| Author |
Topic  |
|
KennethS
Member

1178 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 15:29:00
|
| Grejen med är att 100Hz är menat till at ge en lugnare bild framför allt, i och med att uppdateringen av bilden är dubbelt så hög som jämnfört med en 50Hz, så upplever dom FLESTA att bilden blir lugnare, men jag håller med om att t.ex fotboll eller hockey på en 50Hz TV är klart bättre, tills du sätter igång en DVD-film, då åker 50HZ tv på rejält med stryk. |
Trött på folk utan vett |
 |
|
|
SpLiX
Member

523 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 15:45:14
|
| Hmm, jag har en Phillips 32" 100 mhz. Har jämfört den med 100 hz av andra märken. Har även kollat en del på andra 32" Phillips 50 hz med DVD. 100 hz är helt klart det ända godtagbara när man är ute efter kvalitetsbild från DVD. Att köpa en 32" 100 hz tv och klaga på färgsättingen på en dålig tv sändning är dumt. Köper du tvn för att endast se "vanlig" tv kan det kvitta vad man köper, men skall man se mycket DVD med hög upplösning betyder valet av tv enormt. Jag har inga problem med någon färg/kontrast på tv eller dvd. EN sak kan jag hålla med om, det kan bli lite överlappning på färger mellan blått/rött i skarvar på stora färgfält, men ENDAST på 3an och framförallt Kanal5s super kassa bildkvalite. Sattelit skit in, skit ut. Sänds det såpa serier från USA är det än värre. Sveriges marknät, Danmark, andra kabel kanaler har knivskarp bild. Hoppar man över 3an och Kanal5 har jag bara goda erfarenheter. Priset då var också oslagbart, 11k. Tror liknande går för 9k idag. |
Låter det?? BRA! |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 15:55:51
|
KennethS: Som gammal säljare av Loewe ska du veta att Loewe i mångt och mycket använt sej av Philips dyraste bildrör. Jag rekommenderar dej starkt att köpa en Philips, vinner dom flesta tester jag läser i tidningen Hemmabio och Whathifi.
Grejen med är att 100Hz är menat till at ge en lugnare bild framför allt, i och med att uppdateringen av bilden är dubbelt så hög som jämnfört med en 50Hz, så upplever dom FLESTA att bilden blir lugnare, men jag håller med om att t.ex fotboll eller hockey på en 50Hz TV är klart bättre, tills du sätter igång en DVD-film, då åker 50HZ tv på rejält med stryk. -----------------------------------
Hej Kenneth!
Jag har också hört att Loewe använder Philips bildrör. Men har de samma signalbenahdling? Det lilla jag sett av Loewe är att det ser klart bättre ut än Philips Pixelplus som i många fall inte klarar att beräkna tillräckligt fort. Det kan hoppa till i bilden på väldigt märkliga vis (på lokala platser i bilden).
Jag kan hålla med till viss del om flimret. En del människor är tydligen mer känsliga för flimmer än andra och då kan ju 100 Hz vara en ren nödvändighet för att helt enkelt må bra. Är det hjärnans "processor" som går snabbare hos dessa? Alla andra är tröga i skallen... ?
Angående DVD-film på 100 Hz TV så har jag ganska många uppleverser som är tvärtom vad du skriver. Som jag skrev ovan är det någonting med signalbehandlingen i TV:n som inte hanterar äkta RGB-signaler tror jag. Har vi någon TV-apparatskonstruktör här som vet mer? Men det här med att jämför hockey och fotboll med en film, det är lite fel eftersom det handlar om helt olika signalkällor. Hockeyn kan komma från USA omgjord från NTSC via MPEG-2 länk, kaskadkodad till annan bithastighet i MPEG-2, sedan utsänd i PAL eller MPEG-2 och in i TV: antingen via antenn eller RGB från digital-TV-box. DVD:n kan vara MPEG-2-kodad en enda gång och förhoppningsvis ansluten via RGB i SCART:en. Eller menar du de-interlacingen som kanske utförs* korrekt av 100 Hz TV:n?
* Alla 100 Hz:are gör inte det.
Jag tror att det mycket är en prisfråga. Idag kostar det väsentligt mer att göra bra 100 Hz än vad kunderna är villiga att betala. Resultetet är sniklösningar som de flesta utom ett litet fåtal, tycker är tillräckligt bra för att de ska öppna plånboken och villigt slanta upp (det brukar räcka att försäljaren säger att det är 100 Hz och att det är bättre ).
Johan |
 |
|
|
matså
Semesterfirare

2705 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 16:06:50
|
| Håller inte Knoppen. Min bror har en Panasonic 100hz med helt underbarbild. Nu kanske de flesta tvprogramen är i 4:3 men det går allt mer över till bredbild. |
Min fotosida på flickr
|
 |
|
|
KennethS
Member

1178 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 16:07:38
|
När jag jämnför TV (Hockey,fotboll osv.)så pratar jag om Elitserien och Premier League via min Digital-tv box. Min vän och far har varsin 16:9 32" 100Hz (Philips och Panasonic) och när jag tittar på deras kanaler på denna sport (Dom har Comhem)som blir det genom 100Hz:en en grynigare bild. Själv är jag en ganska nöjd 50Hz ägare själv, men jag ser fram emot att köpa en 32" 100Hz i och med att jag gillar den lugnare bilden som 100Hz medför, sen är det sant det du säger när det gäller Loewe, dom har för det första lite snävare toleranser när det gäller bildrören, så dom kasserar en hel del.. Och dom har bättre spec på sin signalbehandling än Philips, men nu visar det sej faktiskt att Toshiba har försprånget när det gäller att visa DVD på tv. Deras nyaste modell vann i tidningen Hemmabio. Men ej i vanligt TV tittande. Jag tycker (personligen)att Loewe kan bli lite för skarpa samt att deras förmåga att ge en tredimensionell bild kan göra att det blir snurrigt att titta nät folk t.ex går förbi varandra i en film, då kämpar tv med att ge bilden ett sånt djup och skärpa till både figuren bakom och framför att man kan tycka att det nästa blir irriterande... |
 |
|
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 16:07:50
|
Detta kan jag helt och hållet hålla med dig Johan om. Den TV som jag använder när jag ser på dvd är den modell som var referenswidescreen tv i hemmabio under ett antal år innan Philipsen gick om .
Men dock så gillar jag Panasonics hantering av kommandon bättre än Philips. Jag tycker helt enkelt att det är mer givet hur den fungerar, men det är förmodligen en vanesak. MvhKristofer |
 |
|
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 16:19:18
|
Knoppen...
Det var toschiba 36" wide jag tänkte på.
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 16:57:52
|
-------------------------- Matså: Håller inte Knoppen. Min bror har en Panasonic 100hz med helt underbarbild. Nu kanske de flesta tvprogramen är i 4:3 men det går allt mer över till bredbild. ------------------------------------
Det respekterar jag. Men jag tycker att man kan kräva mer av en Panasonic 36-tums widescreen-TV som kostar runt 25 papp. För mig personligen är bilden alldeles för dållig i jämförelse med andra. För mig är en så pass dålig TV inte ens intressant att inhandla. Då verkar det lilla jag tittat på Toshibas 36-tummare mer intressant. För mig är det ett krav att om man byter signaltyp från exempelvis DVD, så ska det bli bättre med RGB in. Nu kunde man se typiska "kompositvidefenomen" även med RGB via SCART.
Men istället för att bara skriva att mitt resonemang inte håller, kan du väl istället beskriva vad som du upplever är bra med den TV:n?
Johan
|
 |
|
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 17:28:47
|
För en gångs skulle så håller jag med Knoppen helt!!  Jag personligen har testat dom bästa 100Hz på marknaden, ägt 3 st av dom bl a två av dom "bästa", Philips PW9616 (vinnare i hemmabio tidningen) och Sony KV32FQ75. Om jag säger såhär att bilden på philipsen var så dålig att jag trodde det var något fel på den. Skickade den på lagning men det visade sig att den var rätt!!! Eftersläpningar, konstiga "kryp" i ansikten på människor, pastell färger, etc. Den var rent ut sagt rutten. Natural motion var bland det värsta jag har sett. Sony'n var bättre men inte lika bra som en bra 50Hz tv. Innan någon börjar skricka så kan jag berätta om att båda TV apparaterna var inställda med VE som referens, och min referens bild var/är Barco 801 CRT projektor, så det är inget fel på mina ögon. Att folk inte pallar "flimmret" är kanske en sak, sedan att dom pallar med alla andra problem är en annan sak. Det roliga är att dom få som klagar på 100Hz är folk som; Arbetar med bild eller film. Har snackat med en hel del som jobbar på TV, dom tycker inte om 100Hz TV's. Varför? Jo, för den ger inte samma bild som den dom skickar ut. Deras egna referens monitorer i 50 000+ kr klassen är...just det, 50Hz. Även dom service killar med lite erfarenhet säger samma sak. Så varför köper alla 100Hz tv's? Ja, såklart så ser inte alla dessa problem, sedan så kanske någon är extremt känslig för flimmer. Men det stora är nog att alla tidningar säger att 100Hz är det som gäller, folk går på vad dom skriver, jag vet det själv, jag gjorde det innan jag upplevde dessa TV's själv. Hade varit mycket billigare och roligare om jag sluppit bärt in 3 st svin dyra TV's som inte håller måttet mot grannens 6500kr 50Hz tv...
Btw, kolla lite på Loewe också och dom är klart bättre än Philips (samma bildrör men egen elektronik) men tycker även dom ger en "digital" bild.
Så jag hoppas på HDTV UTAN 100Hz!!
Btw, jag kollade såklart på både DVD, high-end laserdisc, TV på dessa tv's och det funkade inte med någon av dom.
En fråga; varför tror ni att en tidning som hemmabio tidningen inte skriver hur bilden är på vanlig tv med dessa monster? Det är ju pinsamt illa att man inte seriöst nämner det, men det beror väl på hur jävla illa det ser ut då.
Just my 0.02 |
 |
|
|
matså
Semesterfirare

2705 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 18:06:27
|
| Tja, jag har bara sett på den tv i några timmar och jag var nöjd av vad jag såg. Kan ju hända att jag inte har så stora krav. Men jag blev impad av bilden(rörelserana ingen skuggeffekt, färgerna etca var bra). Men den kostade bara ca 20tkr (bara och bara). Men det var den 100 hz de andra har jag inte lagt så mycket märke till förutom min egen 4:3 som har bra bild när tvsignalen är bra, vid dvd är den helt underbar. Men som du vet så vill man ha Widescreen lite mer likt bio då (amffilmer ex). Håller med nin det är mycket dåligt att de inte skriver hur tvapparaterna är med 4:3 bild. |
Min fotosida på flickr
|
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 18:18:15
|
Oh tack Nin, äntligen får jag lite hjälp!! (precis ovanstående diskuterade ju vi för något halvår sedan.) Och det var jätteroligt då. Oj vad vi spydde galla då över alla 100 Hz-apparater!! Jag ser det som du, jag har aldrig sett någon 100 Hz TV som saknar bilddefekter.
Jag vill också ha HDTV. Iofs dröjer det väl inte länge innan vi ser en "billig" burk som gör 1080i --> 1080p, eller det kanske redan finns tillgängligt?
Såå olika tänker nog inte du och jag, nin. T ex vill ju du inte ha någon litet pytterörsteg med massor av dist. Du vill ha rejält med effekt och låg dist. Sedan om det råkar vara rör eller inte spelar egentligen mindre roll. Och LP lyssnar jag på också. Jag försöker att skippa formattjafset och använder istället så många olika format som möjligt där det finns intressant musik eller film.
Johan.
Johan.
|
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
|
KennethS
Member

1178 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 18:27:12
|
Min far äger en bliigare Philips 32" 100Hz (PW8505) Alltså en lite äldre TV. (2-3 år gammal) Och jag upplever inte alls dom problem du pratar om på hans TV. Får du du dom problemen både på vanlig TV och DVD?*Nyfiken* |
 |
|
|
KennethS
Member

1178 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 18:30:28
|
Såg nu att du hade testat med alla format..Sorry!
Men faktum kvarstår att jag inte upplevt dom problemen du pratar om på hans TV. Och den gick "bara" på 12.000:-. Det var jag som valde ut den åt han, sen håller jag med om att Loewe håller en extremt hög klass. Men jag måste säga att jag är lite svag för pixelplus modellerna från Philips. Även nya Toshiban som dom testade i Hemmabio verkar fin. |
 |
|
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 18:47:34
|
Lustigt fenomen när det gäller signal kedjan i sterion då är det inte tänkbart (för många) att stoppa in extra prylar men till bild är det tydligen helt ok.
50Hz tv: analog signal in i burken och analog ut
100Hz tv: analog in i burken som går igenom en AD för att sen behandlas digitalt där efter en DA och sen analogt ut, låter det som det kan bli bättre 
Man kan då även tänka på att en hyfsad skalare (bildbehandlare) kostar ca 15000:- eller som en hel 100Hz 32" av god klass, undra om dom måste spara in på nått i TVn............
Ett annat fenomen är att 100Hz apparater gör sig bra i lysrörsbelysning (jämfört med 50Hz) som handlarna måste vara glada över 
|
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
 |
|
|
pick-me-up
Member

1382 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 19:08:23
|
Mycket bra synpunkter. Det lutar åt en 33 tummare 50 Hz apparat bara man hittar de hos en handlare som kan ordna en finans också! Märket spelar inte så stor roll bara priset är rätt. På nätet finns det några stycken alla fall. I det här fallet får man kanske mest valuta för pengarna genom att köpa gammalt beprövad teknik. Priset är inte minst väldigt förmånliga när man tänker bara några år tillbaka … |
 |
|
|
matså
Semesterfirare

2705 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 21:38:45
|
| Det viktigaste är ju att den personen som skall köpa tv som skall vara nöjd. Vill min gamle polare nin ha en 50 hz och spela vinyl, så skall han naturligtvis göra det. Konstigt vore det annars. |
Min fotosida på flickr
|
 |
|
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 00:48:35
|
Lustigt att den här "hifi" tråden får leva så länge :), inte mig emot dock.
Om man vill läsa mer debatter så finns några trådar på www.dvdforum.nu som behandlar samm sak, man bör dock söka på det engelska ordet eller 16:9 misstänker jag samt naturligtvis 100Hz.
|
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
 |
|
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 03:59:13
|
Knoppen, Så sant killen!! 
Man kan då även tänka på att en hyfsad skalare (bildbehandlare) kostar ca 15000:- eller som en hel 100Hz 32" av god klass, undra om dom måste spara in på nått i TVn...........
Exakt. Kan vara något att tänka på. |
 |
|
Topic  |
|