HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Resonansproblem
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/02/25 :  16:38:52  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Jag kan ha klantat mig när jag satte ihop mina VH-1:or och behöver därför lite vägledning. Jag dämpade lådorna med vanlig nålfiltsmatta som man annars använder som "dörrmatta". Grejen är den att jag häftade dit denna matta (samtliga parallella ytor täcktes), men jag tror en del av häftstifen inte fäste riktigt och sticker ut en bit från mattan. Detta kan väl orsaka resonanser i lådan.

För övrigt så tycker det "skriker" lite för mycket i högtalarna, men jag tror att det beror på min CD och förstärkare. Förhoppningsvis blir det bättre när jag får nya grejer.

Hur ska jag annars lösa detta problem? Lådorna är redan ihoplimmade. Jag funderar på att köpa dämpmaterial från ljudio och sätta ovanför nålfilten. Kommer ett sådant tjockt material förstöra hornegenskaperna?

Hopp finns det alltid! Hififorum finns juh....:)

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/02/25 :  18:17:27  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Beskriv gärna vad VH-1 är, jag (m fl tror jag) har ingen aning.

Generellt kan jag säga att ljudutstrålning orsakat av lådvibrationer oftast är svagare än ljudet från högtalarelementen. "knacktestet" ger sällan svar på hur lådan i verkligheten exciteras av högtalarelementen. Sedan har vi en annan viktig sak också som är att det att det ljudet inuti högtalarlådan ofta kommer ut genom själva högtalarkonen. Det ljudet brukar vara av mycket resonant karaktär. Därför kan det vara viktigt att tillse att absorptionen inuti högtalarlådan är så bra som möjligt. Använd exempelvis mineralull istället för sådant där vitt ludd som säljs som högtalarlådsabsorbentmaterial (funkar inte som absorbent). Men naturligtvis ska man inte glömma bort lådväggarna ändå. Sedan har vi en annan "bortglömd" faktor och den kanske är den viktigaste av allt: Själva högtalarelementen kan låta burkigt i sig själva med allehanda resonanser av olika slag. "Skrikigt" ljud kan t ex bero på för stark återgivning av diskantregistret och/eller hög halt av harmonisk/icke harmonisk distorsion.

Johan.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/02/25 :  20:17:58  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Tack!
VH-1:orna är ett par voighthorn-högtalare. (www.valutronic.se)

Kan man fylla själva högtalarlådan med ludd menar du? Ska inte ljudet flöda fritt genom högtalaren utan att det är något som stoppar det? Det är väl längs väggarna även luddet ska läggas, eller? (Ursäkta, men jag är nybörjare på det här :)

Det stora problemet (som mycket väl kan lösas med en ny förstärkare och CD) är att ljudet låter aningen "plankigt" (vill ha varmare ljud mao). Kan man fixa detta genom mineralull? Om du exempelvis tittar på ritningen (http://www.valutronic.se/drawingVH1.html), vart ska jag stoppa ullen någonstans? Alla gråa fält har jag som sagt dämpat med nålfiltsmatta (samt ena sidostycket då som är markerat med ljusgrått). Sedan har jag även satt en liten bit nålfiltsmatta strax bakom baselementet (men detta skulle tydligen inte göra någon nytta, men inte någon skada heller enligt instruktionerna).

Hur stor betydelse har materialet lådan är gjord av? Skulle exempelvis spånskiva ge ett "varmare" ljud? Min är gjord i MDF.

Kanske pinsamt att fråga, men vad är ett knacktest?

:)

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/02/26 :  15:53:11  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hornhögtalare bör inte dämpas alltför mycket inuti. Om jag skulle köpa likadana högtalare som du (jag skulle inte köpa sådana högtalare), då skulle jag sätta minst 5 cm mineralull eller mer precis bakom baselementet. Kanske skulle jag även sätta en bit under elementet (där det står "Valutronic" på ritningen) men av lägre densitet. Längs andra väggar skulle jag ta någon tunn filt som konstruktören beskriver.

"Knacktestet" består i att man knackar på lådan med knogarna. Men det är inte så som lådan exciteras i verkligheten som sagt.

Det "skrikiga" ljudet tror jag beror mestadels på diskantelementet. Men jag vet inget om frekvensgången, distorsion, eller annat från denna högtalare (och det verkar ju knappt konstruktören veta heller) så ljudet kan ju vara precis hur dåligt som helst.

Jag är ledsen att behöva säga det, men högtalarna är förmodligen inte världens bästa. Men å andra sidan kostade de väl inte heller speciellt mycket? Så om möjligt kanske prisvärdheten är ganska bra(?).

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/02/26 :  15:57:29  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
För övrigt så tycker det "skriker" lite för mycket i högtalarna
Det beror säkert på att högtalarna inte har något bra anpassat delningsfilter. Det är det allra viktigaste i en högtalare. Jag skulle vilja påstå att 90% av allt som eventuellt låter dåligt i en anläggning beror på delningsfilterkonstruktionen(eller avsaknaden av den).

Edited by - marens on 2003/02/26 16:24:27
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/02/26 :  17:37:12  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Dämpning bakom elementen ska väl inte påverka någonting egentligen? (dämpning på innerstycket dvs) Det är väl enbart på parallella ytor där resonansen uppstår?

Kan de häftstift som sticker "ut" en aning från nålfilten orsaka några hörbara resonanser?

quote:
Om jag skulle köpa likadana högtalare som du (jag skulle inte köpa sådana högtalare)

Varför inte?
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/02/26 :  17:45:11  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Kanske var lite ivrig med att slänga iväg frågan också. Jag provade ett par lurar av något högre kvalitet (över 1000-lappen) idag, i den förstärkare som jag använder. Resonanserna finns i lurarna också, så jag tror att förstärkaren är riktigt kass. Men jag är fortfarande frågande när det gäller häftstiften. Kan de orsaka resonanser? Kanske är rummets väggar och dimensioner mer betydande än sådana "petitesser"?

:)

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/02/26 :  18:13:22  Show Profile Send marens a Private Message
Testa med ett par andra riktigt bra högtalare också.

Förstärkare har inte resonanser, det är nog inspelningen du hör i så fall.
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/02/26 :  19:09:00  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Kanske jag som sätter fel begrepp på det jag hör också. Det kanske är frågan om "distortion" - det är väl ändå något en förstärkare kan åstadkomma. Vad är det annars som gör att förstärkare låter dåligt?

På sajten där högtalar-ritningarna presenteras det några olika förklaringar till varför förstärkare kan låta dåligt (saker som inte syns i specifikationerna, inte för att jag tror att specifikatioinerna är bra heller... :)

Jag har en annan fråga till er, men jag tar den under en ny tråd eftersom den är av annan karaktär.

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/02/26 :  19:19:23  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Vad är det annars som gör att förstärkare låter dåligt?

De flesta förstärkare låter inte dåligt. Det är väldigt billigt att göra en förstärkare som låter bra, att göra en som låter dåligt är nog "bad for buissness". Förstärkare låter i allmänhet mer eller mindre bra, det är små skönhetsfläckar det handlar om, som man inte ska strunta i men om det är något tydligt fel på ljudet är det oftast högtalarnas fel.

Kan däremot inte tänka mig att en 2-vägshögtalare utan delningsfilter låter bra. De brukar ha väldigt krokig frekvensrespons mycket resonanser och dista en hel del. Dessutom brukar de låta ljust och skrikigt/skråligt i mellanregister och nedre diskant pga att baffeldiffraktionen inte är kompenserad på något sätt. Vad är det för element som sitter i högtalaren?
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/02/26 :  20:49:04  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Det är ju stor skillnad på olika förstärkare. Rent specifikationsmässigt är de ju likvärdiga, men det finns andra faktorer som påverkar ljudet som inte visas i specifikationerna (exempelvis TIM). Läs igenom sidan där ritningarna finns. Det här är ingenting jag kan någonting om, men där förklarar han olika faktorer som enbart kan visas med rättvisa oscilloskopbilder.

Många har beskrivit hur ljudet har förbättrats avsevärt när de bytt till en äldre NAD-förstärkare med dessa högtalare. Skrikigheten har då försvunnit. Därför ska det bli intressant att jämföra NAD 3020 som är på ingång med den Technics som jag har nu.

En annan som byggde exakt samma högtalare talade om för mig att han hade ett helt annat problem som jag inte alls har. Han beskrev basen som "bullrig". För mig är basen snarare litet tunn, men mycket fast. Sedan sade han att höga s-ljud låter skrikigt, vilket de inte alls gör för mig. Det är främst i mellanregistret jag har problem.

Sedan har jag provat ett slutsteg (QSC USA370) en gång och ljudet förändrades markant (till det sämre faktiskt). Så förstärkaren tycks ha en stor betydelse. Men det säger konstruktören bakom högtalarna också, att de avslöjar bra och dåliga förstärkare. Det återstår att se om han har rätt. Jag köpte nämligen den modell av NAD som han sade att högtalarna låter bra ihop med. 3020 var ju inte speciellt dyr. :) Den kommer på fredag!

Jag får helt enkelt återkomma. Annars tar jag till mig kritiken om att det är högtalarna (eller delningsfiltren) som låter illa. :)

Du har inte några förslag angående dämpningen (lade in en ny tråd på forumet tidigare?)

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/02/26 :  21:08:25  Show Profile Send marens a Private Message
Du missförstod mig nog. Förstärkaren har betydelse för ljudet. Men jag upplever aldrig att en vettig förstärkare gör att ljudet låter illa bara mer eller mindre bra. NAD kan jag säga direkt låter inte ett dugg illa. Skillnaden mellan olika förstärkare skullle jag beskriva som att en del låter mer detaljerat än andra och vissa har en aning mera ansträngd karaktär över ett brett register eller hela registret när man spelar högt. Men om man jämför skillnaderna i bra/dåligt ljud mellan högtalare och förstärkare så färgar och skitar högtalarna ner ljudet på ett helt annat sätt om de inte är bra. Ibland så att det låter obehagligt på allt, ibland bara på vissa inspelningar. Det är så jag upplever det.

Jag skulle faktiskt vara väldigt nöjd om jag hade en NAD 3020 den gör det mesta rätt. Felet med den är kanske att den är lite gammal och saknar fjärr samt att effekten kunde varit högre. Men om det är så stor skillnad mot en technics är jag osäker på. När jag jämfört förstärkare så har de låtit väldigt lika, den ena har låtit lite bättre än den andra, tillräckligt för att det skulle vara värt att byta men några jättestora skillnader har det inte varit. Inte som att ändra ett motstånsdvärde i en shuntposition i filtret från 1 ohm till 2,2 ohm direkt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000