| Author |
Topic  |
|
|
struts
Member

315 Posts |
Posted - 2003/02/27 : 13:49:05
|
Vilken effekt har veka högtalarkablar på basregistret och vilka förbättringar kan man förvänta sig om man skaffar grövre (bättre). (Jag är inte intresserad av mycket bas, bara bra återgiven)
|
|
|
mr. Triatic
Member

1477 Posts |
Posted - 2003/02/27 : 14:58:49
|
det som egentligen påverkar basens ljudnivå är väl egentligen hur mycket ström som högtalarkablaget orkar leverera. (jmf. grov och tunn vattenledning..) Personligen så tycker jag att skilladerna mellan en grov och en annan grov ledare är marginella, men från teletråd till 6 kvadrat blir det väldigt tydligt. en sak som jag tycker förlöjligar dom evinnerliga kabeldebatterna är ju att i många fall även på dyrare slutsteg så är kablarna från själva slutsteget fram till kontakterna där man pluggar in sin dyra 4095:- per meter-kabel inte så värst imponerande elller särdeles grova, undantag finns ju naturligtvis men den kabelstumpen är minst lika viktig som kabelstumpen fram till dina högtalare. summa summarum så är ingen kedja starkare än den svagaste länk. Det som jag upplever som skillnader mellan tunna och grova kablar är i huvudsak vilken ljudnivå basen får samt med vilken tyngd och precision som den levereras med, detta styrs till största mån av ohms lag och hans likar. Argument som våghastighet och dyra isolationsmaterial faller ganska platt till marken om inte kabeln orkar leverera den ström som krävs för att basen skall jobba under goda betingelser. med andra ord så visst spelar diametern roll! |
Livet är för kort för mono |
 |
|
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/02/27 : 16:40:50
|
"...den kabelstumpen är minst lika viktig som kabelstumpen fram till dina högtalare."
Nej. Den är nämligen mycket kortare. Tumregel: Ju längre kabel, desto grövre ska den vara. |
 |
|
|
jojje_guitar
Member

701 Posts |
Posted - 2003/02/27 : 16:44:00
|
www.skrivihop.nu
   |
"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo |
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/02/27 : 19:09:08
|
Ska kabeln bara återge bas är det nog bra med tjocka kablar ex subkabel. Ävenså om kabeln ska tåla mycket ström. Nackdelen är att skineffekten ökar då den motkfraft som induceras i kabelns mitt kommer att driva ut diskanten till ytskiktet med vissa förluster som resultat. Skindjupet har jag för mig, för en frekvens av 20hz är 0,2 mm så tjockare än 0,4 mm behöver man ej konstruera en kabel bortsett från resistiviteten och överhättningen som mycket stora strömmar kommer att orsaka i en tunn kabel. |
Hifiarkeologen |
 |
|
|
mr. Triatic
Member

1477 Posts |
Posted - 2003/02/27 : 20:19:53
|
[["Nej. Den är nämligen mycket kortare. Tumregel: Ju längre kabel, desto grövre ska den vara."]] ..om du tar en kilometer på autobahn och gör om den till en smal norrländsk grusväg, blir det inga trafikköer då? *sarkasm* -naturligtvis är det så att ju längre kabeln är desto grövre måste man ha den för att minimera förlusterna. Det där med skineffekten är helt korrekt, anledningen till att bättre högtalarkablar består av minst lika många kardeler som en häst har tagel i svansen.
|
 |
|
|
Mate Dogg
Starting Member
15 Posts |
Posted - 2003/03/01 : 01:52:37
|
""""Det där med skineffekten är helt korrekt, anledningen till att bättre högtalarkablar består av minst lika många kardeler som en häst har tagel i svansen."""" Fask man blir inte av med skineffekten om inte varje tråd är isolerad. I kablar är sånt ganska ovanligt. Lösningen heter litztråd! :-)
Brumel: Inträngningsdjupet (i koppar) är 0.47 mm vid 20 kHz, vid 20 Hz är värdet i stället ca 15 mm. |
/M |
 |
|
|
NewMount
Member

268 Posts |
Posted - 2003/03/01 : 02:35:21
|
| "jojje guitar", jag undrar liksom du, vem Veka är och varför hon högtalar kablar. Självklart krävs större area för att leverera mer ström. Ett slutsteg kan dock inte jämföras med något kärnkraftverk, så någon måtta på storleken får det vara. Helst kanske man skulle stapla guldtackor från slutsteg till högtalare, men det blir ju lite dyrt... |
Gärna en Ferrari, men först en bra stereo |
 |
|
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/03/01 : 08:52:42
|
"Det där med skineffekten är helt korrekt, anledningen till att bättre högtalarkablar består av minst lika många kardeler som en häst har tagel i svansen."
Kan nog diskuteras. Det finns de som menar att skin-effekten inte ger några nämnvärda hörbara effekter i audioområdet. Mycket värre blir det ju förstås med överföringar med hög bandbredd. Vad som är "bättre" högtalarkablar råder det f.ö. ganska delade meningar om, är jag rädd.  |
 |
|
|
mr. Triatic
Member

1477 Posts |
Posted - 2003/03/01 : 11:12:28
|
"Det där med skineffekten är helt korrekt, anledningen till att bättre högtalarkablar består av minst lika många kardeler som en häst har tagel i svansen." ..ok, jag var lite otydlig här, sorry.
Det där med skineffekten köper jag, men jag köper inte att det påverkar i någon nämnbar omfattning när det gäller audiofrekvenser. -min personliga åsikt alltså.
Vad jag egentligen menade med "bättre" högtalarkablar var att grova högtalarkablar består av många kardeler av egentligen två anledningar, dels för att fixa att bära stora strömmar, sen dels för att vara smidiga, i motsats till en stel enkelledare eller fåledare.
"Fask man blir inte av med skineffekten om inte varje tråd är isolerad. I kablar är sånt ganska ovanligt. Lösningen heter litztråd! :-)" -Litztråd gillar jag, synd bara att det är lite jävligt att löda, men jag använder det i mitt signalkablage med gott resultat.
nä, lödpennan väntar!! |
 |
|
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2003/03/01 : 11:57:10
|
| Högre resistans i kabeln, alltså om den är tunnare, ger lite "mer" bas. Alltså runt avstämningen på högtalaren så blir det mera "bump". Tjockare kabel ger alltså lite bättre (mindre) bas om högtalaren är gjord för minsta möjliga seriella resistans. Fast påverkan pga kabelns resistans är mycket liten om man jämför med spolarna i delningsfiltret t.ex. |
Edited by - marens on 2003/03/01 12:00:21 |
 |
|
| |
Topic  |
|