HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Baffelkorrigering?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

aolite
Member

233 Posts

Posted - 2003/03/01 :  17:42:16  Show Profile Send aolite a Private Message
Tjänar man inget på att ha en smal baffel? Nagref? Marens? Någon?
Dämpas diskanten om man har smalare baffel för den? Exakt vad gör man när man baffelkorr.? Man måste altså räkna ut lämpliga mått på baffeln? Finns det något liknande beräkningar för hur relationen mellan bxhxd bör vara? Formler, hur räknar man?

//aolite

Edited by - aolite on 2003/03/01 20:08:15

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/03/01 :  21:03:13  Show Profile Send Nagref a Private Message
Tjänar och tjänar... Det beror hela tiden och alltid vad du vill uppnå! En smalare baffel ger dig mer ljudenergi som sprider sig i rummet. Om det är det du vill ha så är det bra. Är det inte vad du vill ha så är det dåligt!

diskanten brukar inte påverkas om man inte har en väldigt liten baffel (såsom B&W).

Baffelkorrektione moteverkar den försvagning som blir vid lägre frekvenser då ljudet inte bara rör sig framåt utan även runt baffeln skanter och därmed går bakåt.

Man bör räkna ut lämpliga mått på baffeln för det. Några exakta relationer finns inte för det kan vara så att man har element med vissa svagheter i en del frekvensband som man vill förstärka eller försvaga och då kan man anpassa baffeln för det.

Hur man räknar är halvenkelt men det tar tid föra att det är rätt många beräkningar som måste utföras. Det är ämne för ett tiotal frågor hur det görs så det besvarar jag inte här...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/03/01 :  22:44:06  Show Profile Send henricsson a Private Message
Den här simulatorn är bra,
http://www.pvconsultants.com/audio/diffraction/downloadbds.htm

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/03/01 :  23:22:42  Show Profile Send marens a Private Message
"diskanten brukar inte påverkas om man inte har en väldigt liten baffel (såsom B&W)."

Nja, jag tror jag vet hur du menar Nagref, men bara för att förtydliga: Alla frekvenser påverkas av baffeldiffraktionen. Vart man sätter diskanten t.ex, hur måtten på baffeln är och om man har fasade kanter mm påverkar frekvenskurvan mycket och även olika i olika riktningar från högtalaren.

Vid halvlåga frekvenser kan man dock se en trend på alla bafflar. Det är som sagt att låga frekvenser är ca. 6dB lägre än höga. Vid vilken frekvens det inträffar och hur övergången ser ut beror alltså på baffelns mått.

Det är ganska komplicerat att räkna ut så att det blir någorlunda rätt, men väldigt förenklat kan man säga att ljudets hastighet genom (baffelns minsta ledd i meter ggr 4) ger ungefär vid vilken frekvens det händer. Exempel en 20cm bred baffel: 340/(0.20*4)=425Hz. Det brukar vara i stora drag runt 3-4dB/oktav i övergången, men det ser ofta ut som en puckel i mellanregistret på +2dB som dalar ner mot -6dB vid låga frekvenser och 0dB vid höga frekvenser(om man utgår ifrån tillverkarnas känslighetsangivelser som 0dB). Vet inte om det här hjälper någonting praktiskt sett men det kanske ger lite mer förståelse för hur det kan se ut.

edit: Visst ja, -6dB gäller i fria luften, i vanliga rum med väggar golv och tak så brukar det vara lagom att kompensera mellan 2-4dB beroende på placering och smak.

edit2: Simulatorn i henricssons länk är helt fantastiskt bra och användbar.

Edited by - marens on 2003/03/01 23:29:25
Go to Top of Page

aolite
Member

233 Posts

Posted - 2003/03/01 :  23:43:42  Show Profile Send aolite a Private Message
Ok. Förstår problemet. Får pula lite med bds, så kanske man lär sig något

//aolite
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/03/02 :  01:46:20  Show Profile Send Nagref a Private Message
Visst påverkas alla frekvenser men frågan är om man kan säga att alla frekvenser påverkas mycket eller ens så nämnvärt att det är värt att bry sig?

Några generella tummregler kan man nog ge och det är för frekvenser över f=c/a/2 (där c är ljudhastigheten och a är medelavståndet till kanten) där blir påverkan mycket mindre oavsett hur stor strålningsvinkel elementen är och för frekvenser där våglängden är ca 2 ggr mindre än omkretsen på membranet så börjar baffel spela mindre roll.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/03/02 :  10:00:48  Show Profile Send celef a Private Message
Dessutom blir väl fenomenet mindre påtaglig off-axis!?

sound pollution
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/03/02 :  13:45:02  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Visst påverkas alla frekvenser men frågan är om man kan säga att alla frekvenser påverkas mycket eller ens så nämnvärt att det är värt att bry sig?
Jo det tycker jag definitivt att man ska, man kan få sving på 5-6dB om man placerar diskanten fel på baffeln osv. Fast responsen över säg 10kHz påverkas inte så mycket.
quote:
Dessutom blir väl fenomenet mindre påtaglig off-axis!?
Ja och nej, beror på vart off axis, det går ofta i vågor kan man säga.

Så om man är riktigt kräsen och vill ha snäva toleranser +/-1 eller ett par dB och kanske inom en bred spridningssektor och inte bara i en enda punkt så borde man ta hänsyn till baffelns påverkan på alla frekvenser.
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/03/02 :  14:26:06  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Hmmm... Blir inte globformad "låda" bra om man vill komma ifrån ripplet som orsakas av kantdiffraktion, - resultat blir väldefinierat "baffelsteg". Min nästa låda ska vara väldans avrundad, ehhh tror jag.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/03/02 :  14:30:43  Show Profile Send celef a Private Message
Eller montera elementen i en oändlig baffel, t ex i väggen!! Mkt billigare än ett megastort klot!

sound pollution
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/03/02 :  22:58:54  Show Profile Send henricsson a Private Message
quote:
Hmmm... Blir inte globformad "låda" bra om man vill komma ifrån ripplet som orsakas av kantdiffraktion, - resultat blir väldefinierat "baffelsteg". Min nästa låda ska vara väldans avrundad, ehhh tror jag.

vs

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/03/02 :  23:01:15  Show Profile Send henricsson a Private Message
Frågan är väl bara om det är värt mödan med tanke på hur precist Verdones simulator verkar vara.
Om man inte gillar designen då.

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/03/02 :  23:11:37  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Utan att ha testat programmet ovan, vad händer när baffeln s.a.s. är lite försänkt dvs det finns en kant runt fronten på högtalaren, som Hifikits lådor är byggda, så ni förstår vad jag menar?

/L

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/03/03 :  00:18:16  Show Profile Send celef a Private Message
jag tror det blir i princip samma sak som att ha vass kant, när ljudvågen når "klacken" så reflekteras den och börjar vandrar tillbaka mot elementet. Men jag tror de flesta "klackar" är så grunda att de i stort sett är akustiskt transparanta, man får alltså vanlig diffraktion.

sound pollution
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000