att den kan fungera som DAC. Ingen ethernet utan enbart wifi och blåtand.

AlfaGTV visade ett exempel på hur jag menade att du kunde koppla din iPad, fast med Hugo istället för Mojo som är betydligt billigare.
G.M Posted - 2022/11/30 : 18:46:29
Hej.

Lite väl mycket pengar för min budget. Jag hittade en streamer på HiFi-klubben. Argon Solo och den passar min plånbok bättre. Har någon några tankar om en sådan?

Vh G.M

EDIT: FRÅGA OM ANVÄNDANDET AV SOLO SOM DAC. DET VART TYDLIGEN INTE ÄNDRAT NÄR JAG ÄNDRADE FÖRSTA GÅNGEN.
AlfaGTV Posted - 2022/11/30 : 07:13:30

Ett exempel: iPad - Apple CameraConnection Kit - kort USB - Chord Hugo - Focal lurar
Fungerar fantastiskt bra, med Roon som uppspelare blir det bitperfekt. (Fast just här uppsamplade jag till 24/352.8)
G.M Posted - 2022/11/30 : 06:14:29
Tackar! Ja Pro-Jecten har en sån där USB som skrivare har. Tjockare. :) Jag är rätt borta på det digitala så tur man kan få hjälp här!
Björn-Ola Posted - 2022/11/29 : 22:47:27
Ja, tyvärr måste du ha en adapter.
https://www.teknikdelar.se/produkt/lightning-till-usb-kamera-adapter-vit?shopping_id_click=IP8P5003W&gclid=EAIaIQobChMI3qaSva7U-wIVl9iyCh1AuwwWEAQYAyABEgIBWfD_BwE

Och lämplig USB kabel. Dacen bör ha USB ingång vilket de flesta moderna dacar har.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000