| Author |
Topic  |
|
|
B Peter
Member

635 Posts |
Posted - 2003/02/27 : 09:24:03
|
Häromdagen läste jag att det finns högtalarkablar där plus och minusledaren inte ligger i samma hölje. Ett exempel på detta ska tydligen Nordost Valhalla vara, stämmer det? Induktansproblemet ska i dessa kablar lösas på annat sätt.
Kapacitancen blir mycket låg då kablarna inte ligger tätt inpå varandra. En ytterligare finess med detta ska vara att plus och minus inte rör sig mer eller mindre emot varandra i takt med musiksignalen eftersom kraften emellan dem minskar med avståndet.
En annan fråga, någon som testat att lägga plus och minus i separata höljen och "struntat i induktansproblem" men ändå tyckt sig få bättre ljud? Det skulle ju i så fall betyda att kapacitans och rörelse i kabeln ändå har ganska stor betydelse? |
Edited by - B Peter on 2003/02/27 10:34:54 |
|
|
Bamsefar
Member

345 Posts |
Posted - 2003/02/27 : 09:32:37
|
VdH praktiserar just detta :)
Och så gör även vissa andra tillverkare, så visst kan man vinna på det :)) |
 |
|
|
B Peter
Member

635 Posts |
Posted - 2003/02/27 : 10:06:52
|
VdH = Van den Hul?
Edit: har kollat, och visst var det så. |
Edited by - B Peter on 2003/02/27 10:36:10 |
 |
|
|
B Peter
Member

635 Posts |
Posted - 2003/02/27 : 19:10:25
|
Jag är fortfarande sugen på att höra om folks personliga erfarenheter av detta! 
Vad händer, försvinner diskanten, blir det grötigt, ja vilka erfarenheter som helst är intressanta. |
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/02/27 : 19:28:02
|
Vdh. Jag har några skrotade kablar jag kan kolla. Vänta..Eh signal och retur är separerade och ligger i varsitt rör av ett pvc liknande material med någon centimeters mellanrum. Det är en vanlig parledare med mittsträng men ni måste mena att plus och minus är helt fria en lösning som Isoda kör med tror jag. |
Hifiarkeologen |
 |
|
|
B Peter
Member

635 Posts |
Posted - 2003/02/27 : 20:28:03
|
Brumel, You're the man! (and Bamsefar is the Bear) 
Hur låter det då tycker du? |
 |
|
|
Bamsefar
Member

345 Posts |
Posted - 2003/02/27 : 23:13:40
|
Det finns dom som förspråkar att polerna skall separeras så mycket som möjligt, och så har vi den andra skolan som vill ha den ena lindad runt den andra och helst i olika rotationer.
Precis som allt annat alltså, man måste (dessvärre) prova sig fram... |
 |
|
|
Neodynium
Member

2170 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 08:41:06
|
Jag har en flat kabel där plus och minus är separerade! "Hemma gjord" av en kille i Usa som jobbar på ett företag där man tillverkar kablar ( http://www.audiopoints.com/sonoran.html )
Den är faktiskt riktigt bra.. Ända som den kunde vara bättre på är basen. Har hört många kablar som fixar det bättre. Svårt att säga vilken karaktär den har.. Klar, mycket luft, fin 3d, snabb/dynamisk, fixar fram detaljer (dock inte på ett boostat sätt).
|
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 10:24:16
|
Det som jag tycker är extremt dumt med sådana högtalarkablar är att kabeln får helt olika ljud (elektriska parametrar) beroende på hur man lägger ledarna. Induktansen blir ofta vädigt hög (som har mest betydelse i fallet när det gäller koppling till högtalare). Att kapacitansen blir låg spelar mindre roll då det har väldigt liten betydelse när det gäller högtalarkablage.
Något av det märkligaste är att det ofta är sådana kablar som är i det mest kostsamma prissegmentet. T ex Tara Labs har gjort så. Självklart har kablar av sådan typ "ett annat ljud" som är lätt att identifiera. Försäljaren kan då lätt invagga kunden i en ofta felaktig slutats att eftersom de ofta är de dyraste sladdarna och kunden hör skillnad så borde de vara de bästa. Troligtvis inträffar ett "lugn" i ljudet eftersom det högsta diskantregistret har dämpats en aning.
Jag tycker även att HiFi-klubben borde sansa sig i sin reklamtext kring sina dyraste högtalarkablar. Så här står det om Tara Labs Air 1:
Air1 kan inte bekrivas på något annat sätt än som sagolik! Återgivningen av de höga frekvenserna är extremt öppen, och varje detalj hörs tydligt. Den totala kopparytan är också så stor att bas och dynamik håller absolut högsta klass. Är du inte riktigt nöjd med fast bas och definition i din anläggning så bör du prova Air1. Hela registret är levande och det hörs inte att du har en högtalarkabel över huvud taget!
Jämfört med Air2 och Air3 är detta en kabel som har alla Air-seriens goda egenskaper, fast ett par steg bättre på allt. Det är få förunnat att ha Air1 i anläggningen, men de som en gång provat den lär aldrig vilja ta bort den!
Självklart får de ha vilken reklamtext de vill, men jag tycker att beskrivningen kunde ha varit lite mer sansad. Men det gäller ju att bre på för att sälja så pass kostsamma kablar som det handlar om i detta fall.
Någon annan som vill förklara FÖRDELARNA med separata ledare för + & - ?
Johan.
|
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
|
poppen
Member

1570 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 10:53:34
|
Generel Electric använde sig av 4-flätade Kablar i telefonledningar redan på 30-talet för att undvika detta problem. Att Kimber säger att de har revulitionerat kabeltekniken är egentligen bara nys. Fast det är en bra kabel för det.
:) |
 |
|
| |
Topic  |
|