| Author |
Topic  |
|
|
OliT
Member

79 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 21:46:29
|
Jag är helt och hållet nybörjare på Hifi, och har enbart varit i kontakt med PA tidigare, samt dåligt Hemmaljud, och ev. en tillstymmelse till en början av HiFi med mina Philips HP890-hörlurar tillsammans med 192Kbits Mp3'or, men nu vill jag börja handla något annat istället för att handla datorprodukter för alla mina pengar, främst pga. att datorprodukter sjunker så otroligt snabbt i värde, då jag alltid har varit intresserad av ljud så känns det naturligt att börja spekulera i HiFi-produkter, men jag vill veta vad som kan tänkas vara vettigt att börja på, kostnadsbilden kan tänkas vara ca. 6000-7000Kr för ett komplett system. Vad vill ni rekommendera, vilka företag gör produkter i de prisnivåerna som låter bra? Är det begagnatmarknaden som gäller eller ska man satsa på nytt? För mig känns det som att det är begagnat som är det vettigaste, bättre saker för samma pengar.
/Hans |
Norrlänning |
|
|
mr. Triatic
Member

1477 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 21:53:38
|
..nu kanske folk skriker och undrar vilken håla jag krupit upp ifrån men.. Celestion F30 -högtalare för runt 3000:- NAD C300 -förstärkare för 2500:-? Cambridge Audio D300SE? -CD spelare för ca. 3000:- ..lite över din satta gräns, men en början.. |
Livet är för kort för mono |
 |
|
|
RigorMortis
Member

110 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 22:10:51
|
| Rätt många hifi-handlare har olika systemförslag i olika prisklasser. Kolla runt på lite olika sidor så kanske du hittar något. |
Det optimala ljudet? En fet, mullrande v-twin... |
 |
|
|
BluesBoy
Member

160 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 22:44:50
|
| Svårt att vara ny i HiFi-djungeln, tro mig. Men de förslag som givits ovan är inte helt oävna. Men jag skulle satsa på någon trevlig stativare istället från t.ex. Monitor Audio eller Alr/Jordan |
 |
|
|
OliT
Member

79 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 22:54:50
|
Jag har kollat på ett relativt billigt begagnat paket bestående av:
Marantz CD4000, Marantz OSE 6010, Rega EL8, +ett rätt snyggt soundstylerack och Tara-Labskabel, är det något som kan vara värt att satsa på? Ca. 5500:- kostar det. |
Norrlänning |
 |
|
|
andar
Member

303 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 22:58:50
|
Håller med.
Kollla in begagnatmarknaden, det kan dyka upp små godbitar.
Spana in www.hifimagasinet.com
och skulle det vara något så är det ju bara att fråga här på forumet |
GAIS är tillbaka!!! |
 |
|
|
n0p
Member

1047 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 23:10:12
|
| De bluesboy säger om att man kan hitta många prisvärda stativare är en sanning med modifikation, för till priset tillkommer ett stativ på minst en tusenlapp om man inte själv är händig. Så ibland kanske de blir billigare med en golvare. |
Exit Planet Dust |
 |
|
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2003/02/27 : 01:09:19
|
quote: för till priset tillkommer ett stativ på minst en tusenlapp om man inte själv är händig.
Eller ett par 59cm långa lecablock för 25kr styck och ev. en burk sprayfärg för 69kr. |
 |
|
|
Dan Brickman
Member

1179 Posts |
Posted - 2003/02/27 : 07:27:52
|
"Marantz CD4000, Marantz OSE 6010, Rega EL8, +ett rätt snyggt soundstylerack och Tara-Labskabel, är det något som kan vara värt att satsa på? Ca. 5500:- kostar det."
Det kan jag hålla med om att det var värt att satsa på !!
Det var nämligen ett mischmasch av min och min äldsta dotters gamla anläggningar som nu är sålda . Det var mycket trevligt ljud för pengarna det. Kolla in Ekmans Kodaförstärkare för dryga två lappare och leta lämplig cd och högtalare så håller du både budget och har en trevlig anläggning.
Begagnat kan vara riktigt trevligt om man hittar rätt. |
"My mistress eyes is nothing like the sun |
 |
|
| |
Topic  |
|