HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Byta stor golvare till stativare.. TIPS?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2003/03/02 :  22:23:34  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Hej allihop,

Som det ser ut nu kommer jag inom några månader att flytta till ett mindre lyssningsrum (ca. 19 kvadrat) och trots att detta rum kommer att kunna akustiseras kommer jag att vara tvungen att ge upp mina Dunlavy SC-IV. Så stora högtalare kommer inte att fungera i ett sådant rum.....

Söker därför så småningom mindre högtalare, eventuellt ett par kompromisslössa stativare kombinerade med en högklassig subwoofer.....

Har lite tittat på JmLab Mini Utopia, söker nu även andra alternativ. Kan kort berätta att jag vill ha ett möjligast detaljerat, transparent ljud. Kan kompromissa gällande lågbas om resten fungerar... Men resolution är avgörande.

Jag är verkligt tacksam för alla förslag.

Mvh,

RKL

www.highendnews.com

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2003/03/02 :  22:35:18  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Jag tycker Mårten Design Monk är ett suveränt kap. Kanske inte riktigt i samma prisklass som några utopior, men jag tycker ändå att ljudet kan vara och leka med de stora grabbarna! Så torra, så torra... Jag använder mina i ett rum på strax över 16kvm och det fungerar perfekt. Basen är snustorr och überdetaljerad, även om den inte går så djupt. Överlag en grym högtalare, som dock inte är ett dugg inställsam!! Men med rätt kringutrustning så...

Ino Audio for life
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2003/03/03 :  10:49:26  Show Profile Send MartinN a Private Message

Hej

jag har ett lyssningsrum på 20 m2 och är mycket nöjd med mina Duntech Statesman. Ännu bättre
borde vara Dunlavy Athena.

Om du vill fortsätta med Dunlavy's alltså .....

Martin
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2003/03/03 :  10:57:55  Show Profile Send MartinN a Private Message
Måste medge att jag läste din fråga litet slarvigt.

KOMPROMISSLÖSA är nog närmast Mini Utopiorna.

Martin
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/03/03 :  11:14:19  Show Profile Send KennethS a Private Message
Rekommenderar även nya B&W Nautilus Signature 805 för 38.000:-. Tydligen en riktigt trevlig och en särdeles vacker högtalare.

Kolla in den på:http://www.bwspeakers.com/index.cfm?fuseaction=products.models&label=Model%20Signature%20805

Lycka till i jakten!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/03/03 :  12:08:07  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Rekommenderar även nya B&W Nautilus Signature 805 för 38.000:-. Tydligen en riktigt trevlig och en särdeles vacker högtalare.

Hur kan man rekomendera en högtalare som man aldrig hört
Eller går du på utseendet

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/03/03 :  12:24:27  Show Profile Send Conan a Private Message
Jag funderar på om du verkligen behöver ge upp dina stora fina Dunlavy? Ett mindre rum är visserligen lite bökigt men om du jobbar på med rumsakustiken och skapar en utpräglad live end - dead end-miljö, och dessutom arbetar med bas-resonanserna på elektronisk väg kan du säkert uppnå väldigt fina resultat med dina ordinarie högtalare.

Mini Utopiorna kostar ju en del, och tillsammans med vad du förlorar på att sälja Dunlavy-högtalarna så kanske kan pengarna användas bättre på ett TacT-försteg istället? Så hade nog jag gjort!

Vad gäller små-monitorer är jag ett Dynaudio-fan sedan länge. De nya Special 25:orna kanske kunde vara något? Andra fina tillverkare i den divisionen är ju Revel och Amphion.

Lycka till!

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/03 :  13:24:47  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Sälj inte högtalarna!!!

20 kvm är inte extremt litet och om rummets dimensioner tillåter så kan du få den lägsta resonansen vid 30 - 35 Hz vilket inte upplevs som speciellt störande, snarare får ljudet en extra "tyngd". Möblera helst "på längden". Men det är ganska enkelt att tämja den resonansen med en parametrisk EQ. Bäst gör man detta med lite mätningar som underlag, för att "träffa rätt". Annars kan mycket stora basabsorbenter göra nytta också, men om nu lyssningsrummet kommer att bli litet så... Du kan också göra ett basmodulsystem med 4 basmoduler och dela Dunlayerna omkring 80 Hz. På det viset har jag lyckats erhålla en frekvensgång och mycket bra tidssvar under under 65 Hz som ligger inom +/-2 dB, _utan_ TacT, _utan_ parametrisk EQ, och _utan_ basabsorbenter.

Jag är ganska säker på att dina Dunlavy är bättre högtalare än de allra flesta andra oavsett pris. Jag har lyssnat på Dunlavy i Bergen i Norge och blev inte det minsta besviken. Det är helt klart väldigt bra högtalare.

Johan.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2003/03/03 :  15:02:02  Show Profile Send MartinN a Private Message

Så sant, så sant som Knoppen säger. Jag skulle också ångra mig om jag sålde Dunlavy SC-IV, du
hittar inte likadana högtalare mera förutom hos Duntech. Men visst är de högtalare i mastodont-
klassen så möblering och lyssningsavstånd är ju kritiska.

Jag tror inte att man kan få en riktigt bra integrering (lika bra som Dunlavy) av bas och de övriga
områdena med en subwoofer och så återgår du till basreflexkonstruktioner och deras problem.

Åtminstone jag fick mycket mindre problem med stående vågors inverkan på frekvensgången
när jag uppgraderade från JMLab Cobalt till Duntech Statesman, men en bra EQ kunde säkert
göra allt ännu bättre.

Martin
Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2003/03/03 :  15:59:23  Show Profile Send AndersB a Private Message
Vid min genomlyssning av en drös stativare i prisklassen 15 - 30 kkr blev den klara vinnaren Revel Performa M 20. Rekommenderas varmt för både detaljer, luft, spänst, ledighet samt förvånansvärt bastryck!

Lycka till i djungeln!

Anders
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/03/03 :  16:24:05  Show Profile Send n0p a Private Message
Jag har inte hört på Dali Scepter, men dock har jag hört Dali Royal Menuette och de lät väldigt bra. Så kolla upp dali tycker jag.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2003/03/03 :  21:37:09  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Tusen tack för alla förslag!

Knoppen och MartinN, ni har antagligen rätt. Min ursprungliga tanke var att flytta in, göra det bästa av rummet och i allra värsta fall byta högtalare....

Dunlavy vill bara vara lite svårslagna i sin neutralitet och dynamik. De större modellerna har dessutom en bas och "impact" som knappast går att uppnå med stativare + subwoofer.....eller?

Hade tänkt klara mig med att bygga ett antal (4) stora basabsorbenter i hörnen samt en diffusor/absorbent på väggen bakom högtalarna.....räcker inte detta måste man bara börja se sig efter andra komponenter....

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000