Ska man köpa nya eller begagnate högtalare? Jag hörde att alla högtalare som är begagnat är inspelat på en viss sätt och på en viss musik. Jag hörde också att man ska inte bytta position på högtalarna. Vänsta högtalare ska inte bytta platz med höga högtalare efter dem är inspelad.
En del högtalare är byggda hö/vä, men där får man väl också själv bestämma om man t.ex. vill ha sidobasen (diskanten i ProAc) inåt eller utåt.
Musiken spelar väl inte heller nån roll, det kan möjligtvis vara så att elementen inte är inspelade pga. för låg volym, men då är det bara att sätta Prodigy på repeat ett tag, värre än så kan det inte vara. Ung. som min första bil som jag köpte av en gubbe, den behövde nån vecka för att nå toppformen (och 2år till innan den nådde botten i händerna på min klasskompis).
Försäljare sprider såna här myter. Det var faktisk en försäljare som sade till mig.... men den beg. högtalare ska du inte köpa. Klient lyssnade mycket tekno. Jag fragade vad som är problemet. HAn svarade att om man lyssnar på en viss musik blir elementen i högtalarna inspelade på vissa frequencer. ???!!! Fattar inte vad han mennar.