HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Uppgraderingstankar...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mcbiff
Member

218 Posts

Posted - 2003/02/27 :  18:43:35  Show Profile Send mcbiff a Private Message
Jag är förvisso nöjd med min anläggning för tillfället, men man funderar ju ändå alltid i uppgraderingsbanor. Därför tänkte jag fråga ungefär hur mycket det skulle kosta att uppgradera mina komponenter till något märkbart bättre.

CD: Marantz CD6000OSE
Förstärkare: Rotel RA-01
Högtalare: Audiovector C1

Förstärkare och högtalare är inte mer än ett par månader gamla, så de är inte direkt aktuella för uppgradering i dagsläget. Det vore dock ändå intressant att veta ungefär hur mycket en märkbar uppgradering skulle kosta. T.ex. så har jag tittat åt Dynaudio 1.3, vore det en rimlig uppgradering av högtalarna? Skulle förstärkaren hamna långt efter då?

CD:n har jag under ett längre tag varit inne på att byta, den är snart två år gammal och jag tycker mig vara redo för ett steg uppåt. I vilken prisklass bör jag leta för att hitta något som inte bara är minimalt bättre? Räcker 10000:-?

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/02/27 :  19:04:50  Show Profile Send marbrink a Private Message
Du som har så bra hörlurssystem(cd3000 + sugden headmaster) tycker jag inte behöver uppgradera högtalare=)!

Jag har lyssnat på c1:orna och tyckte dom lät kanon för dom pengarna så dom hade jag nog sparat.
Trevligt snärt i basen har dom=)

Antingen hade jag moddat spelaren eller köpt en bättre begagnad cd-spelare. Själv har jag köpt en Philips 963sa(kombinerad dvd/sacd spelare) från tyskland för 4200 kr(ord pris i sverige 6000 kr).
Läs testen på den på www.head-fi.org !! Sjukt prisvärd är den!
Go to Top of Page

mcbiff
Member

218 Posts

Posted - 2003/02/27 :  19:13:22  Show Profile Send mcbiff a Private Message
Läste testet av Philipsen, det låter ju för bra för att vara sant. Enligt den killen så slår den t.ex. Arcam CD92 med råge. Ofattbart.

Länk till testet om någon vill läsa: http://www4.head-fi.org/forums/showthread.php?s=&threadid=25460

Edited by - mcbiff on 2003/02/27 19:13:51
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/02/27 :  19:21:22  Show Profile Send marbrink a Private Message
Bra är den i alla fall och sjukt prisvärd! man kan välja 96 hz och 192 hz upsampling eller off...
Har inte testat den med sacd än dock=) beställ den från tyskland! har inte mycket att förlora=)!
Go to Top of Page

mcbiff
Member

218 Posts

Posted - 2003/02/27 :  19:29:03  Show Profile Send mcbiff a Private Message
Varifrån i Tyskland beställde du den? Har du jämfört med några andra spelare?

Edited by - mcbiff on 2003/02/27 19:29:32
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/02/27 :  19:39:08  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jag beställde från http://www.technikdirekt.de
det kostade ca 460 euro inkl. frakt och postförskott
Har inte jämfört den direkt mot någon spelare. Hade en Harman Kardon HD740 och tycker den här är vassare + att den nästan tar alla format. Tycker också att den slår din CD6000OSE om man hittar rätt inställningar osv.
Den har nätbrunn så man kan byta nätkabel vilket kan vara en fördel om man vill det! Den väger också nästan 5 kg och ser bra ut! Sen att det klingar lite när man slår på locket får man ta=)
Kan varmt rekommendera den!!!

Go to Top of Page

mcbiff
Member

218 Posts

Posted - 2003/02/27 :  19:43:46  Show Profile Send mcbiff a Private Message
Vilka inställningar behövs för att den ska slå min Marantz? Med specifikationerna den har så borde den göra det enkelt tycker man.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/02/27 :  20:13:19  Show Profile Send marbrink a Private Message
hehe...ja dom inställingarna man föredrar=) jag kör med 192 hz upsampling, audio direct inställningen och har inte något kopplat till någon tv eller så...med audio direct så stänger man av alla bildfunktioner typ tror jag...
Go to Top of Page

mcbiff
Member

218 Posts

Posted - 2003/02/28 :  12:53:07  Show Profile Send mcbiff a Private Message
Ingen annan som har några tips? Alla synpunkter är ytterst välkomna.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000