Ett tappat horn är en kombination mellan pipa och horn. Pipa för att det bygger på resonaner i rör och horn för att det utvidgar sig oftast mellan faktor 1 och 5 mot mynningen jfr början av hornet.
Elementets fram och baksida sitter i horngången vilket gör att vid vissa frekvenser kommer fram och baksida att spela i fas om avståndet mellan fram och baksida räknas med och är rätt. Då fås verkan av två element. Denna effekt gör att ett tappat horn får högre verkningsgrad än en basreflex men har ett begränsat arbetsområde, under två oktavers bandbredd.
Större expansion av hornet medför minskad användbar bandbredd men högre effektivitet och minskat konutslag. Ett "maxat" tappat horn är lika effektivt som ett riktigt horn men användbar bandbredd sjunker till en oktav (ex. 30-60 Hz)
Sök här på forumet om tappade horn så finns det grafer/simuleringar och mätningar och bilder över hur tappade horn ser ut och fungerar.
Hur en hornladdad diskant fungerar överlåter jag till någon mer kunnig på teorin.
Frågan om hur en hornladdad diskant fungerar är egenligen en fråga om hur ett horn fungerar överhuvudtaget.
Ett element som spelar utan horn får luften att svänga med membranrörelsen. Men ett svängande membran mot luften helt öppet arbetar väldigt ineffektivt. Orasken är det stora motståndet som membranet utsätts för när den arbetar direkt mot luften.
Kopplar man membranet till ett horn kommer membranets rörelser att kopplas till luften med mindre motstånd så att mer av membranets rörelseenergi blir till ljud. Omvänt kan man säga att man får samma ljudnivå med horn som utan men med mycket mindre membranmrörelser. Distorsionen står ofta i direkt proportion till membranrörelsen. Eftersom membranet rör sig mindre med än utan horn kommer distorsionen att vara avsevärt lägre för horn än utan horn.
Kort sagt verkningsgraden är högre med horn och disten mindre. nackdelen kan vara att horn har hornljud. En del älskar hornljud andra inte. Det finns också de som kan gå ed på att man inte kan höra hornljud från ett horn.
Hur som helst är det en omtummlande upplevelse att höra ett riktigt bashorn.
Alla påbyggnader till ett element som utgör något slag av tunnel följer hornkriteriet. Men när det gäller en tunnel elle pipa så är det i första hand anpassingen till en kvarts våglängd som är det dominerande. Därför är alla påbyggnader som beräknas efter kvartsvågen (eller åttondelsvågen) avstämda pipor. Horn är alla de påbyggnader där "avstämningen" bygger på pipans expansion mot slutändan.
Jag ser det mer som om en "vanlig" diskant "lastas"/jobbar mot luften framför membranet. Medans en hornladdad diskant "lastas"/jobbar mot luften i hornöppningen ...lite förenklat.
Då hornöppningen är större än själva membranet uppstår en "vinst" i fråga om verkningsgrad.
I och med att diskanten med horn lastas "tyngre"(mot en större area) så medför detta en minskad membranrörelse.
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor