| Author |
Topic  |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 15:39:56
|
Jag kan inte ge en bra förklaring och bryr mig inte heller, men som Sladd sa att vid finlyssning åker Bedinin fram. Och den påverkar lite till det bättre. En förutsättning är ju förstås att cdskivorna är rena och fria från fingeravtryck. Rengjörning av cdskivor är också ett bra sätt att få bättre ljud. Så håll cdskivorna rena framförallt. Men diska dom inte med diskborsten eller i diskmskinen  Och vad det gäller frysning av cdskivor, som jag inte har provat själv, så kan det vara samma effekt som en avmagnetisering. Men jag har läst om hur det ska gå till. Man fryser in skivan och låter den tina långsamt invirad i något isolerande. Den skall alltså inte spelas kall då det blir imma på den och den är då ospelbar. Och effekten lär bli större om man upprepar detta en gång till. Och plast tål frysning, men man får inte försöka att böja den då den är fryst. Då smäller den antagligen av i bitar. |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 15:48:49
|
"testa och se om du faller över kanten"

|
 |
|
|
poman
Member

902 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 16:39:55
|
Dom grabbarna i den tidningen har superhörel eller vad det guldöron dom hade i alla fall kan dom höra en knappnål falla en annan som bara kan höra en tegelsten falla vad orättvist livet kan vara ibland.  Nu när det är helg och allt kan ni få ett bra kakrecept av mej, njut och passa er för baksmällan dan efter. http://hem.bredband.net/b105731/fruktkaka.jpg
tror det var HighFidelity som hade någon serie med tweaks i slutet på 90-talet. Tror också att de hörde skillnad, för DET GÖR DOM ALLTID! Har aldrig läst en artikel i den tidningen där de sagt att det INTE hörs någon skillnad. Oavsett vad de provar.
|
Edited by - poman on 2003/02/28 17:05:33 |
 |
|
|
SpLiX
Member

523 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 17:23:09
|
Någon här som "slipat" sina cd med hack i?? Läste en artikel om en ny teknik med sandslip, maskinen slipar ytan och polerar den. Skall tydligen gå att göra cirka 20 ggr på en köpe skiva. Kan kanske rädda den gamla dyrgripen som inte trycks längre. Maskinen kostar en slant, så det tipsades om att videobutiker eventuellt kommer att köpa in för att rädda sina DVD som hyrs ut. Själv köpte jag om 18 cd som fick ett par repor i bil-cdn. ( Vad fan jag nu skulle ut med i bilen för ) |
Låter det?? BRA! |
 |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 17:23:45
|
Det jag upplevt när man använt Bedini eller någon antistatmatta på cd-skivan är att ljudet blir lugnare. Ibland kanske det kan finnas tendenser till att ljudet blir lite skärande i vissa partier, det minskas betydligt eller försvinner när man behandlat skivan. |
 |
|
|
poman
Member

902 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 17:52:49
|
Funkar det så vore det guld värt om man kunde lämna in sina repade cd-skivor och få dom fixade.
Någon här som "slipat" sina cd med hack i?? Läste en artikel om en ny teknik med sandslip, maskinen slipar ytan och polerar den. Skall tydligen gå att göra cirka 20 ggr på en köpe skiva. Kan kanske rädda den gamla dyrgripen som inte trycks längre. Maskinen kostar en slant, så det tipsades om att videobutiker eventuellt kommer att köpa in för att rädda sina DVD som hyrs ut. Själv köpte jag om 18 cd som fick ett par repor i bil-cdn.
|
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 18:01:33
|
Björn-Ola, nu har jag "Zerostatat" ett par skivor och banne mig om det inte drar åt samma håll... Lugnare med bibehållen detaljåtergivning. Låter "exklusivare" helt enkelt. Fast Bedinin är nog fortfarande favorit. |
 |
|
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 20:28:10
|
Det har väl kanske med själva proceduren att göra om du föredrar Bedinin Det kan ju inte vara samma känsla i en Zerostat, som med en Bedini. När skivan varvar upp för att sedan långsamt minska i hastighet innan det hela är klart. |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
 |
|
|
time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 21:26:02
|
| Vavadejasa |
Lämnat forumet |
 |
|
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 21:47:39
|
quote: Någon här som "slipat" sina cd med hack i?? Läste en artikel om en ny teknik med sandslip, maskinen slipar ytan och polerar den. Skall tydligen gå att göra cirka 20 ggr på en köpe skiva. Kan kanske rädda den gamla dyrgripen som inte trycks längre. Maskinen kostar en slant, så det tipsades om att videobutiker eventuellt kommer att köpa in för att rädda sina DVD som hyrs ut. Själv köpte jag om 18 cd som fick ett par repor i bil-cdn. ( Vad fan jag nu skulle ut med i bilen för )
Har inte testat den själv, men jag har sett flera videobutiker som numera erbjuder reparation av DVD-skivor iaf. Kan inte tänka mig att det endast skulle vara för DVD och inte för CD...ska ta och kolla priset för en reparation, som du säger vore det ju fint om man kunde rädda gamla dyrgripar som fått sig ett par törnar. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!  |
 |
|
Topic  |
|