HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Avmagneteseringsapparat till CD-skivor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2003/02/25 :  12:58:59  Show Profile Send poppen a Private Message
Nu finns den appartaten som avmagneteserar dina CDn.

Kostar blott 390 Euro i Frankrike.
Läste senaste numret av Diaphoson Dor.
Kan dock inte franska ser bara på deras betyg.

Är detta humbug för att lura oss HI-Fi nördar eller en seriös
produkt ??

Har någon testat med avmagnetisera sina CDn med defluxern ??

Många skruvade ideer har man ju hört i sitt liv.
Mest galet är nog förvara cdna i frysboxen. Plast och kyla är inte
alltid en bra kombination.

MVH

Poppen

Edited by - poppen on 2003/02/26 12:13:41

lazyboy
Member

120 Posts

Posted - 2003/02/25 :  13:10:23  Show Profile Send lazyboy a Private Message
tror dett här med avmagnetiserande saker till cd:ar har varit uppe förut i nåt sammanhang? Själv förstår jag inte hur en avmagnetiserande sak kan ha effekt på en cdskiva, då största delen består av plast. Den lilla metallfilmen iof, men är inte den av guld eller silver? men jag tycker man ÅTMINSTONE får lov att vara skeptisk

lazyboy
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/02/25 :  13:15:20  Show Profile Send K-man a Private Message
Avmagnetisering.... hmm..... låter ungefär som det "trix" som jag läste för några år sedan då man skulle lägga skivan på en alu-folie.... och om man ville få det riktigt bra så skulle man....jorda folien..... eller byta folien varannan var tredje skiva.....

hrmfp

...naturligtvis testade jag....och det blev ju inte sämre iallafall.... men kompisarna undrade varför jag hade alu-folie jordat i elemntet ...det har jag inte längre...

\\K-man

Edited by - K-man on 2003/02/25 13:17:48
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/02/25 :  13:20:46  Show Profile Send norman a Private Message
Hmm att plast och andra omagnetiska material lätt blir magnetiska är ju lätt att förstå..
Det verkar som så att de som tillverkar dessa produkter hittar på nån produkt som de tror har effekt och sen gissar vad saken gör rent tekniskt utan att ha nån som helst grund för det. Vore mycket bättre och seriösare tycker jag om de erkänner att de inte riktigt vet vad som händer men att de tror att det funkar.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/02/25 :  13:24:15  Show Profile Send Timbre a Private Message

Hur fungerar egentligen en Bedini...
Go to Top of Page

lazyboy
Member

120 Posts

Posted - 2003/02/25 :  13:27:08  Show Profile Send lazyboy a Private Message
Jahåller med. Typ "Vi har konstruerat denna apparat som enligt oss får skivorna att låta bättre än nånsin. Tyvärr har vi ingen aning varför det fungerar". Det hade iallafall fått mej mer nyfiken än någon halvlam magnetstory.

lazyboy
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/02/25 :  14:13:47  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Metallen i en CD är väl aluminium?
Alltså ingår inga magnetiserbara material!?
(om inte färgen på etiketten är magnetisk)

Däremot kan den (CD:n) väl laddas statiskt, så en antistatpistol som en del använder till vinyl kan kanske ge en viss effekt?

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

cabasse
Member

114 Posts

Posted - 2003/02/25 :  14:24:36  Show Profile Send cabasse a Private Message
Kör själv med gröna plastringar på vissa CD-skivor, men f-n vet om det gör nån skillnad.
Har en defluxer till kassettdäcket. Man kanske skulle prova.

Vissa saker kan inte värderas i pengar.
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/02/25 :  14:40:17  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Det finns ju redan en massa avmagnetiserings prylar ute på marknaden idag. Den mest kända är nog Densen Demagic, men den avmagnatiserar inte själva skivan utan elektroniken och högtalarna. Sen finns ju också en avmagnetiserings pryl från Gryphon som har ungefär snarlik verkan...
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/02/25 :  15:11:17  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Ännu ett kärt gammalt ämne. Vi är några på forumet som har en "Bedini Electronic Stabilizer" för ca 700 pix.

Ingen aning om vad den gör, om det är elektríska laddningar eller magnetism det handlar om. Vid finlyssning åker den fram dock!

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

cabasse
Member

114 Posts

Posted - 2003/02/25 :  15:23:32  Show Profile Send cabasse a Private Message
Funderar starkt på att marknadsföra en hifi-klämma för att hålla öronen i rätt vinkel vid finlyssning.
Ett par förgyllda tvättklämmor eller liknande borde man kunna kränga för 4-5000kr.

Vissa saker kan inte värderas i pengar.
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/02/25 :  15:25:48  Show Profile Send K-man a Private Message
Hmmmm.... jag är antagligen knäpp... fast jag får alltid för mig att ljudkvalitén är bäst på skivorna när de är nya... När man sitter där med sina nyinförskaffade skivor lyssnar igenom allt gott man lyckats köpa.... efter att man sedan lyssnat på skivan ett gäng gånger....kanske 30....så känns kvaliteten inte längre lika utstickande...även om musiken fortfarande är lika bra

Hmmm... kan det vara så tro.... eller är man bara knäpp i skallen.... kanske bara är glädjen över ny musik som spelar mitt psyke ett spratt....

Hmmm.. jag får helt enkelt se till att köpa ett par nya skivor som jag redan har och lyssna.....

hehee...nu blir man väl ännu mera idiot.... härligt att man klarar av det!

\\K-man
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/02/25 :  15:30:25  Show Profile Send K-man a Private Message
Cabasse,

skulle nog funka! Själv har jag specialbyggt ett par glasögonbågar med kuddar på skalmarna som håller fram ytterörat i rätt position.
Självklar har jag kalibrerat dem!

..obs....skojar alltså.... obs!

\\K-man
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2003/02/25 :  15:32:22  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Alla material påverkas (läs mer eller mindre) av magnetism, ty beståndsdelarna (protoner, neutroner och elektroner) besitter en egenskap kallat magnetiskt moment... Detta är särskilt användbart inom t ex sjukvården, men inom hifiområdet...? Var och en blir salig på sin egen tro...

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2003/02/25 :  16:59:59  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Hmmmm.... jag är antagligen knäpp... fast jag får alltid för mig att ljudkvalitén är bäst på skivorna när de är nya... När man sitter där med sina nyinförskaffade skivor lyssnar igenom allt gott man lyckats köpa.... efter att man sedan lyssnat på skivan ett gäng gånger....kanske 30....så känns kvaliteten inte längre lika utstickande...även om musiken fortfarande är lika bra

Håller med. Har efter mycket forskning kommit fram till att ljudkvaliteten är omvänd proportionell mot antalet fingeravtryck på skivan och att antalet fingeravtryck är proportionellt mot ålder och antal spelningar.
Dessutom har det en menlig inverkan på ljudkvaliten om man använder cd-skivan som frisbee.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/02/25 :  21:09:56  Show Profile Send K-man a Private Message
Björn-Ola: Aj, fasen! Och jag som använder skivorna som dippgrävare!

Är du allvarlig eller driver du på mig va...?

Jag är petig med mina skivor...inga fingeravtryck! ...förutom på kanterna förståss....

Frisbee.... använder jag bara de skivor på jobbet som bränns fel...

\\K-man
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/02/25 :  21:23:39  Show Profile Send tompa a Private Message
Och ju mer man använt ljudkällan, CD´n eller LP´n, desto mer förbrukad är den naturligtvis, men inte är vi medvetna om det, eller... Hör vi inte musiken som vore den från första spelningen/intrycket, då den lät så in i ... bra? Och så lever vi med en chimär tills någon obarmhärtigt tränger in i vår lilla värld och påpekar hur illa det låter. Då återstår rengöring eller inköp av ett bättre ex. Inget håller för evigt, i synnerhet inte om vi älskar det innerligt och använder det ofta, gäller väl det mesta som flugfiskespön, bilar, LP-skivor, möbler, kompaktskivor m m UNDANTAGANDES människor! Vi måste vara realistiska!

tompa
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2003/02/26 :  12:25:21  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
K-man:
Jag är alltid allvarig, fast på ett oallvarligt sätt.

Man kan ju tänka sig att det blir en beläggning på CD-skivorna efter ett tag.
Dom som har cd-tvättare rapporterar ju om att det blir förbättringar efter att man tvättat skivorna. Så du har säkert rätt i att det kan bli en försämring av ljudet efterhand. Röker ni hemma?.
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/02/26 :  12:47:16  Show Profile Send K-man a Private Message
Björn-Ola, bra, då ligger vi på samma plan!

Ngt händer säkert....som ngn påpekade så åldras ju allt.... även om just cd-läsningen väl bygger på övergångar...? men plasten åldras ju och kanske (observera att jag skrev kanske!) stör laserns resa, och därmed ger felkorrigeringen mer att göra...? (alla har vi väl sett gammal plast...och dess bristningar...borde ge brytningar i ljus...?)

Ingen rök hemma...mer än alla ljus som jämt skall brinna!

\\K-man
Go to Top of Page

Rollo
Member

175 Posts

Posted - 2003/02/26 :  13:37:58  Show Profile Send Rollo a Private Message
Furutech (http://www.furutech.com, under rubriken 'Magic'(!!!)) har en liknande pryl tillsammans med en kortfattad förklaring. Trycket på skivans ovansida verkar (enligt Furutech) vara boven.
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2003/02/26 :  18:15:24  Show Profile Send poppen a Private Message
Tror att det var furutech jag såg.
Tycks ringa en klocka i mitt huvud.
Men 390 euro är inte billigt.
Riktig skivtvätt har jag redan.
Är inte värd de 700 den kostade.
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/02/26 :  18:39:59  Show Profile Send poman a Private Message
Hej Sladd!

Gör den någon stor nytta då?

Ännu ett kärt gammalt ämne. Vi är några på forumet som har en "Bedini Electronic Stabilizer" för ca 700 pix.

Ingen aning om vad den gör, om det är elektríska laddningar eller magnetism det handlar om. Vid finlyssning åker den fram dock!

Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/02/26 :  18:48:09  Show Profile Send poman a Private Message
Det låter billigt cabasse du har redan en spekulant på den,
den ska vara guldförgyld så den inte oxiderar mott öronen.

Funderar starkt på att marknadsföra en hifi-klämma för att hålla öronen i rätt vinkel vid finlyssning.
Ett par förgyllda tvättklämmor eller liknande borde man kunna kränga för 4-5000kr.

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/02/26 :  19:15:49  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Här används bara saker som fungerar! Skillnaden är dock mindre än vid byte av nätkablar eller att vända fasen i väggen rätt. Finlir helt enkelt.....

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/02/26 :  20:30:24  Show Profile Send Timbre a Private Message

Om man har en Shaktisten ovanför CD-spelarens drivenhet och låter CDn sitta kvar i transporten, blir det efter några dygn samma upplevelse som direkt efter en Bedinibehandling. Finlir på mikronivå...
Hur det nu kan komma sig...
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/02/26 :  20:59:13  Show Profile Send poman a Private Message
Jag kanske får omvärdera min skeptis mott dessa Shaktistenar
herr Timbre.

Edited by - poman on 2003/02/27 11:24:39
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000