HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad är en audiofil?!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/02/28 :  23:55:26  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Trodde Katan var en man

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/02/28 :  23:57:55  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
"en audiofil är en som ägnar sig åt audiofili"

men det är väl iaf inte straffbart ännu?

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/03/01 :  00:00:32  Show Profile Send nin a Private Message
Audiofil är man när man väljer skivor efter ljudkvalitet.

En Audiofil lyssnar mer på ljudet från anläggningen än själva musiken...

Menar du detta eller??
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/01 :  01:43:33  Show Profile Send DasIch a Private Message
"Trodde Katan var en man"

Har du någonsin stött på en man som heter Linn i andranamn?

Objektivist
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2003/03/01 :  02:50:18  Show Profile Send NewMount a Private Message
Först lite allmänbildning, med tanke på ZACs bilreferens ovan (Horsch betyder i en viss tysk dialekt "lyssna"):

Audi AG can trace its roots to the year 1899 when August Horsch founded his manufacturing company and built his first Horsch automobile in 1901. The Audi name was established in 1910 when Mr. Horsch was forced out of the company he founded and began a new venture. The name is derived from Horsch's: "to hear" in German to the Latin "Audi".

Vag gäller definitionen av audiofil, tycker jag man kan säga "den som avnjuter god musik med god ljudåtergivning". Man kan ju exempelvis äta (medhavd) god mat på en allmän toalett, ackompanjerad av diverse oaptitliga dofter, men det är ju betydligt angenämare på en god restaurang. God musik kan avlyssnas i en transistorradio, men är betydligt trevligare hemma i soffan framför HiFi-anläggningen, ackompanjerad av whiskey och cigarr...

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2003/03/01 :  09:12:45  Show Profile Send JM a Private Message
nin !

"Menar du detta eller??"

Javisst ! Jag har hört många som ojjar sig över hur bra ljud det är på en ny skiva dom har köpt, men dom säger inget om musiken på skivan... Men som sagt, det är MIN åsikt om vad en audiofil är ! Man har snöat in helt enkelt. Sedan finns det ju många olika grader av audiofili. Jag lider nog lite av det själv... ;)

Ännu värre är det när ngn har köpt en ny DVD-film och höjer ljudet på filmen till skyarna, sedan om man frågar om själva filmen var bra då får man till svar "sådär, den dög väl"

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/03/01 :  09:21:29  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Horch ska det nog vara. Horch var ett av fyra bilmärken som ingick i Auto-Union. De övriga var DKW, Wanderer och Audi. Det är f.ö. därifrån som Audi fått sina fyra ringar.

Lite lätt OT kanske?
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1477 Posts

Posted - 2003/03/01 :  10:56:13  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
som jag ser det så finns det hur många falanger som helst i det här skrået..kan ju försöka lista:
*dom som bara handlar skivor och lyssnar på musiken
*dom som letar efter den perfekta kabeln
*dom som bara bygger högtalare hela dagarna
*dom som bygger elektronik nätterna igenom
*dom som skall tweaka allt
*dom som hellre går på konsert än att lyssna hemma
fler finns...

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/03/01 :  14:03:21  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Men Janne! En film kan ju ha bra soundtrack & låta bra även om filmen i sig är värdelös!? Det är väl en självklarhet? Att det är bra ljud i filmen innebär inte att filmen i sig är bra... Liksom det inte skulle innebära att ljudet är bra bara för att filmen innehåller duktiga skådespelare &/eller en bra story? Jag tycker du sprang iväg litegrand i fel riktning där.

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/03/01 :  15:00:47  Show Profile Send nin a Private Message
JM, Ja smaken är olika. Själv anser jag mig vara en audiofil p g a att jag vill ha ut så bra och nära originalet från mina skivor. Sedan att mycket av den musiken jag köper (Metal mm) låter rätt dåligt spelar ingen roll. Men så ser jag på det. Såklart vill man ha den bästa versioen av en viss skiva men jag är inte intresserad av att köpa någon skiva för främst ljudkvaliten, det är musik som är viktig. IMHO såklart
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/01 :  17:23:35  Show Profile Send brumel a Private Message
En audiofil är en person vars sexuella intresse endast riktas mot tekniska apparater av underordnad betydelse företrädesvis kablar och högtalare.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

x2000
Member

411 Posts

Posted - 2003/03/01 :  17:33:31  Show Profile Send x2000 a Private Message
hi

Audiofil är en ny produkt från ARLA
släng i några sd-kuddar
och du har ett perfekt mellanmål
mvh
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/03/01 :  21:33:10  Show Profile Send Aton a Private Message
Bakgrundslyssnade lite på SVT kanal 1 för en stund sen. Kan inte en audiofil vara en som inte lyssnar på melodifestivalen...
Go to Top of Page

manson31
Starting Member

6 Posts

Posted - 2003/03/02 :  01:35:52  Show Profile Send manson31 a Private Message
En audiofil vill ha ett perfekt ljudintryck av den musik han lyssnar på. Ständigt går han och grunnar på att uppgradera, för att nå det dära välljudet. Lite jobbigt blir det väl när man börjar analysera skivor man har och upptäcker att hälften inte håller måttet.
Det där var min bild av att vara audiofil, känner att jag är på väg åt det hållet mer och mer. Men det är ju en trevlig hobby

manson
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/03/03 :  16:13:17  Show Profile Send yoko a Private Message
en audiofil är en sådan av polarna är klassad som lite knäpp pga ett ofattbart stort intresse av tekniska prylar...som låter....eller så är det den den där nya med vanilj o kardemumma smak. Vet inte riktigt...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000