Red Dawn mk1 vs mk2 skiljer sig i antalet ledare. T.ex. så är en Red Dawn mk1 högtalarkabel 19 kardeler, och mk2 har 20 kardeler. Såvitt jag vet är det ingen mer skillnad än så. Skälet till 20 stycken är att det är lättare att skapa ett par bi-wire kablar (19 är inte direkt jämt delbart med två :).
Jag tror att ett 3 meterspar Red Dawn nya ligger på ca 15-16.000 sek. Esoterisk i Uppsala har dock några beggade, troligen mk1 - men där är priset mera i stil med 4.000 sek.
tilläggas bör kanske att det är enbart högtalarkabeln som fins i två varianter och INTE signalkabeln det är för övrigt fler skillnader än bara ledarantalet men jag kommer inte ihåg dom såhär på rak arm
Så här svarade Joe Reynolds, Nordost, på frågan vad skillnaden var mellan Red Dawn och Red Dawn rev.II:
The difference between old Red Dawn and the new Red Dawn Revision II version are: 1 The Guage size of the conductors on REV II are slightly larger. 2 We have change the conductor spacing for ease of Bi Wiring and this also improves the inductance. The end result is a cable that is much closer sonically to the SPM Reference