HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 vad gör man med 2000 st CDs

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Micke Y Posted - 2022/12/10 : 10:23:21
Jag har massor med CD som bara tar plats i en massa lådor, har inte räknat men de är säkert mellan 2-3 tusen st.

Vad gör man med dom? Att försöka sälja dom känns lite tröstlöst och värdet är lågt.

Några tips?

Micke
23   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
LeoArietis Posted - 2023/01/29 : 22:33:57
Artister kommer och går på strömningstjänsterna. Någon artist lackar ur för att någon annan på tjänsten råkar ha ett lik i garderoben och lämnar eller så är det några dödsbodelägare som aldrig kommer överens om ersättning och därför lämnar. Har man CD-skivan så har jag kontroll över att kunna lyssna på musiken utan att bli drabbad av cancel culture.
Passerati Posted - 2022/12/30 : 19:50:38
Toppen! Håll oss uppdaterade Micke Y inför ditt sälj. Flera av oss kan säkerligen genomföra en ytterst smidig affär när det väl är dags.

Jag tror det finns stort intresse för CD-skivor i bra skick i.o.m att flera album är svåra att hitta, eller lyssna på via streaming tjänster.
Micke Y Posted - 2022/12/30 : 09:34:44
kommer lägga upp en annons snart men först ska sönerna ta dom som dom vill ha

Micke
FBK Posted - 2022/12/29 : 17:31:07
quote:
Ahhh, så om någon kommer hem och kollar så måste jag kunna visa upp dom.

Micke

Har du tankar på att sälja, så hör av dig så kommer jag och köper en hög.Tror att du har ganska blandad smak så jag borde kunde hitta sådant som jag gillar och som du rekommenderar.Jag lyssnar mycket i lurar nuförtiden som du gör.
Björn-Ola Posted - 2022/12/19 : 15:30:35
Jag har valt att behålla mina och Perfector gav mig nu det perfekta skälet. Det var över 15 år sedan jag rippade mina cd och jag fortsätter att köpa cd och rippar dem direkt.
Jag har dedikerade skåp för att förvara dem i, men det förutsätter ju att man har platsen och tycker att skåp är vackra möbler. Det är de ju, om än inte lika vackra som högtalare är.
FBK Posted - 2022/12/19 : 14:05:26
Jag "tror" inte att micke vill ge bort dem då jag erbjöd mig att hämta hela rasket. Men jag köper gärna en drös en om han hör av sig när de flesta finns kvar.
Perfector Posted - 2022/12/19 : 11:23:00
Det är nog mer en moralkaka, men skulle det hampa sig så att det kommer en koll av det så ska man ha det eller en god förklaring till varför det inte finns kvar.
Man kan ju ge bort en skiva eller 100 till någon.
Dessutom får man ha kopior på 3 platser för att säkerställa materialet, och ingen kan säga var du ska förvara dom, eller orginalen.
Tuta o kör.
Micke Y Posted - 2022/12/19 : 10:53:48
Ahhh, så om någon kommer hem och kollar så måste jag kunna visa upp dom.

Micke
Perfector Posted - 2022/12/19 : 01:59:20
De kopior du har kräver ett orginal, annars kallas det för piratkopiering
Micke Y Posted - 2022/12/18 : 19:55:15
Varför ska jag behålla dom, Zombie?

Lista på alla skivor är på g

Micke
Zombie Posted - 2022/12/18 : 19:17:35
Har du rippat dom måste du ha kvar dom.
MatsE Posted - 2022/12/13 : 18:51:37
Jag har svårt att tänka mig att bo utan mina böcker, vinyler och cd.
De skall vara framme i det rum eller angränsande rum där jag läser eller lyssnar på musik.

Jag är ingen stor samlare och mina Lp är begränsat till ca 1000 st. och cd till max 600 st. Sedan är det fullt i hyllorna. Jag har bestämt mig för att inte köpa på mig mer förvaring.

Skall jag köpa mera så blir det att rensa ut sådant som jag inte
lyssnar på och finner litet värde i.

Så mitt råd är att du sorterar ut så många cd du har plats för i lyssningsrummet och skaffar en så bra ny cd-spelare som du har råd med. En ny spelare brukar sätta fart på ett intresse som stannat av.

Cd skivor kommer i framtiden bli allt svårare att få tag på och priset kommer att gå upp. De dyraste cd som sålts enligt Discogs såg jag var 3000 dollar. Nya cd skivors upplagor är små och redan efter några månader är de svåra att få tag på. Framtida samlarobjekt?
FBK Posted - 2022/12/13 : 17:01:51
Om du vill bli av med dem så kan jag hämta dem. Jag lyssnar ju på CD skivor så hos mig kommer de användas. Har flyttlådor att lägga dem i.
Perfector Posted - 2022/12/13 : 15:44:50
har du ingen lista på vad det är då?
Det skulle ju hjälpa.
Micke Y Posted - 2022/12/13 : 12:07:59
Jag har inte varit fullständig. Alla CD är rippade i WAV på datorn och det är den enda källa jag använt sedan flera år. CD tar bara en massa palts samtidigt som någon annan kanske gillar några band o deras msuik

Micke
Perfector Posted - 2022/12/13 : 10:47:58
Dom skulle sitta fint som avdrag i datorn där jag har runt 2432 mappar med musik efter gruppnamn :-)
Men fullt allvarligt, dra ner CDex och installera på datorn samt gör egna avdrag i valfri kvalitet för framtida bruk.
Det är en bra början.
Edit:
Jag skulle kolla med webben vad som kan anses som samlarobjekt och lägga ut dom på lämpligt forum för det.
Många titlar är idag svåra att få tag i
NewMount Posted - 2022/12/13 : 10:40:29
Kan du streama alla skivor med samma kvalitet från någon leverantör?
Jag skulle behålla dem. Du skulle kunna rippa dem till FLAC/ALAC och sedan lagra dem. De är trots allt din licens för att inneha en laglig kopia ;).
abbot Posted - 2022/12/10 : 15:56:52
Just nu kanske de bara tar plats. Du vet inget om framtiden, åtminstone gör inte jag det. Det är fler än en som grämer sig över att ha sålt sina vinylplattor. Men om det är dålig musik är det bara att hiva. Du vill ju inte förorena andras hjärnor.
Perfector Posted - 2022/12/10 : 15:35:27
Sälj på samlarforum där nå'n vill ta rubbet för en vettig men inte alltför billig peng
En lista på innehåll skulle absolut öka priset rejält.
Kanske ta bilder på omslagen?
Micke Y Posted - 2022/12/10 : 15:26:52
Alla är köpe CD så där är nog värda några kronor men för 20 kr st kanske det är mer besvär än nytta. Står som en åsna mellan att det känns fel att bara slänga dom till att det är för mycket trassel att sälja dom i pytte portioner som det brukar bli.

Micke
Björn-Ola Posted - 2022/12/10 : 12:27:17
Jag sparar mina men finns inte platsen så återstår det bara att sälja dem eller lämna dem till Erkshjälpen.
Vox Posted - 2022/12/10 : 12:04:57
Allt är säljbart, det hänger bara på priset.
Perfector Posted - 2022/12/10 : 10:46:19
Fabriksskivor eller hemkört?
Har du orginalfodral kan dom nog vara värda en peng på lämpligt forum.
Är det hemkört då är det svårare.
Är det tomma skivor då är dom ju i högsta grad säljbara.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000