Jag funderar starkt på att köpa ett McIntosh-slutsteg. Det är ett MC300 som lämnar 2 x 300W. Väger bara 36 kg.Steget tillverkades mellan 95-99. Nypris ca 40-45 kkr tror jag.
Är det någon som har erfarenhet av McIntosh slutsteg?
Vete tusan varför, men de har hållit sig med utgångstransformatorer även på sina transistorsteg i alla tider. Med få undantag. Detta är de ensamma om vad jag vet. Om det är ngn fördel el. inte vet inte jag, men naturvetarna här på forumet kan säkert bidra i den frågan.
I vilket fall så var ovan märke det enda som orkade driva ett par Thiel-burkar med ngn stil för 10 år sen när jag och en kompis skulle koppla upp för en mässa. Vet inte vad den modellen hette, men den spöade Krell KSA 100 med lätthet.
Köp gärna ett steg med ett par år på nacken. Kvalitén har dalat sista årtiondet. I alla fall enligt dem jag känner som äger McIntosh. "Det var bättre förr"
Kan säga att brorsans McIntosh med 2 st stereosteg på 2*75 bryggat till 2*150 spelar klart lika starkt och öppet som min Krell med samma effekt. Hans stärkare gjordes mellan 79 och 86. Vet inte exakt hur gammalt hans är. Men det låter ruskigt bra.....
Vete tusan varför, men de har hållit sig med utgångstransformatorer även på sina transistorsteg i alla tider. Med få undantag. Detta är de ensamma om vad jag vet. Om det är ngn fördel el. inte vet inte jag, men naturvetarna här på forumet kan säkert bidra i den frågan.
Det finns fler som använder utgångstransformator till transistorförstärkare. Bla. EAR och Lamm