HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp en hifi newbie :)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sprewt
Starting Member

3 Posts

Posted - 2003/03/02 :  18:53:40  Show Profile Send sprewt a Private Message
Hej hej.. jag funderar på att skaffa ett lite bättre högtalarsystem än det jag har nu (en SABA förstärkare och 2 st sony 150 watts högtalare ) några frågor följer här nedan..
1. Jag vet inte om jag ska välja ne hemmabio reciever eller en vanligförstärkare, jag vill både kunna lyssna på musik och kolla på film, båda med bra ljud, har hemmabio recievern några nackdelar eller är den enda skillnaden att den har stöd för tex dts ljud osv..?
2. Dom flesta förstärkarna jag har sett är på ca 4 x 80 w.. förlorar man mycket (i ljudkvalite) på att ha en förstärkare på tex 4 x 80 w när man har 2 st 300 w samt 2 st 150 w högtalare? förstärkare som stödjer över 150 w är juh så förbenat dyra
aja det var nog allt för tillfället :)
tacksam för svar // Alexander

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/03/02 :  19:08:52  Show Profile Send KennethS a Private Message
Tänk på att effekt är inte allt. Det du ska titta på är förstärkarens förmåga att lämna ström (Ampere) en bra vanlig förstärkare (2-kanal) för runt 3.000:- till 5.000:- ska kunna lämna runt 40-50 amp minst. 2-kanals förstärkare ar alltid bättre på musik än 5-kanalers diton. Men det du ska göra är att jämmnföra med det du har idag. Du får gärna skriva om vad du du lyssnar på och vad din budget är, samt hur stort rum du har osv.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

OliT
Member

79 Posts

Posted - 2003/03/02 :  19:10:13  Show Profile Send OliT a Private Message
När du kollar på effekt får du alltid vara lite kritisk, t.ex. så kan inte 2*75W från ex. en Linn Classik jämföras med 2*75W från en "stormarknadsstereo", av förklarliga skäl, 2*80 kommer du ganska långt på, om det är vettig kvalité på prylarna.

Norrlänning
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/03/02 :  19:15:41  Show Profile Send poppop a Private Message
"När du kollar på effekt får du alltid vara lite kritisk, t.ex. så kan inte 2*75W från ex. en Linn Classik jämföras med 2*75W från en "stormarknadsstereo", av förklarliga skäl"

Vilka skäl då?

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/03/02 :  19:39:20  Show Profile Send yalpa a Private Message
Ett råd till en nybörjare: du ska fullkomligt skita i alla watt-angivelser på alla prylar, de är helt meningslösa och bara förvirrar. Lyssna på prylarna, så märker du om det låter tillräckligt bra och högt.

Det är en massa stackare på dvdforum också som ställer frågor om watt och så börjar de blanda in ohm, man vill bara gråta. Varför går de inte iväg och lyssnar?

Sen kommer ett sista tips: lite på INGENTING som står i tidningarna, det är helt omöjligt att dra slutsatser om hur saker och ting egentligen låter. Tidningar finns bara för att man ska se vilka nya prylar som har kommit på marknaden. Visst kan de ha rätt ibland, men man ska aldrig lita på dem och köpa en pryl bara för att de tycker att den är bäst.
Go to Top of Page

sprewt
Starting Member

3 Posts

Posted - 2003/03/02 :  19:54:56  Show Profile Send sprewt a Private Message
okej.. tackar för alla fina svaren :) men duger en hemmabio reciever till att lyssna på musik med då?
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/03/02 :  19:57:28  Show Profile Send yalpa a Private Message
Jovisst duger det fint, vi satt och festade igår med musik från en gammal billig Sony receiver och "mini"-högtalare, med en bärbar dator och mp3 som källa, hade hur kul som helst. Allt beror på vilka krav man har. Du måste själv avgöra var du vill (kan) lägga ribban.
Go to Top of Page

OliT
Member

79 Posts

Posted - 2003/03/03 :  01:53:58  Show Profile Send OliT a Private Message
quote:
Vilka skäl då?

Pmpo respektive Rms kanske?

Norrlänning

Edited by - OliT on 2003/03/03 01:54:34
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/03/03 :  09:08:43  Show Profile Send KennethS a Private Message
Säger fortfarande att RMS eller PMPO är oviktigt, kolla AMPEREN istället. Strömstyrka är viktigast. (Förutom givetvis att förstärkaren låter bra )

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/03/03 :  14:18:33  Show Profile Send n0p a Private Message
De som har hemmabio märker ofta att deras hemmabio för x antal pengar ofta blir slagen på fingrarna av en stereo anläggning för betydligt mindre summa pengar.

Så de beror nog på vad du ska göra mest, se på film eller lyssna på musik.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/03 :  14:51:56  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Ska man skratta eller gråta?
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/03/03 :  14:55:15  Show Profile Send K-man a Private Message
Skratta eller gråta.... nej lyssna var det väl?

\\K-man
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/03/03 :  15:02:50  Show Profile Send poman a Private Message
Tjena yalpa!

Det du säger om hifitidningar håller jag med dej om, dom
må vara duktiga men det är deras tycke och det är inte säkert att
jag har deras smak sen ska man inte läsa sådana tidningar som
man läser biblen om man nu tror på det som står där.
Det bästa är att försöka bilda sin egen uppfattning,för hur det än
är så är det du själv som ska var nöjd med det.

Go to Top of Page

OliT
Member

79 Posts

Posted - 2003/03/03 :  18:13:29  Show Profile Send OliT a Private Message
quote:
Ska man skratta eller gråta?

Om vad? Upplys oss, har jag gjort något fel?

Norrlänning
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/03/03 :  21:39:43  Show Profile Send Conan a Private Message
Hej, sprewt!

1. Jag tycker du ska välja en hemmabiostärkare! Främst för att du säkert vill kunna använda stärkaren till både film och musik, men också för att dessa apparater brukar vara prisvärda och du får mycket för pengarna. Självklart duger en HT-receiver bra till även musik. Eventuella nackdelar är ju att det ska pressas in mer elektronik för samma peng i en hemmabioförstärkare, men detta behöver inte betyda sämre ljud, och som sagt kompenseras man av att apparaterna i allmänhet är mer prisvärda.

2. Watten som uppges på förstärkaren spelar en viss roll! Dock bara för hur HÖGT du vill kunna spela, inte generellt för ljudkvaliteten som sådan! Däremot är den effektangivelse som står på högtalare ganska ointressant. Den siffran talar säger bara hur mycket en högtalare TÅL innan den kan ta skada.

Lägg upp en lagom budget för ditt förstärkarinköp och börja sondera marknaden (tester + kompisar + hifi-affärer) så att du får med de finesser och det utseendet du vill ha. Vikigt är att du testar att spela på stärkaren så högt du tror du komer att behöva. Ha också lite i åtanke att kanske 90-95% av ljudet i din anläggning beror på vilka högtalare du valt och hur väl de fungerar ihop med rummet!

Lycka till!

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/03 :  22:11:07  Show Profile Send DasIch a Private Message
Jag tycker det ofta sägs att hemmabiorecievrar kan vara bra även till musik. Men varför talas det så sällan om att gammal hederlig tvåkanal kan låta väldigt trevligt till film också?
Anses det fult att bara ha två kanaler till film?

Objektivist
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/03/03 :  22:43:17  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Jag tycker att tvåkanals låter jättebra till film.

Dialogen sitter klockrent mitt emellan högtalarna (förhoppningsvid står det en TV där) => ingen center behövs

Dolby Prologic har surroundljuden spelade ur fas, så de låter som om ljuden bara kommer ur luften, nästan som bakom lyssnaren => inga surroundhögtalare behövs

Sådärja. Enkel ekvation =)
Go to Top of Page

Belos
Starting Member

4 Posts

Posted - 2003/03/03 :  23:07:23  Show Profile Send Belos a Private Message
Jag köpte en reciever men har börjat ångra mig nu, lyssnar ju mest på stereo så jag kunde nog hittat ett bättre alternativ på stereomarknaden än på hemmabio-dito.

och en bra stereo kan ge bra 3d-känsla också, bara koppla in signalen från TV'n eller en stereovideo in på "aux". Ett till plus är att man slipper förfula sitt rum med 5 högtalare

Min hemmabioupplevelse än så länge är att har man inte ca 100 tums storbild så blir det ändå inte någon riktig biokänsla...

Edited by - Belos on 2003/03/03 23:09:06
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/03/03 :  23:30:23  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Hehe, mycket Watt-snack här. Det är roligt. Det är hemmabio. JAG tycker att det säger sig självt att EN strömförsörjning omöjligtvis kan räcka till åt 5 högtalare på samma vis som den räcker till åt 2. men, det är ju jag det. När det gäller Watt är det lite olika... En del som är specade till lägre antal Watt kan spela högre än andra som är specade till högre... Jag håller med dem som säger att man kan strunta i det ganska rejält.

Det där med Ampere har jag hört kan vara lite missvisande om man inte anger den över tid... Det beror samtidigt på vilket ljudideal man har.

JAG skulle valt en två-kanalsanläggning med två-kanalsförstärkare. Men sedan är jag musikälskare, inte cineast. (funderar dock på att kanske någon gång införskaffa någon billig hemmabiolösning med pioneerförstärkare & canton eller heco-minisystem. )

Men jag säger som någon annan i tråden... Hur ser DIN budget ut sprewt? Hur vill DU att det ska låta? Vad lyssnar DU på för musik? Efter att jag vet det kan jag skriva vilka produkter JAG skulle lyssnat på... Sedan får du väl se om du har lust att ge någon av dem en chans.

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000