HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Advantage S1 blir BÅDE DVD-A och SACD!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/02/25 :  18:04:51  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Med anledning av Björn Olas fråga här på nyhetsdelen så ringde jag Alingsås.

Glädjande nog för alla hifitokar så kommer nu S1:an som kombimaskin där inget av formaten räknas som bättre än det andra.

S1:an med ny DVD-drive samt instickskort för såväl Dvd-a som Sacd kommer att kosta ungefär 60 000:- om Mike Bladelius får gissa.

Ni som redan skaffat en S1:a kan glädjas åt en enkel operation för uppgradering av kort samt mjukvara!!

Man vill också upplysa om de frågor om brochyrmaterial som kommer i strid ström. Eftersom Sverige är Advantage hemmamarknad och Bladelius & Co låter oss få del av maskinerna innan resten av världen (vi ligger mellan ett halvt och ett år "före" resten av världen) så saknas ännu brochyrer. Man skulle kunna trycka upp material tillfälligt men det är ekonomiskt ganska dumt samtidigt som specen i slutändan kan se annorlunda ut. Man väntar alltså till alla kort finns framme i form av Försteg- SACD- DVD-A och Rumskorrigeringskort innan den slutliga varianten går i tryck. Alla fakta och siffror finns så den som är nyfiken ringer Hi Fi Consult för info.

Här är en som ställt sig i kö för en uppgradering. Här skall köras jämförande test. I samma maskin!!

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2003/02/25 :  18:28:53  Show Profile Send krelle a Private Message
Jag säger bara KANON. Kan det bli bättre? Skall bli mycket intressant det här..........
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/02/25 :  18:32:22  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Wow ... Intressant!!!

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2003/02/25 :  18:36:37  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
..då är bara frågan..blir det i år..?
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/02/25 :  18:51:56  Show Profile
Om den nu klarar av DVD-A, vart tog videodelen vägen ???

Jag menar, nu är det en seriös kombatant med mina TAG prylar...... Om det bara vore bild oxå :)
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/02/25 :  19:44:14  Show Profile Send Gebex a Private Message
Jag undrar hur mycket den nya drivern påverkar ljudet. Och på vilket sätt?
Go to Top of Page

hali
Member

374 Posts

Posted - 2003/02/25 :  19:46:29  Show Profile  Visit hali's Homepage Send hali a Private Message
Weeee! Dags att skicka S1an till Alingsås.
Finns det något pris på uppgraderingen från "grund" S1 till multimaskin?

Say's who!?
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/02/25 :  20:05:39  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Bamsefar: Det blir med DVD Video också... I alla fall vad jag har hört...

Edited by - Pjotre on 2003/02/25 20:11:31
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/02/25 :  20:41:52  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Sorry, glömde, det BLIR ett bildkort också, fick inte klart för mig om detta kort ligger samtidigt i pipelinen men det skulle förvåna mig om de hinner det också.

Pris på uppgradering är inte fastställt och den operationen finns inte att köpa än, de nya maskinerna skall igång först, de jobbar tydligen 3-skift just nu för att få allt klart.

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2003/02/25 :  21:02:10  Show Profile Send no_85 a Private Message
Advantage har ingen hemsida man kan kolla på?
Go to Top of Page

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2003/02/25 :  21:04:38  Show Profile Send no_85 a Private Message
Sorry, hittade nu www.bladelius.com
Go to Top of Page

Calle
Starting Member

20 Posts

Posted - 2003/02/25 :  21:53:17  Show Profile Send Calle a Private Message
Hej alla nyfikna forumdeltagare.
Som det ser ut idag kommer mellanskilnaden att bli nyprisskilnaden mellan maskinerna, dvs standard S1 mot S1 multimasin och detta i förhopning om att ingen skall känna sig åsidosatt

{It ain´t over ´til the fat lady sings}

Go to Top of Page

hali
Member

374 Posts

Posted - 2003/02/25 :  22:04:36  Show Profile  Visit hali's Homepage Send hali a Private Message
Tack för infon Calle, låter verkligen toppen.

Say's who!?
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/02/25 :  22:17:54  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Det här har man väntat på. Jag har laddat upp med ett 30tal SACDhybrider så att det blir en del att spela på efter ombyggnaden.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/02/25 :  23:07:34  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Låter riktigt mysigt! Har eventuellt en begagnad S1a på gång... passar ju utmärkt med en go uppgradering då...=)

Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/02/26 :  00:34:00  Show Profile Send mag a Private Message
Vilka DACar kommer att användas för SACD ?

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/02/26 :  17:40:27  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Ahhh ser fram emot en värdig duell

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/03/07 :  11:20:16  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Vilken bit upplösning skall detta kortet klara? Min Pioneer DV-747A har en 12 bitar och därför är det intressant om S1:an har samma eller högre. MvhKristofer
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/03/07 :  17:07:50  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Har frågat Bladelius och han säger att det som är viktigt för bilden inte är hur många bitar dacen är på. Det viktiga sitter innan dacen, det som gör själva bilden. Och där skiljer sig den nya S1:an från en 747:a väsentligt.... Hur detta hänger ihop och är uppbyggt och uppfunnet vill han inte lägga ut på nätet innan han har den färdiga produkten helt klar. Dacarna blir 12 eller 14-bitars.

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Yps
Member

180 Posts

Posted - 2003/03/08 :  11:36:52  Show Profile Send Yps a Private Message
När beräknas denna finnas i butik ?

Magnus
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/03/08 :  11:40:51  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja det är ju ganska givet. Men jag kommer förmodligen inte att byta ut min cd,förförstärkare och dvd mot en integrerad cd ,förförstärkare och DVD-spelare som klarar sacd och dvd audio. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

NiToNi
Member

56 Posts

Posted - 2003/03/16 :  18:30:09  Show Profile Send NiToNi a Private Message
Sladd,

Låter som om S1:an äntligen börjar bli en potentiell kandidat för ett helt HT-system ändå. Om du snackar med Micke, kan inte du fråga:

1. Blir det dedikerade DSD-DAC:ar för SACD-signaler eller kommer DSD-data att behövas konverteras till PCM och tas genom PCM-DAC:ar?

2. Kommer samma DAC-arrangemang att sitta i det nya multikanalsförsteget och Bladelius/Advantage utveckla ett interface för överföring av DVD-A & SACD signaler mellan S1 och bioförsteget? På det viset skulle köpare av bioförsteget kunna erbjudas en uppgradering av endast själva transporten på S1:an och därmed spara pengar genom att ej behöva dubbla uppsättningar DAC:ar. Dessutom, trots att det inte finns någon utvecklad standard ännu för sådana signaler, pga rädsla för kopiering, så har ju vissa tillverkare valt att implementera sin egna variant av ett sådant interface (Accuphase, Audionet, TAG McL, Pioneer m fl). Micke skulle ju kunna göra detsamma.

3. Kommer Mickes variant av Bass Management att bli intelligentare än de vi sett hittills på multikanalsspelare?

4. Kommer ett multikanals-förstegskort för DVD-A & SACD med analog volymkontroll på alla sex kanalerna?

5. Blir det (äkta) balanserat ut via XLR för alla sex kanalerna?

6. Mickes eventuella video-kort med deinterlacing (och kanske t o m scaling) i all ära, men kommer S1 att begåvas med digital video ut via DVI för oss som vill nyttja extern scaler? Många dyrare projektorer har idag redan bra scaler elektronik inbyggd (t ex de med DCDi-chips) och ägare av dessa är nog sådär lagom intresserade att betala för typ en iScan i S1:an. Intressantare är däremot att kunna bevara en digital signal hela vägen från DVD-skivan till en digital projektor, utan onödig D/A-A/D konvertering (som t ex vid överföring via komponent eller RGB).

7. Kommer det framtida tidskorrigeringskortet att kunna korrigera också multikanalsformaten (SACD/DVD-A 5.1, DTS/DD 7.1) eller bara i stereo? Och vilken processor-kraft (MIPS) talar vi om, om vi talar i termer om hur stort tidsfönster (från transient till eko i millisekunder) av musiksignalen som kortet kommer att klara av att korrigera innan det blir en "rå" signal som släpps igenom?

Och när du ändå har honom på tråden, ett par nyfikna frågor om bioförsteget:

1. Kommer det att ha video-switching för DVI, vars betydelse i enlighet med diskussionen ovan? Observera att allt fler bildkällor kommer att ha denna överföringsstandard inom en mycket snar framtid; DVD-spelare med en sådan utgång kommer att släppas från ett flertal tillverkare redan i vår och snart har vi nog det också på våra digitalboxar.

2. Kommer det att ha video-switching för RGBS (SCART)? Förutom TAG McL är det *ingen* tillverkare som givit oss européer möjlighet till switching av denna signal, trots att den för de flesta är den bästa som finns till förfogande (t ex digitalboxar (ut) och normal TVs (in)) om man ej äger en projj el en plasma. Visst går det att pula med break-out kablar, där man tar R, G, och B via komponent-switchingen och S(yncen) via komposit-kontakten för samma ingångskälla, men det är ju långt ifrån bekvämt för de flesta.

3. Kommer det att kunna transkoda mellan några video-format t ex från RGBS till komponent?

4. Kommer bandbredden på all video-switching att vara hög nog för att vara transparent med alla HDTV-upplösningar samt för den riktigt höga upplösningen 1080p, som vi förväntar oss från den om ett år eller två kommande HD-DVD standarden?

Många frågor kanske, men avgörande för ett vänta/köpbeslut, åtminstone för min egen del. Suktar efter ljudkvaliteten på S1:an, men av ekonomiska skäl måste detta också komineras med samma kvalitet på bildsidan.

Tack på förhand.

Edited by - NiToNi on 2003/03/16 18:34:12
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/03/16 :  19:37:24  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Du hade inga fler frågor när du ändå var igång...???
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/03/16 :  23:01:09  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Det är bättre att du frågar honom själv. Det är en dålig ide att förmedla frågor som man inte förstår något alls av, för att inte tala om svaren....

mvh

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

NiToNi
Member

56 Posts

Posted - 2003/03/17 :  11:40:44  Show Profile Send NiToNi a Private Message
sladd,

OK, det var bara det att jag fick intrycket i "Grendel"-tråden att du kanske var associerad med Bladelius.

quote:
Ni som lyssnade i Bladelius rum på Arkenmässan hörde steget där när vi körde på det större systemet.

Om det hade varit så, eller om du iallafall hade haft en väl utvecklad kontakt och regelbunden dialog med Micke, tänkte jag att det var bättre att du hade frågat, än att alla glada amatörer, som jag, sitter och ringer till honom direkt (saker och ting är försenade nog som de är) samt att ditt publicerade svar hade kommit alla till gagn och därför ej behöver besvaras av honom mer än en gång.

Men jag förstår att jag nog missuppfattat det hela och ska söka kontakt med Micke själv. Om jag lyckas ska jag också besvara mitt eget inlägg för intresserade att läsa.

Såvida ingen annan är insatt nog för att besvara dem.

MVH
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/03/17 :  12:06:06  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Nitoni, ser fram emot ditt svar från Bladelius! Sitter själv i väntans tider på DVD Video till S1 samt bioförsteget...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000