HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Nu är dom här!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/02/26 :  23:39:47  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Finnemang kan man säga också

"Vad dillar han om nu?" Mina högtalarelement förstås!
Hämtade ut dom igår och efter att ha blivit 6500 kr fattigare och avverkat en del energi för att bära hem det 6,5 kg tunga paketet så fick jag äntligen packa upp dom och se undren.
Måste medge at först blev jag lite besviken. Dom är ju rät lätta med rätt liten magnet, ingen borrning i polstycket och en tunn polykon. Men efter mera nogrann studering så såg dom ju rätt high tech ut iaf. hål i talspolen ger luftning och en glipa under spindeln och stora fönster i korgen medger ordentligt med luft under konen. En tunna koen är väldigt styv vad det verkar med den hårda uppstyvande dammkåpan. Rejält med talspole utanför gapet för bra linjäritet är ju ingen nackdel heller. Sen en väldigt fin gummiupphängning tillsammans med en stabil gjuten korg.
Peerless HDS 5" och 8" basar är det alltså..
Just nu(sen i morse) håller jag på och spelar in elementen. Måste säga att dom spelar väldigt rent och "öppet" och utan överdrivna elaka uppbrytningsfeomen, ja åttorna är ju lite sämre men fortfarande väldigt bra. Basen är väldigt ordentlig hos båda modellerna med lite mer bas i åtorna då förstås. Känns väldigt rappt, klart och öppet som sagt. Ska bli mycket intressant att få stoppa in dom i lådorna

Så trots en lite tveksam början så är det numera väldigt högt i betyg. Ljudet i femmorna verkar helt klart i klass med scan speak 8545 (om mitt ljudminne inte helt spökar med mig..) när det gäller mellanregister. Inte så pjåkigt för halva pengen (eller mindre egentligen)

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2003/02/27 :  00:35:24  Show Profile Send tengil a Private Message
Måsta bara önska lycka till!! Hur ser planerna ut??
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/02/27 :  11:03:49  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Ja jag håller på och slipar radien på lådorna nu. Avrundning av kanterna med ca 50 radie. Slipas för hand *suck*. Anars är designen väldigt lik Utopia med vinklade bafflar etc.
Läder på fronten och trä på sidorna är tanken. Vet inte vilket träslag än, masurfaner vore kul men det är lite dyrt..
Men är det mest att få färdigt lådorna som känns viktigast. Iaf topp lådorna så an kan prova mellanbasarna i lådan. Bas underdelen vet jag inte om jag kommer lägga ner så mycket jobb på. Tror jag inte blev nöjd med dom.. Ska iaf limma ihop dom men om jag limmar läder och trä blir en senare fråga. Avrundningen på hörnen likaså.. Annars är ju det en isobariklösning med två hds 8", dubbel 16mm mdf med dämplim mellan. Sen är det kakel på insidorna och även en del bitumen. Toplådorna är tre lager 16mm och sen dämplim blandat med sand på innerväggarna. Dom är dock inte limmade med dämplim det blev för jobbigt..

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/02/27 :  12:20:55  Show Profile Send n/a a Private Message
Bilder!!!
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/02/27 :  12:52:12  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Japp! In med bilder, annars slänger jag ut dig!
;-)

// Pär, nu med storhetsvansinne!
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/02/27 :  23:54:16  Show Profile Send Kraniet a Private Message
ja jag har atgit en hel del bilder men jag har ingenstans att lägga upp dom. kanske kunde få tillträde här på forumet om ni nu är so ivriga?

provade mellanbasarna i lådan nu säger bara ojoj! alltså dom är inkoplade bara med en spole i serie (1,8 mH) och ingen diskant. Men första intrycket är + + + om ni fattar.. väldigt rent och finte och en förvånande bas. verkar lovande minst sagt ska bli roligt att optimera..

NAD 2200

Källa? Dator..

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/03/01 :  10:39:41  Show Profile Send celef a Private Message
"Så trots en lite tveksam början så är det numera väldigt högt i betyg. Ljudet i femmorna verkar helt klart i klass med scan speak 8545 (om mitt ljudminne inte helt spökar med mig..) när det gäller mellanregister. Inte så pjåkigt för halva pengen (eller mindre egentligen)"

Hmm, låter ju inte så förtroendegivande då iaf jag tycker 8545 låter mindre bra, trodde nog HDS:en skulle prestera bättre, iaf i mellanregistret!

sound pollution
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/03/01 :  16:13:01  Show Profile Send Kraniet a Private Message
njae det jag menade var att den låter lika bra eller snarare bättre. Alltså har alla egenskaper om 8545 har som är bra fast utan nackdelarna. Mellanregistret är väldigt detaljerat och avslappnat tom utan filter så låter dom nästan inte elaka alls. tror inte det blir svårt att ordna filter till dom alls. Inga peaks eller andra konstigheter. Sen har dom en väldigt fin bas djup detaljerad och rapp.
Kvällen jag satte dom i lådan blev jag minst sagt uppåt. Ett svårraderat flin spred sig över läpparna. Nog väljer jag dessa framför 8545 helt klart ingen som helst eftertanke där behövs..

NAD 2200

Källa? Dator..

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000