HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tror ni att högtalartillverkarna........
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/02/25 :  23:45:58  Show Profile Send marbrink a Private Message
Tror ni att högtalar- och hörlurstillverkarna kommer att börja bygga högtalare och hörlurar med frekvensomfång på upp till mellan 50-100 khz eller skita i det och säga att ingen kan höra skillnad? Tycker det här är en intressant fråga med tanke på de kanske framtida formaten knackandes på dörren....
Jag tror inte frekvensomfången spelar nån roll men tillverkarna kommer ju få argument att sälja nya högtalare till människor....

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/02/26 :  02:04:16  Show Profile Send marens a Private Message
Grejjen är att diskant är riktad till sin natur. Naturliga ljud från instrument och saker som innehåller väldigt höga frekvenser gör det oftast bara åt ett håll för att våglängden är så kort att den absorberas för minsta lilla.

Samma gäller diskanthögtalare, de är väldigt riktade vid höga frekvenser, då är det bättre att få en jämn spridning av hörbara frekvenser i stället och dämpa de ultrahöga frekvenserna så att ljudet inte ändras så mycket i olika riktningar.

Sen är det en del tillverkare som hoppat på den lilla trend som finns nu att göra högtalare som kan spela extremt högt i frekvens, men det är inte meningsfullt direkt eftersom det bara gäller i en mycket smal riktning, oftast som en laserstråle nästan. Då är kompromisserna man måste göra (med fler och högre delningsfrekvenser och alla problem det innebär)för att få den smala strålen ultraljud helt enkelt inte värt det.

Sen är det ju det här med att SACD innehåller mer brus och distorsion än signal efter ungefär en oktav ovanför hörbara gränsen. Vill man verkligen ha det ut i högtalarna överhuvudtaget, det tror jag inte.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/02/26 :  08:51:01  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Man kan läsa en tråd som heter "intressant läsning" som mace postade.

Där fås en liten genomgång av tvärsäkra uttalanden.....

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

CDP
Member

212 Posts

Posted - 2003/02/26 :  09:02:36  Show Profile Send CDP a Private Message
Ja, det kommer en del tillverkare säkert att göra. Förmodligen kommer det att finnas en massa små lappar med "SACD-approved" eller "SACD-ready" på burkarna för att göra det allt skojsigare.

Tänk, det blir mumma för ivriga marknadsförare att påvisa stora skillnader i prestanda uppmätta i "vårt eget lab" säkerligen med lite mer kosmetika på en del diskanter för att det skall se helt nytt ut. En massa argument för att Silkdome, titan, aluminium, magnesium, beryllium eller plasmadiskant är den enda rätta vägen att gå kommer säkert att luftas.

Eller varför inte kablar också när man väl håller på: S-A-C-D = Super Audio Cable Directionality eller SACD Advanced Cable Design.

Det skall bli skoj att titta på under åren framöver, vilka krig som kommer att utkämpas mellan "det är bluff"-lägret och "jag kan höra skillnad"-lägret kryddat med rör-och-vinyl-har-alltid-varit-bättre i soppan. HIFI kommer aldrig att bli tråkigt, och nya modeller eller koncept kommer att vara en garant för det.

PS. Vilken tillverkare kommer att lansera den första SACD-subwoofern? DS.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/02/26 :  10:56:44  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Eller DVD-A sub, eller har de högre moral

Visst är det en soppa....

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/02/26 :  10:58:18  Show Profile Send brumel a Private Message
Hur konstruerar man då diskanter som sprider bra över låt oss säga 30 khz? En trekvartsdome sprider väl bättre så man får kanske inrikta sig på mindre storlek på superdiskanterna. Eller två diskanter varav en superdiskant.

Hifiarkeologen

Edited by - brumel on 2003/02/26 11:45:24
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2003/02/26 :  11:07:33  Show Profile Send j.persson a Private Message
Frågan är inte "när" högtalartillverkarna kommer att börja med detta, eftersom det redan hänt.

B&Ws Signature-modeller (S805, S800 etc) har alla en diskant som går betydligt högre än normala diskanter. Framförallt är resonansen uppflyttad till 30 kHz.

Likaså har alla högtalare med Vifa XT25 / Scan-speak ring radiator en viss ultraljudsförmåga. En hel del modeller, Audio Physic, Audio Pro, Krell, Sonus Faber, snart även QRS (iallafall på prototypen på arkenmässan) har sådana.

50-100 kHz kanske inte nås än, men man kan med fog påstå att det finns en trend som går mot allt mer utsträckt frekvensrespons uppåt.

Och jag som helst vill gräva under 20 Hz...

mvh
JP

Edited by - j.persson on 2003/02/26 11:08:11
Go to Top of Page

Frodo
Member

51 Posts

Posted - 2003/02/26 :  11:08:06  Show Profile Send Frodo a Private Message
DVD-Audio klara högtalare finns ju redan.. Technics har med förbluffande ny teknik, allt enligt brochyren, utvecklat en diskant med kupol av "Super Graphite" som ska klara frekvenser upp till 100 kHz.. fast med liten stil står det att det gäller vid -16dB

det är så man frälser massorna

Njut av livet medan du kan - det gör jag
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2003/02/26 :  11:10:48  Show Profile Send j.persson a Private Message
Även jag kan irritera mig på den dåliga spridningen hos exempelvis Vifa XT25-familjen. Vad säger ni som använder sådana, är det ett störande problem? Eller upplever ni inte att det spelar ngn roll?

Vad säger sladd med sina Avanti 3 (för de har väl ringradiatorer, eller hur?!?!?)???

/JP
Go to Top of Page

CDP
Member

212 Posts

Posted - 2003/02/26 :  11:23:49  Show Profile Send CDP a Private Message
Frodo:

"Super Graphite" som går till 100kHz med -16dB?

Men jag tänkte på detta när man kan kalla sin högtalare SACD eller DVD-A kompatibel. Tror ni att man kommer att få se samma SACD eller DVD-A symbol på högtalarna som på CD-spelarna, ungefär som THX certifieringen på förstärkare idag?

Har inte SONY några högtalare som de kallar redan anpassade för SACD?
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/02/26 :  12:50:40  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Visst har Sony det, stärkare med.
När hifiutrustining testas i hifipressen idag
så kommenteras det ofta om att bandbredden är hög
nog för dvd-a och sacd.
Glöm inte heller att du kan köpa supertweeters.
Fått bra kritik i tidningar, vad det nu innebär.
Townshend gör en tror jag, tannoy gör ett par olika
med tror jag. Priser runt 10-20k.
Någon som provat en supertweeter? Dom går högt
upp, långt över 50 k.

C
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/02/26 :  13:56:23  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jo..visst vet jag att vissa högtalare har höga frekvensomfång som t.ex. sony och audio pro bravo men det är ju fortfarande bara en bråkdel...
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/02/26 :  14:14:46  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Är det en Vifa som sitter i mina Avanti 3:or? Ringradiator är det helt klart. Spridningen har jag inte störts av men jag har ju bara lyssning i en fåtölj...

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Poze
Member

79 Posts

Posted - 2003/02/26 :  14:26:23  Show Profile  Visit Poze's Homepage Send Poze a Private Message
Coltrane ska ju nå 100 KHz
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2003/02/26 :  14:51:31  Show Profile Send j.persson a Private Message
sladd:
Jag har bestämt för mig att det är en Vifa XT25, eller systermodellen som verkar vara riktad till OEM med ett liknande namn, som sitter i Avanti 3.

Okej, du lyssnar i fåtöljen och när du sittar där klingar högtalarna bra tycker du?

Jag har själv experimenterat en del med detta och det verkar som om jag föredrar mer spridning i framförallt registret 15-20 kHz än den genomsnittlige högtalartillverkaren gör. Därför är jag inte så väldigt förtjust i ringradiatorerna, men helt klart finns de i flera trevliga högtalare.

Är spridningen för dålig saknar jag energi i det nämnda registret. Obs, jag skriver inte detta som någon 'lag' utan snarare som jag upplevt det i allmänhet. Det finns undantag, bl a i Dalis sortiment!

mvh,
JP
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/02/26 :  15:12:22  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Avantin upplever jag som ett mellanting mellan QRS Neptunus Scanspeak som sägs sprida bra och Wilson Watt/Puppy 5.1 med inverterad titaniumdome. Den senare upplevde jag skickade ljudet mer direkt in i örat....

Även ljudmässigt är den mitt emellan Neptunusens vackra silkiga och Wilsons mer piskiga snärt. Oj vad överdrivet detta blev..... Men denna diskant passar mig bra. Vet att Audio Physic gärna riktar ljudet lite också, kanske därför det blir sådan enorm 3D.

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/02/26 :  15:13:24  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Eller två diskanter varav en superdiskant.
Precis och det är här som en stor kompromiss kommer in. En extra delningsfrekvens dessutom högt i frekvens vilken medför väldigt svåra spridningsproblem i sig.
quote:
Glöm inte heller att du kan köpa supertweeters.
Det är därför jag är emot det här med extra supertweeters för det blir en massa problem om man försöker integrera en sån i en högtalare.
quote:
Jag har själv experimenterat en del med detta och det verkar som om jag föredrar mer spridning i framförallt registret 15-20 kHz än den genomsnittlige högtalartillverkaren gör.
Jag föredrar också mer spridning under 20kHz, alltså "no escape" diskanten som inte ändrar ljudet så mycket off axis, framför en smal beam upp till 50kHz.

På tal om klisterlappar. Förut när CD var nytt så fanns det ju många högtalare och hörlurar som hette "for digital audio" som folk lurades att köpa utan att de egentligen behövde dem.

Edited by - marens on 2003/02/26 15:17:32
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/02/26 :  15:17:01  Show Profile Send marbrink a Private Message
quote:
På tal om klisterlappar. Förut när CD var nytt så fanns det ju många högtalare och hörlurar som hette "for digital audio" som folk lurades att köpa utan att de egentligen behövde dem.

Men när man gick från vinyl till cd så skiftade väl inte frekvensomfången eller? cd 20-20000 hz.... lp? ungefär samma?
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2003/02/26 :  15:26:04  Show Profile Send j.persson a Private Message
Sladd:

Intressant! Vilka säger att Scan-Speak sprider bra? Sitter det en softdome i QRS tror jag inte den sprider speciellt bra, vad man nu menar med bra... jag skriver 'mycket' istället. En WATT/Puppy sprider definitivt mer i registret vi tala om, den inverterade Focal-domen har mycket stor spridning i 15-20 kHz.

Hur som helst stämmer dina lyssningsintryck med mina - Scan-Speak diskanterna låter definitivt mjukare (i allmänhet) än Focals diskanter. Detta beror givetvis inte bara på spridningen, utan även tonkurva och andra mer svårbeskrivbara egenskaper hos elementen.

Jag tror inte du överdriver sådär jättemycket - vad jag har erfarit är Scan-Speak och Focal lite av varandras motsatser, även om de troligen har gemensamma kvalitéer. Jag är heller inte förvånad över att Vifas ringradiator hamnar mitt emellan. Som sagt, annat än spridningen spelar ju in.

Den gång jag provlyssnat lite mer noga på Dali Grand, med Scan-Speak-diskant, har de låtit ljust i toppen. Givetvis även beroende på rum, förstärkare, etc, men motsatt vad man borde vänta sig. Till och med i viss utsträckning när jag lyssnade off-axis. Spridningen var dock usel. Bara som exempel...

mvh
JP.
Go to Top of Page

CDP
Member

212 Posts

Posted - 2003/02/26 :  15:53:51  Show Profile Send CDP a Private Message
Marens:

De var skoj att du nämde de "for digital audio"-lapparna från förr. Det var just de som jag tänkte på, men jag kunde inte komma på vad det stod på dem.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000