| Author |
Topic  |
|
|
Orpheus
Member

970 Posts |
Posted - 2003/02/27 : 23:18:16
|
Hej ni som har Cambridgestärkare,Vad driver ni för högtalare med dem. Är sugen på nya men vet ej hur"tunga" saker man kan hänga på o ändå fortfarande ha välljud? Hoppas ni förstår vad jag menar för det är ju ändå en budgetstärkare om än en bra sådan. mvh Patrik |
Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660 |
|
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2003/02/27 : 23:49:03
|
quote: Är sugen på nya men vet ej hur"tunga" saker man kan hänga på o ändå fortfarande ha välljud?
Om man säger såhär: Ljudet blir aldrig sämre för att man hänger på mindre dåliga högtalare. För det är de, högtalarna, mer eller mindre dåliga. Däremot kan man säkert få bättre ljud om man köper en ny förstärkare också. Men jag upplever det aldrig som att en billigare förstärkare inte är "värd" högtalarna. Att man får bort resonanser, fas- och frekvenskurveproblem och får jämnare spridning och lägre distorsion är bara bra. Det är inget som gör att förstärkaren presterar sämre på något vis, den har ändå oftast mycket renare ljud än vad högtalarna har, även om den är billig.
Så det är bara att lyssna på, efter ett par riktigt bra högtalare. |
 |
|
|
Aton
Member

2048 Posts |
Posted - 2003/03/01 : 19:12:24
|
Det är klart att billiga förstärkare ofta har begränsade effekt- och strömresurser. Då presterar de sämre med krävande högtalare. Men detsamma gäller även många dyrare förstärkarmodeller. Det finns helt enkelt inget linjärt samband mellan förstärkarens pris och dess "högtalarkapacitet". Däremot finns det förhoppningsvis samband mellan priset och ljudkvalitén men den har mindre med watt och ohm att göra. Detsamma kan sägas om högtalarna. Små högtalare har vanligtvis lägre känslighet men priset säger inget om hur mycket de kräver av förstärkaren. Gör som jag, ta med dig dina förstärkarspecifikationer till högtalarhandlaren eller någon mer oberoende hifi-expert. Du måste ner på modellnivå med den här diskussionen, här duger det inte med generaliseringar. |
 |
|
|
Aton
Member

2048 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 10:56:20
|
Hmm, Orpheus, insåg just att jag inte svarat det minsta på din fråga... Istället började jag visst argumentera med Marens. Dessutom har du gjort just vad jag föreslog d v s vänt dig till oberoende hifi-experter. För det är väl just vad man måste kalla många av deltagarna på den här sidan. Berätta mera. Vilken Cambridge-modell har du? A300? Den skall enligt Cambridge lämna 50W rms vid 8 Ohms men det säger ju inte mycket. Företaget säger inget om strömkapaciteten men de rekar högtalare med minst 6 ohm nominellt. Men A300 modell (eller om du har 500an) måste väl ha testats i Hifi-Musik. Kubmätning någon? |
 |
|
|
Orpheus
Member

970 Posts |
|
|
Cliff Barnes
Member

72 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 12:20:56
|
| Jag kan rekomendera monitor audio bronze 2 som jag varit och lyssnat på flertalet gånger, funderade själv på dem ett tag. Låter riktigt bra och hyffsat billiga, 3400 om jag minns rätt. |
Im not a loser |
 |
|
|
theboyonthemoon
Member

350 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 13:55:10
|
| audio pro black diamond funkar finfint till en cambridge A3i... |
Det är väldigt kort tid man lever med tanke på hur länge man kommer att vara död... |
 |
|
|
Aton
Member

2048 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 17:07:52
|
Jag var på biblioteket och passade på att spana in Hifi&Musiks kubmätning på A500. Den var med i deras stora förstärkartest i nr 1-2/2001. Men chansen är väl stor att modellen uppgraderats sedan dess så det jag läste kanske inte gäller längre... Hursomhelst: Sammanfattningsvis så var ljudbetyget bra men kubmätningen visade att den trivs bäst med lättdrivna högtalare. Den tappar nämligen effekt väldigt snabbt om högtalarmotståndet sjunker under 4 ohm. Och den lämnar max 10A ström vilket är lite lågt. Men testarna gillade som sagt ljudet. |
 |
|
|
Explora
Member

65 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 18:17:29
|
A500,an är uppgraderad för ca 1/2 år sedan med lite styvare nätdel.Så nu klarar den lite svårare burkar.... Vill du ha en stativare så testa Amphion HeliumII. Snygg ,liten , j-la bra ljud! |
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 18:30:16
|
| Jag tror Linnhandlarna brukar köra Cambridge med JPW-högtalare och det brukar passa bra ihop. Har inte hört så mycket från det företaget på sista tiden men dom verkar ha kommit ut med en ny serie. |
Hifiarkeologen |
 |
|
| |
Topic  |
|