HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vilken faner till högtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/02/25 :  18:14:00  Show Profile Send Lash a Private Message
Jag tänkte åka runt lite o leta efter faner till mina proac kloner imorgon, så vad för sorts faner ska jag leta efter? Det verkar ju finnas olika tjocklekar och säkert en massa andra skillnader också.

Är det någon från Sundsvall här som vet vart jag kan hitta faner? Finns i Njurunda på snickerifabrikerna om någon annnan vill veta.

Edited by - Lash on 2003/02/27 18:56:54

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/02/25 :  20:34:28  Show Profile Send Parasite a Private Message
Bara för att inte starta en massa trådar (har en förmåga att göra det) så kan jag passa på att fråga, finns det nått billigt enkelt sätt att måla högtalare, gärna lite åt pianolackfinish, lite enkla billiga råd tack =)

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/02/25 :  21:38:19  Show Profile Send henricsson a Private Message
Pianolack

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

dplz
Starting Member

11 Posts

Posted - 2003/02/25 :  22:27:02  Show Profile Send dplz a Private Message
Passar också på att ställa en fråga här också istället för att starta en tråd :)
Är också ute efter fanér till ett par kloner. Skulle vilja att fanéret får en rödaktig ton. Hur kan man uppnå detta? Finns det några träslag som är speciellt lämpliga för detta? Antar att man måste behandla det på något speciellt sätt för att få detta resultat!? Skulle uppskatta lite tips och råd om detta. Tack på förhand!
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/02/25 :  23:11:41  Show Profile Send divander a Private Message
Parasite -

Det finns inget enkelt sätt att få en fin lack typ pianolack. Om ett bra resultat skall uppnås så måste man slipa-slipa-slipa-måla-slipa-måla-slipa-o.s.v. Det enklaste sättet att få ett bra resultat är nog att fanéra. Men gillar man inte trä så är det ju i alla fall ingen bra idé.

Annars går det ju bra med roller och väggfärg. Se på Rauna.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/02/25 :  23:29:16  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag använder alltid 0,8mm faner. Det är lätt att limma på och det blir snygga fogar. Faner brukar finnas i tjocklekarna 0,6-ett par mm. Träslag får du ju såklart välja själv Det börjar bli populärt med "färdigskarvat" faner i ark, som Stefan B på detta forum, har använt. Själv har jag aldrig använt det men är sugen...

dplz: leta reda på ett rödaktigt faner eller betsa med rödaktig ton.
Väljer du att betsa så kan du välja ett billigare faner tex furu.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/02/26 :  00:08:17  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
En liten detalj runt betsning är att ta det varligt med ändträ....det suger som bara den jämfört med längs fibrerna...om faneren är tunn kan man dessutom få "flytningar" så att betsen kryper längs fibrerna...inte så snyggt.

Dessutom bör man vatten-måla först en gång (så att trät reser sig) och sedan slipa, annars kan det bli så att man får vita prickar....

Har själv betsat björk-limträskiva (inte hgt, men CD-hylla modell större)med Herdins körsbärsbets och sedan klarlackat så jag har testat detta. Och spekulerar runt fanér-effekter..ska tilläggas.

/L

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/02/26 :  14:35:49  Show Profile Send divander a Private Message
Det kanske fungerar bättre om man betsar innan man monterar, eller kanske innan man skär av överskottet. Då skär man ju av ändträet. Men det kanske blir en liten ljus kant av ändträet i stället.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

dplz
Starting Member

11 Posts

Posted - 2003/02/26 :  16:42:33  Show Profile Send dplz a Private Message
Lucifer: Ungefär hur tjockt fanér bör man använda för att undvika flytningar?

Edited by - dplz on 2003/02/26 16:43:25
Go to Top of Page

byggarn
Member

171 Posts

Posted - 2003/02/26 :  17:55:12  Show Profile Send byggarn a Private Message
Hur får man snygga kanter med fanéret dvs där sidorna möts? Hur löser man det på snyggaste sätt? Måste fanéret alltid behandlas, även om det är valnöt, mahogny eller körsbär?
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/02/26 :  23:48:47  Show Profile Send divander a Private Message
Lite olja, vax eller lack är nog bra. Det skyddar träet. Men om man vill ha en högtalare med patina så kan det nog funka med obehandlat. MEn räkna med att det kanske blir lite fläckar och annat på dom.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/02/27 :  18:54:49  Show Profile Send Lash a Private Message
Finns det någon sida där man kan kolla på olika fanerprover? Eller någon sida med mängder av diy-högtalare och där det står vilken faner det är. Jag var o kollade på faner och fick en extrem beslutsångest över vilken jag ska välja, och dom hade inte så mycket på lager heller.
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/02/27 :  18:56:03  Show Profile Send Lash a Private Message
Vilket spackel använder ni för att jämna ut skarvar och skruvhål? Vilken grovlek på slippapper?
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/02/27 :  19:33:08  Show Profile Send n/a a Private Message
Här finns många olika träslag

http://home.swipnet.se/Restaurering/rest/traslag.htm
Go to Top of Page

Didde
Member

145 Posts

Posted - 2003/02/27 :  21:03:43  Show Profile Send Didde a Private Message
Lash!

Förut använde jag vanligt "Snickerispackel" men det sjunker ihop så mycket när det väl torkat...
Sen provade jag med PlasticPadding Elastic...det e ett två komponentsspackel...blir faktiskt jättebra resultat. Enda nackdelen e att det härdar ju på 8min så de gäller att vara snabb :)

D

"De e bara å spackla"
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/02/27 :  22:10:26  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
dplz: Tyvärr spelar nog inte tjockleken någon roll. Det jag använde var ju 18mm limträ = massivt men det blev vissa flyteffekter alla fall. Man ser ju bara det som är i kanten. Min lösning blev att vattenmåla ändträet precis innan själva betsningen, så blev det inte såå mörk där. Men det är ju svårare med fanér, kan dock fungera. Och då minskas ju ovan nämnda effekt också.
Eftersom detta var en möbel med hyllor, så ville jag använda massivt och björk är ju en aning billigare än körsbär..[;-)]

/L

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

byggarn
Member

171 Posts

Posted - 2003/02/28 :  10:41:18  Show Profile Send byggarn a Private Message
Hur får man till kanterna där faneret på de olika sidorna på högtlaren möts på ett snyggt sätt? Är det bara sandpappra?
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/02/28 :  10:47:43  Show Profile Send Lash a Private Message
Kolla här http://w1.311.telia.com/~u31119548/Fanera/fanera.htm

Vaför fungerar itne "reply with quote"?

Edited by - Lash on 2003/02/28 10:48:16
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/03/01 :  02:46:44  Show Profile Send Lash a Private Message
Vad är det här för faner?

Och den här?

Edited by - Lash on 2003/03/01 02:47:55
Go to Top of Page

Stenback
Member

102 Posts

Posted - 2003/03/07 :  12:20:31  Show Profile Send Stenback a Private Message
Lash: Den nedre bilden ser onekligen ut att föreställa StefanB's Proac-kloner.
Minns jag rätt är det bokfaner. Kika själv: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/03/07 :  15:39:17  Show Profile Send Lash a Private Message
Japp jag tror jag tog båda bilderna från hans hemsida, den andra från gästgalleriet.

Jag köpte bokfaner, och har slipat klart lådorna, nu idag tänkte jag börja fanera.
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/03/07 :  17:54:19  Show Profile Send jonsson a Private Message
björk, har jag fått för mig?????
men jag är inte mycket att lita på....

mvh magnus jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

Stenback
Member

102 Posts

Posted - 2003/03/10 :  12:26:53  Show Profile Send Stenback a Private Message
jonsson: Jag har kikat runt lite på hans sidor och har sett både bok och björk nämnas. Så vi är lika mycket att lita på båda två!

Lash: Var köpte du faneren?
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/03/10 :  12:33:06  Show Profile Send jonsson a Private Message
Jo jag har för mig att hans ursprungliga AKKELIS gjordes med bok faner men han fanera ju om de och i den vevan tror jag det blev björkfaner på de istället....

StefanB håller oss på halster eller vill han bara se hur långt ut på det djupa vattnet vi
är villiga att gå?? :-)

Som sagt inte hundra men har för mig att det var så det gick till i "The AKKELIS saga" som jag är ganska säker på att vi är rätt många som följt med förundran här på forumet...

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/03/10 :  18:21:12  Show Profile Send Lash a Private Message
Stenbeck
Bor du i Sundsvall? Snickerifabriken i Njurunda bommen, 235:- gick 4st 4 meters ark på.

Edited by - Lash on 2003/03/10 18:21:49
Go to Top of Page

Stenback
Member

102 Posts

Posted - 2003/03/12 :  11:37:19  Show Profile Send Stenback a Private Message
Lash: Nej jag bor i Stockholm. Bok verkar vara bland de billigaste fanererna. Lägg upp en bild eller två när du är klar!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000