HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Intressant länk ang. tyckande och tänkande.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/03/01 :  23:12:40  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
http://hem.bredband.net/b100922/Hoegtalarskroenor.html

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/03/02 :  11:43:25  Show Profile Send poman a Private Message
Tjena akktustakki!

Intressant länk som kan starta en del heta diskussioner antar jag.
Go to Top of Page

BryanB
Starting Member

11 Posts

Posted - 2003/03/02 :  12:45:52  Show Profile  Visit BryanB's Homepage Send BryanB a Private Message
Jo, jag läste den där artikeln tidigare.

Den ställer som allt på sin kant...
Go to Top of Page

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2003/03/02 :  18:16:19  Show Profile Send gurin a Private Message
Själv är jag inte tekniker och har väldigt lite reda på varför mina apparater låter som de gör. Jag är dessutom föga intresserad av det. Jag är intresserad av att lyssna på musik via min stereo. Kan någon hjälpa mig att ”få till det” genom att mäta, väga och löda något tar jag tacksamt emot denna hjälp, om jag kan höra att det låter bättre.

Vad jag däremot kan är att analysera argument och text. Kenneth Johansson som skrivit denna text använder ett klassiskt retoriskt knep. Han börjar med att vältra över bevisbördan på motståndaren med påståendet: ”Om ni envisas med att något som jag avfärdar här nedan verkligen fungerar så måste ni vara beredda på att bevisa det i ett riktigt kontrollerat blindtest.” Själv bevisar han ingenting.

Sedan går han vidare och ställer upp en massa mer eller mindre använda försäljningsargument som förlöjligas, vilket är mycket enkelt. Alla försäljningsargument baserade på teknik är nämligen tämligen löjliga för den som inte förstår dem och oftast ännu löjligare för den som förstår dem, vilket Kenneth Johansson tydligen gör. Sedan raljeras det lite och därefter är det klart. Hela denna kabeltext utmynnar i att det inte spelar någon större roll vilken kabel som används. Det går nämligen inte att höra skillnad på dem enligt hans fysik.

I sig är denna text ett exempel på ett klassiskt cirkelresonemang som bara kan brytas genom att blindtesta en lampsladd och en välljudande dyr kabel, exempelvis Cardas Golden Cross, vilket författaren inte anser sig behöva göra eftersom fysiken säger att det omöjligt kan vara någon större skillnad.

I korthet: Kenneth påstår att något är på ett visst sätt eftersom fysiken säger att det är så. Detta bevisas av att meningsmotståndarna inte använder fysik för sina argument. De har kanske prövat olika kablar, utan att plocka isär, mäta och väga dem.

För oss som inte har våra kablar för att dagligen mäta dem utan för att lyssna på musik via dem är resonemang som Kenneths tämligen intetsägande.

Om spikesen orkar jag inte ens läsa.

I hast/Gurin

Mina öron är mina mätinstrument.
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/03/02 :  21:06:47  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Jag tycker följande är mycket intressant och det vore kul med en diskussion om det. Saxat från http://www.diyhifisupply.com:

"Imaging: It's the be-all-end-all for many. Pin-point sound sources, voices emanating from a mouth-sized space in the blackness of the sound curtain. But if you go to a live concert and close your eyes and listen, you hear something very different. Sound comes from all around the hall in varying amplitudes, but with subtle spatial cues that help you identify the location of the sound. It's nothing like mono (much more complex than that) nor is it like the pin point stereo imaging from our Stereo. Imaging is such a treasured and desired psycho-acoustical effect because with hifi we lack visual cues for the presence of musical instruments and so seek compensation. It's not real, it's only a facsimile of the music event and so strictly intellectual and amusical. To evoke a more physiological systemic response, the body requires much more."

/Erik
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/03/02 :  21:45:26  Show Profile Send henricsson a Private Message
Håller med föregående talare att KJ borde vara lite mer objektiv, redovisningar på blindtester eller iaf A-B vore på sin plats.
Eller åtminstonne mäta upp & fysikt förklara olika tendenser.

Personligen är jag högst intresserad av den tekniska delen av HiFi, men att tekniskt försöka sätta mig in i varför olika kablage kan göra så stor skillnad känns avlägset. Jag menar, bara spolen i de flesta delningsfiltrena består av en väldigt lång, mycket tunn (om du inte kör DIY eller har fetdyra högtalare) kopparledare.

Borde inte,

vs

göra mer för ljudet än +/- en tusenlapp på kablage?

Men! När man själv byter kablage hör jag onekligen hyfsat stora variationer. Misstänker dock att det är famför allt beror på att jag kan mitt egna system så väl, sen hur välbyggd kabeln ser ut att vara spelar nog en ett spratt.
Kompisar som är måttligt hifi-intresserade hör noll förbättring/försämring.

Kan det vara så att konstruktörerna avsiktligt ändrar på kablarnas parametrar för att färga ljudet till det "bättre"?
Har själv svårt att tro det.

Med tanke på erfarenheterna hos många här på forumet borde väl det väl finnas folk som gjort oberoende kabeltester på olika system "samtidigt"?

Eftersom jag är mindre glad för att skriva spaltmeter med persoliga tankar kring ämnet så gjorde en högst trovärdig graf för att förklara hur jag principiellt ser på saken,

(dB-axeln kan ju visa andra egenskaper)

Om som i bilden förstärkaren & h-kabeln följer fas så resulterar ju det i adderad avvikelse. Vi säger att kabeln är av någon halvdyr variant & vi byter kabel till en superkabel á 2000kr/m, låt oss även säga att kabeln har noll avvikelser så blir då den totala skillnaden från idealet lika stor som förstärkarens avvikelser.
Man hade behövt en annan halvdyr h-kabel som hade haft samma avvikelser som förstärkaren, fast inverterat.

Mycket dravel fr mig idag, hoppas något verkar rimligt. ¨

Någon på forumet kan kanske förklara varför olika kablar har så stor betydelse Förutom KJs inlägg så borde lödningen ha relativt stor betydelse.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/03/03 :  06:30:40  Show Profile Send Ayn a Private Message
Den andra sidan av debatten ska väl få säga sitt, även om det är en kabeltillverkare som framför argumenten: http://www.audioquest.com/theory/theory1.html

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2003/03/03 :  09:01:10  Show Profile Send MartinN a Private Message

Tja, det som Kenneth Johansson säger om transmissionsledningar finns faktiskt att köpa.
Mina Goertz MI1 Center stage består av två kopparfolier i OFC lagda på varandra med ett
mycket tunt och bra isolermaterial emellan. Detta resulterar i en mycket låg induktans och
ger i samverkan med resistansen och kapacitansen en impedans på 4 ohm alltså en perfekt
transmissionsledning för 4 ohms högtalare.

Om spikes så tycker jag att han rundgår påståendet att spikes inte skulle dämpa kopplingen
mellan golv och högtalare (minimal anliggningsyta). Jag har fått en otrolig förbättring med
spikes redan i mina sämre högtalare JMLab Cobalt, så det skulle inte falla mig in att använda
högtalare utan spikes.

Effekthysterin har diskuterats i samband med realistisk ljudnivå för symfonieorkester m.m.

Filtren i mina nuvarande högtalare är passiva av första ordningen, med minimal fasvridning och
det borde kunna rekommenderas även för övriga högtalartillverkare. Visst kan aktiva filter vara
ännu bättre men då måste högkvalitativ elektronik användas och det blir dyrt. Vill man betala 200%
mera för sina högtalare ?

Signalkablar påverkar ljudet enligt mig, men här gäller det att ta det minst onda av flera onda
alternativ. (Felanpassning i ut/och ingång, ingen transmissionsledning kan tillverkas)

Martin
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/03/03 :  09:45:18  Show Profile Send Thomas A a Private Message
"Vill man betala 200% mera för sina högtalare?"

Det är klart man vill om de är mkt bättre och om man har råd...

Henriksson. Skulle bara vilja tillägga att en 2.5 meter 12 AWG kopparkabel bara har en avvikelse om <0.1 dB vid 20 kHz.

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/03 :  09:56:44  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hur många kvadratmillimeter är 12 AWG?
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/03/03 :  13:36:10  Show Profile Send henricsson a Private Message
"Henriksson. Skulle bara vilja tillägga att en 2.5 meter 12 AWG kopparkabel bara har en avvikelse om <0.1 dB vid 20 kHz."

Tänkte inte speciellt långt när jag ritade bilden, dB-skalan var väl tänkt som en prestanda-axel.
Och att olika komponenters (på en rimlig nivå) "HiFi-avvikelser" skulle ta ut varandra efter bästa förmåga för att man ska hålla sig så nära sanningen som möjligt.
Jag förstår att det inte går att generalisera när det gäller HiFi. (Om det bara vore så väl! )
Men en liten fingervisning på hur man själv tänker & resonerar.

Är föressten just i färd med att bygga nytt högtalarkablage,
läste lite på nätet om 12 AWG, ser intressant ut. Är den inte lite otymplig? (Knoppen, 4mm2)

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000