HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Beröm till deltagarna på DIY forum
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/03/01 :  17:07:30  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Jag blir alldeles imponerad och ärligt dessutom, av all den massiva kunskap som uppvisas på DIY forumet.

Man kan mycket lätt få svar på allt. Jag menar allt! om man ställer rätt frågor.

Inrätta en akademie för konsultuppdrag till okunniga TV-reportrar och annat löst folk.

Jävligt bra! Ursäkta språket men i detta fall är det befogat.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/03/01 :  20:46:42  Show Profile Send dole a Private Message
Jag skulle nog vilja ge beröm till alla på forumet som nu inte alls har samma pajkastning som för.
Bra jobbat tjejer och killar.
Mvh dole

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/03/01 :  20:54:59  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
dole: Just så!

www.musikhemma.se

Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/03/01 :  23:50:41  Show Profile Send joakim a Private Message
DIYare drivs oftast av en hunger att veta mera mera och mera. För att bygga själv är inte som många verkar tro ett sätt att spara pengar. För det mesta så blir slutsumman inte ett dugg billigare än att köpa fabrikstillverkat.

Oftast brinner man av iver att visa sina skapelser, men även av iver att få se/höra andras skapelser. Och ibland är de riktigt misslyckade experimenten de allra, allra roligaste. Nu i mars ska jag åka på 2 st DIY-träffar. Jag ska inte visa upp ngt eget, men väl titta/lyssna på andras skapelser.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/03/02 :  00:38:33  Show Profile Send henricsson a Private Message
quote:
DIYare drivs oftast av en hunger att veta mera mera och mera. För att bygga själv är inte som många verkar tro ett sätt att spara pengar. För det mesta så blir slutsumman inte ett dugg billigare än att köpa fabrikstillverkat.

Det beror på vad du bygger, har svårt att se att det blir lika stor kostnad när man gör jobbet själv som att köpa kommersiella prylar. Sen att det tar hur mycket tid som helst är ju en annan femma.

Jag tror det är tekniken som driver de flesta DIY:are, sjukdomen drabbade mig först för halvåret sedan.
Kulkul!!

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/03/02 :  01:10:46  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
henricsson:
Alldeles rätt!
Det är en sjukdom och den är obotlig.
Många är kallade och få utvalda.
Nåja, inte så få har samma sjukdom.
Jag som inte är särskilt bra på detta DIY njuter mer av själva arbetet än slutresultatet.
I vissa fall kan det vara en fördel.

Jag ville på 80-talet bygga Fostex stora studiomonitorer.
Sagt och gjort, ned till Helsingborg och inhandlade deras kit för i runda slängar 9000 sek. Mycket pengar på den tiden, men idag blir jag tårögd när jag läser fakturan.
Jag vill inte ens tala om vad grejorna kostade men hade jag vetat då vad jag vet idag hade jag rånat en bank och köpt hela lagret.

Jag hade ingen aning om högtalarbygge överhuvudtaget så jag gick efter en minst sagt nödtorftig ritning.
Slängde ihop en 160 liters låda och hål för basreflexrör och allting. Utom basreflexrör. Och kunskap.
Ja, vad fan, det fick gå ändå.

En fyrvägskonstruktion blev det och i spånplatta med spik och lim och inget spackel och svartlackat.
Delningfiltret var lika stort som DN: söndagsbelaga.
In och på och med grejorna och jacka in hela härligheten och nuuuuuuu skall det spelas!

Det gjordes det och under några år så skulle det "fixas till" så att det blev som man tänkt sig från början.
Lika självklart som att det aldrig hände så försökte jag mig på ett riktigt seriöst bygge så småning om.

Det var möbelsnickarbyggd låda i finsk masurbjörk och Fostex världsberömda 12" kantlösa bas.
Med noggranna instruktioner från mig, förstås. Och 120 liters basreflex, denna gången med rör.

Handjobbat hardwire delningsfilter enligt konstens alla regler.
De outsägligt vackra och funktionella trähornen D425 med alnicodrivers D232 och diskantelement T925.

Garanterat världens snyggaste högtalare alla kategorier, vill ni ha bilder så maila mig så får ni dåliga bilder tillbaka, dock bilder.
Nypris idag: 40 000 sek per sida. !!!!!
Nä, jag skryter inte och inte heller tror jag att det är en större överdrift.
Till saken, hur lät det?

Tja, ni troende kan be för mig. Ni andra får väl ha skadeglädjen som vapen och min tröst är väl att jag inte betalade de pengarna för eländet.
Buäääääääääää.

Jag fick demontera hela skapelsen och sälja av det bit för bit och de lådor som var, och är, de absolut det snyggaste jag sett gick till skroten.

Jag är envis som en åsna så nu skall det på det igen.
I en betydligt begränsad upplaga dock.
Så, sensmoralen är: sätt begränsningarna i plånboken och inte i fantasin.

Nu har jag blivit långrandig igen så jag bjuder er farväl, ni byggarbröder.

www.musikhemma.se

Edited by - akktustakki on 2003/03/02 01:12:54
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/03/02 :  02:25:30  Show Profile Send Nagref a Private Message
akkustakki:
Det är en välsignelse att det finns DIYare och speciellt DIYare som du som vågar satsa så mycket för ty utan DIYare så hade vi varken haft någon hifi överhuvud taget! Eller någonting annat för den delen heller! Utan stora DIYare som Edison eller Marconi så hade vi haft mycket mindre. Allt föds inte i direktionsrummen ty utan DIYande i början så hade det inte funnits några skumma styrelserum! DIY är inte bara en hobby det är en vilja att förstå och komma vidare bortom osedda horisonter! Kanske inte så självuppoffrande som Columbus men ändå. Vi (en del av oss åtminstone) vill komma bortom de horisonterna till nya vidder.
Trångsynta är de herrar som försöker narra oss i vår strävan. Må mossa växa på deras hår och tånaglarna växa inåt kan man tycka men icke! Vi låter oss inte förtryckas och är så generösa att vi låter dem hållas med sina trångsynta åsikter och ser dem med överseende när de symbiotiskt snyltar på andras DIYande.

DIY-are var stolta för utan era gelikar hade vi inte ens befunnit oss på stenåldernivå!
Var generösa med er kunskap för utan generositet hade vi inte utvecklat saker i synergetsikt och det hade gått mycket långsammare. Minns att vi har inte förmåga att göra allt själv och det är bättre att någon annan gör en sak än att den aldrig kommer mänskligheten tillgod. (Man kan invända att alla saker inte bör utvecklas men sådan saker inbegrips inte i saker som kommer mänskligheten tillgodo...)
DIYare hälsa alla människor och utvecklade varelser med en öppen famn ty man vet aldrig vem som kan hjälpa till i ens personliga utveckling. Fiender finns inte för ingen kan någonsin ta ens ideer från en. De kan möjligen utveckla dem och tjäna pengar på dem men det betyder bara att det var goda ideer och bättre intellektuell belöning än att ens ideer kommer andra tilgodo finns nog inte för en medveten individ.

DIYare, god natt på er alla och se en ny strålande dag imorgon!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/03/02 :  02:35:37  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
nagref, broder.
Tack för att du orkade igenom hela inlägget!
Ditt eget visar på den sällsynta moral man endast finner hos de hängivna.
I slutänden är det musik vi gör, och med egna medel och nyfikenhet blir det endast bättre.
Nu håller jag på att bli pretantiös och högtravande, så det är dags att lägga av medans tid är.
God nattt pojkar och flickor var än ni befiner er.

www.musikhemma.se

Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/03/02 :  14:42:19  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
En sak som slår mig är att så gott som alla DIY-are kan diskutera med varandra om sina olika ideal utan att det någonsin urartar. Någon bygger med bredbandare, någon gillar Scan-Speak, någon renoverar Carlsson (ok, skyldig!). Alla utbyter vi tips och erfarenheter. Mycket trivsamt på DIY-forumet helt enkelt!

/Erik
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1477 Posts

Posted - 2003/03/02 :  16:10:17  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
"Alldeles rätt!
Det är en sjukdom och den är obotlig.
Många är kallade och få utvalda.
Nåja, inte så få har samma sjukdom."

..hehe...håller helt med, sjukdomen drabbade mig när jag vid 7 års ålder fastnade med fingrarna i en elorgel jag fick av min morbror.. efter sjukhusbesöket och mitt brännsår hade läkt var jag fast besluten att ta reda på vad jag hade stoppat fingrarna i, det visade sig att farsan hade slängt orgeln.. 8-(
sen dess har det rullat på, idag är sjukdomen troligtvis obotlig, varje kväll efter jobbet slås lödpennan på, jag har slitit ut minst 4 lödstationer genom åren.
får man någon komponent av en kollega eller kompis så är min första tanke, vad kan jag bygga med denna??..
ett annat symptom är att man alltid har minst två projekt i huvudet, skulle man råka bli klar med alla projekt och inte har hittat något nytt passande så klättrar man på väggarna tills man har ett nytt projekt att sätta lödpennan i.

just nu är det ett kombinerat försteg med rör och IC som gäller, samt ett klass-A steg och på måndag får jag nog mina grejer till ett annat steg jag skall börja fila på, så fullt upp!

/L.

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/03/03 :  02:00:50  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Det är helt enkelt roligare att bygga själv + att man kan få det som man vill ha det, teoretiskt iaf

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000