Min Terminator T0.3 skall enligt recension i (H&M el HF) kopplas till jordat uttag annars kan det bli ngn "filtereffekt" eller nåt ja vet inte vad. Ni som är hemma på elektronik. Kan ni förklara? Är det teoretiskt relevant. Ljudmässigt? Kan inte testa själv. Ngn som vet? Det är alltså fråga om en skilje/avstörningstrafo vad jag vet på 450W.
Om statiska skärmen mellan lindningarna i trafon inte får kontakt med jord får den en kondensatoreffekt. Detta funkar då inte så bra och blir till det "filter" som beskrivs i tidningarna.
Har man inte jordat uttag skall man se till att jorda Terminatorn i chassiet, i någon av skruvarna. Alternativen kan vara en kabel till chassiet på ett elelement eller element med vatten i (om man är säker på att det inte är plastledning in till kåken....)
Man kan också ta den seriösa varianten och gräva ned en kopparplåt frostfritt utomhus och förbinda med Terminatorns chassie.
Allt enligt Olle på Hifi Consult.
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Det kan det säkert vara. Blir det något knas med Terminatorn så blir både element och chassie ledande i stället för bara Terminatorns chassie utifall att vattensystemet är anslutet med plaströr..
Om elementet är anslutet via vanlig metallledning i backen så är man nog glad att man jordat i detta i det läget.... Då tar strömmen närmaste vägen till jord och det lär inte vara en människokropp inomhus.
Hur man gör i övrigt med apparater och kontakter har jag ingen susning om och rådet måste generellt bli att inte göra något man inte förstår till fullo.
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt