| Author |
Topic  |
|
|
Aton
Member

2048 Posts |
Posted - 2003/02/27 : 22:57:50
|
Sa jag att jag var nybörjare inom hifi... |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/02/27 : 23:00:28
|
| full fläkt hela tiden =) |
 |
|
|
Micke
Member

103 Posts |
|
|
Aton
Member

2048 Posts |
Posted - 2003/02/27 : 23:43:14
|
| Tack Micke! Avancerad text, men man fick nästan intrycket att det handlade om bastu-aggregat. Lyckligtvis (med tanke på att min stereomöbel är av trä) är jag mest intresserad av Klass A förstärkning i CD-spelare och det ska väl inte bli så varmt? |
 |
|
|
jonny99
Member

433 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 10:22:43
|
"Lyckligtvis (med tanke på att min stereomöbel är av trä) är jag mest intresserad av Klass A förstärkning i CD-spelare "
I en normal HIFI anläggning så är alla förstärkarsteg i de olika apparaterna utom just effektförstärkarens utgångssteg klass A. |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 10:35:40
|
| Aton, då ska du ha Technics CD-spelare med "Class AA". (Obs! Skoj) |
 |
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 12:35:14
|
quote: I en normal HIFI anläggning så är alla förstärkarsteg i de olika apparaterna utom just effektförstärkarens utgångssteg klass A.
Nja inte riktigt så. De flesta diskreta förstärkarsteg möjligtvis men oftast inte de som använder opamapr och om inte annat så brukar det sitta en opamp vid I/V-omvandlingen efter daccarna i CD-spelare och liknande. Finns undantag givetvis. S1... |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
|
Aton
Member

2048 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 15:06:22
|
| Tack för era audiofil-svar! Jag drar slutsatsen att man inte behöver fästa så stor vikt vid om delar av Cd-spelarens signalväg innehåller Klass A-förstärkning. Och någon bastu lär det inte heller bli. |
Edited by - Aton on 2003/02/28 15:08:40 |
 |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 17:09:28
|
Du kan även läsa här: http://www.hifimagasinet.com/forstarkare.asp
Klass B innebär att stömmen rusar fram och tillbaka. Eftersom transistorer bara kan leda ström åt ett håll så måste man ha en krets för varje riktning. När man switchar mellan kretsarna uppstår distorsion, vilket leder till lägre ljudkvalitet. Därför är klass A mer välljudande, för där går strömmen bara åt ett håll. Men för att åstadkomma det så måste det ständigt flyta ström, även när man inte har någon signal,och som då omvandlas till värme. I cd-spelare skickar man signaler med mycket låg effekt, där spelar det ingen roll. |
 |
|
|
Claes_Ireland
Member

2146 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 20:30:14
|
Tja, om vi ska säga så här: Klass A så leder en transistor under hela signalen. Du kan paralellkoppla massa transistorer, men en enskild trissa leder hela signalen, alltså både plus och minus.
Klass B så leder en transistor bara halva signalen, antingen den positiva halvan, eller den negativa. Det här betyder att du måste ha minst två trissor, en som leder plus och som leder minus. I övergången mellan de två trissorna uppstår distorsion.
Vid klass A drift, så flyter det alltid lika mycket ström genom en trissa som det gör genom högtalaren.
Eller har jag fått det om bakfoten? |
 |
|
| |
Topic  |
|