| Author |
Topic  |
|
|
Magils
Member

7061 Posts |
Posted - 2003/02/25 : 22:19:50
|
Fick idag senaste numret av H&M, där de gav sig på att tweaka Eltax liberty 5....
Lådan var ju juste med MDF så den lämnades orörd sånär som nån form av kletmassa som kallas plastellina, samma guck användes även till korgen på basen....Nån som testat detta?
Sedan var det att byta några kondingar, dels värden, dels några av sämre typ ... plockade in Rifas SMR-kondingar. Är dessa kondingar vettiga i allmänhet?
Dessutom skulle man tvinna högtalarkabeln ???
Fanns även filterschema om nån vill klona  
Lustigt att H&M ger sig in på DIY-domänen...
/L |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/02/25 : 23:15:45
|
| Ja äntligen tar dom sitt förnuft till fånga och uppmärksammar diy-rörelsen. Hoppas att det kommer mer av den sorten. |
Oops! I did it again |
 |
|
|
tengil
Member

331 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 00:35:12
|
| Skitball ju! Blev resultatet lyckat? eller verkar det bara vara snack?? |
 |
|
|
Magils
Member

7061 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 10:00:43
|
Frekvensgången blev lite rätare, det var en dipp vid övergången, han flyttade delningen uppåt för basen och neråt för diskanten. Sedan satte elementen stopp. dvs. nästa steg vore att byta (bas)element. Lite mer livligt blev betyget, men stökigt. Det var då "plastelina-gucket" kom fram. Sedan var det "jätte-bra"
Hörni! Jag hade ju lite frågor också ovan, nån belöning ska jag väl ha för recensionen?
/L |
 |
|
|
Ionizer
Member

304 Posts |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 12:23:18
|
Jag läste precis om projektet. Det som förvånar mig är att han inte mätte T/S-parametrar på basen för att se om lådstorleken var optimal. Han testade inte heller att skära loss dammkåpan och mäta utan, alternativt göra en ny. Inget heller om dämpmaterial...
Om han flyttar delningsfrekensen uppåt på basen så borde den falla av mycket tvärare och inte matcha diskantens avrullning, men det kanske han hadde koll på bara inte skrev.
Plastelina är Oljebaserad lera, kallas även proffslera och är ett mycket bra material för just det han använder den till! Man kan även trycka i blykulor för att få den ännu mer dämpande. |
Driver forumet faktiskt.se |
 |
|
|
Magils
Member

7061 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 13:18:39
|
Jag tror han hade koll på detta. Basen mätte han ju separat och även bägge elementen/filtren för sig genom de dubbla anslutningarna. Basen betedde sig illa vid 4 khz på basen och dessutom föll den ganska kraftigt över 2, så därför släppte han inte upp den så högt.
Hur är det med Rifas SMR-kondesatorer då? (pris/prestanda)
/L |
 |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 14:03:08
|
Jag skulle vilja sätt en mätning på hur delningen såg ut innan och efter och gärna en Vattenfalls-mätning också. Eftersom dom knappt komenterade förändringarna är jag skeptisk till att det blev mycket bätre. Kvaliten på Rifa kan jag inte utala mig om. |
 |
|
|
Magils
Member

7061 Posts |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 17:38:58
|
| Och vem utförde tweaksen?? Det bör ju oxå påpekas att rät tonkurva inte är allt! En sådan justering av deln.frekvenser som det verkar vara fråga om kan stjälpa mer än det hjälper (=dist). |
sound pollution |
 |
|
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 17:52:06
|
| Jag såg att det blir mer tweakande i nästa nummer. Kul. |
Oops! I did it again |
 |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 19:03:51
|
Ja nästa gång ska dom byta ut ström delen i en vincent riaa. Det är Josef Svalander som gjort modsen. Jag trodde mer om honom! |
 |
|
|
Magils
Member

7061 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 21:31:24
|
Så här står det om SMR-kondingar, som Svalander valde att lyfta i???? Är denna lämlig för filter, jag undrar...+/- 10% ???
Fabr Evox Rifa, typ SMR Radiell metalliserad polyfenylsulfidkondensator (PPS). Ingjuten i självslocknande hölje enligt UL 94V-0.Lämplig där hög stabilitet och låga förluster önskas, t ex i fordon och applikationer med hög omgivningstemperatur.
Tekniska data Tolerans: ±10 % Temperaturområde: -55 till +125 °C Förlustfaktor tan: 0,15 % (vid 1 kHz, +23 °C) Isolationsresistans R (vid +20 °C) UR100 V=: 1,5x104Mohm för C0,33 µF, 5000 s(Mohm x µF) för C>0,33 µF UR>100 V=: 3x104Mohm för C0,33 µF, 10000 s (Mohm x µF) för C>0,33 µF
|
 |
|
|
mr. Triatic
Member

1477 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 21:40:51
|
var det inte rågan om en "billig" "förbättring", för "billigt" blir det ju och en "förbättring" blir det väl tveklöst, annars hade dom väl inte brytt sig.. alla tweakar ju på sitt eget sätt. fast man kan ju tycka att när man ändå är igång så kan man ju göra allt som går! |
Livet är för kort för mono |
 |
|
|
tengil
Member

331 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 22:39:49
|
Bra initiativ H&M iaf! Själv håller jag på att välja ut offer för mitt moddarprojekt!! |
 |
|
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 23:50:19
|
| JA jag hoppas att dom fortsätter med mer i den här stilen. |
Oops! I did it again |
 |
|