HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Kabel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2003/02/27 :  16:47:31  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
Hur räknar jag ut hur många kvadrat en kabel behöver vara för att klara en ström om 0,25A.

Hälsningar

/loovet

// det blev en aleph 1.7 //

Goffe
Member

409 Posts

Posted - 2003/02/27 :  17:49:31  Show Profile Send Goffe a Private Message
Tja Loovet!
Kolla Elfas faktar sidor d kan nog står där annars kan jag nog letar fram d senare!Tror d kan står i vissa formel samlimg!Du behöver restiviteten för koppar i beräkningen!
//Goffe
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/27 :  17:59:43  Show Profile Send Nagref a Private Message
Om resistiviteten behövs eller inte bero på hur mycket kräm du hade tänkt att pilla in... så att den blir glödhet eller?

Men som Goffe sa så kan man hitta en del på Elfas faktasidor. Där står att läsa att en lämplig störmtäthet är ungefär 3A/mm2 i transformatorer och elektronkiutrustningar. "Kortare och/eller fritt förlagda trådar kan belastas med 2-3 gånger detta värde." Ungefär då 6A/mm2. 0.25A ger då en area på 42mmm2 (millikvadratmillimeter! ) eller en ledardiameter på 0.23 mm eller mer...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2003/02/27 :  19:53:10  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
Tackar för svaren,

Nu vet jag hur jag skall räkna...

Ha det gott

/loovet

// det blev en aleph 1.7 //
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/02/28 :  00:38:45  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Dagens ord är definitivt "millikvadratmillimeter" :-)
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/02/28 :  11:41:48  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Blir det 42 kvadratmikrometer?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000