Author |
Topic  |
|
mangew
Semesterfirare

2297 Posts |
Posted - 2002/07/27 : 17:23:20
|
Vilken är din bästa DIY RCA alt. högtalarkabel som du tillvekat/ lyssnat på? Alla personliga åsikter, beskrivningar och ev. tips (hemsidor) är välkommna för mina kablar som jag ska byta ut.
Har sett någon tråd om interconnect kabel, men oftast drar tråden iväg i allt för tekninska detaljer för mig. Jag vill gärna ha enkel beskrivning utan så mycket teknik bakom.
Min anläggning där dessa ska passa: Högtalare: Pro Ac 2,5 kloner CD: Arcam CD72T Förstärkare: Cambridge A500
Nuvarande kabel, Cambridge interconnect samt Supra Ply 3,4 högtalarkabel.
e-post: magnus.wennberg@tietoenator.com
|
|
SW
Member

542 Posts |
Posted - 2002/07/27 : 17:50:09
|
Jag har gjort ganska många försök med DIY högtalarkablar och den som varit klart bäst i min anläggning är den som beskrivits som LTS kabeln och som görs av EKUA 40x0,2 mm2. Den har beskrivit på detta forum eller om det var på det gamla forumet. Det är alltså inte vanlig EKK utan en signalkabel som består av 40 isolerade parledare. Jag har kört den utan den kojugatlänk som beskrivs för här låter det bättre. En liten varning. Ohmmät alltid kabeln innan den kopplas in så att det inte är kortslutning. Det kan vara ganska svårt att hålla reda på alla de 40 trådarna.
S |
 |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2002/07/27 : 17:52:58
|
jag tänkte bygga XLR kablar, mest på test, blir det bra så behåller jag dem, RG62 och nån slang eller så..
--------- När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger |
 |
|
n/a
deleted

1491 Posts |
Posted - 2002/07/27 : 18:06:08
|
Ang RCA-kabel så har jag knåpat ihop en Supra DAC och RCA kontakter från biltema. Mkt lätt och låter mkt bra till det priset! Supra DAC 55kr/m Kontakter 35kr/par
|
 |
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2002/07/27 : 18:14:44
|
Du kan köpa kompletta kit här Annars går det ju att knåpa ihop med Elfaprylar.
Hur mycket är du beredd att lägga ut?
Mvh/Mats 'There's a method to my madness' |
 |
|
mangew
Semesterfirare

2297 Posts |
Posted - 2002/07/28 : 13:51:40
|
Vad jag är beredd att lägga ut beror lite på, är det väldigt bra kablar så kan jag givetvis lägga ut lite mer. Men någon maxgräns har jag inte även om jag givetvis vill komma undan lite billigare (därför DIY)
Tips och beskrivningar på olika förslag är varmt välkommna.
Har testat att göra en interconnect av fyrflätad siverplätterad kopparkabel från elfa. Lät hyfsat men vet inte om skillnaden var någon större mot den köpes jag har. Kan också berott på billiga, säkert dåliga kontakter (Clas Ohlsson). Som innerkablage i mina kloner har jag samma kabel. Funderade på att göra högtalar kabel från försträkare till högtalare också av denna men tror att den ljusa ton jag redan har förstärks.
|
 |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 15:43:04
|
har du ghjort nån kabel ännu mangew?
------------------------------------------------------------------- När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger |
 |
|
plysch
Member

183 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 16:00:29
|
Har precis gjort klart nya högtalarkablar, efter Tony Gee´s recept. Han hade 2-pars kabel men jag använde skärmad 4-pars kabel från Belden. Det är en cat 5 datakabel med teflonisolering, se beskrivning på Tony´s hemsida, klicka på "CAT5" http://home.hetnet.nl/~geenius/index.html
Hade tidigare LTS-kabeln man den blir inte aktuell igen, dom nya har betydligt bättre kontroll både i basområdet & detaljåtergivning av diskanten. Helt enkelt en kanonkabel. (Billig dessutom, hade en bit kabel över på jobbet....)
|
 |
|
Pac
200.000-klubben

22009 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 17:34:27
|
Hej Plysch,
kul att du prövar nytt!! Pröva att flytta konjugatlänken från LTS-kabeln till dina nya. Den rundar av en bit ovanför det hörbara området men kan hjälpa din förstärkare.
Mvh
|
 |
|
mangew
Semesterfirare

2297 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 01:11:51
|
Har inte gjort några kablar ännu, pejlar läget både på DIY och fabriks sidan(Beg.) Är mkt. sugen på Risch´s Belden korskopplade, men det drar iväg att göra 4st 2,5 m längder med terminering av bananer alt. spadar.
Kanske börjar med enkel kabel och ser om den blir bra.
|
 |
|
no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 07:51:27
|
plycsh, var hittar man cat5-kabeln från belden du köpte?
Mvh
// no_85 ..::Prylarna::.. _______________________ I'm #85 so why try harder... |
 |
|
plysch
Member

183 Posts |
Posted - 2002/09/02 : 11:09:33
|
No 85, den är inhandlad på Elektroskandia. Men bör väl gå att få tag på vilken elgrossist som helst (Selga, Ahlsell eller så). Vart man som privatperson hittar den vet jag ej. Den har iallafall följande E-nummer: E49 315 40. Känner du nån elektriker eller eller liknande bör det inte vara något problem att kunna köpa ut.
Till PAC. Jag skall vid tillfälle prova med att sätta dit konjungatlänken på den nya kabeln, återkommer med lyssningsintryck...
|
 |
|
no_85

824 Posts |
Posted - 2002/09/02 : 12:22:42
|
plysch, tack, skulle/kommer att vara väldigt intressant att få höra om det (med konjungatlänken)!
Mvh
// no_85 ..::Prylarna::.. _______________________ I'm #85 so why try harder... |
 |
|
swede
Member

1091 Posts |
|
niklass
Member

508 Posts |
Posted - 2002/09/03 : 12:33:23
|
snyggt jobbat! :)
jag tänkte återigen tipsa om www.tntaudio.com och deras diy sida... har testat att bygga två olika av deras konstruktioner och det har blivit mkt bra!
/ |
 |
|
no_85

824 Posts |
Posted - 2002/09/03 : 12:39:04
|
Mkt. mkt. snygga, swede! Hoppas (för din skull) att dom låter lika bra som dom ser ut!
Vänlige |
 |
|
ChaLy
Starting Member
45 Posts |
Posted - 2002/09/03 : 19:53:44
|
No 85:
Datorbutiken har billig Cat5-kabel.. |
 |
|
mangew
Semesterfirare

2297 Posts |
Posted - 2002/09/04 : 10:07:45
|
Nu har jag beställt lite RG62 kabel från Elfa. Ska korskoppla denna enligt risch´s modell. Är det något jag bör tänka på? Ska nog också göra interconnect´s av den.
Ska iaf se resultatet med denna den är ju ganska billig, Om det är bra kanske jag handlar lite Belden kabel och förhoppningsvis får ännu bättre. Är också nyfiken att testa Gignos kopiorna |
 |
|
|
Topic  |
|